Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintosh Performa 5320 internet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-17 03:55

Ja, nu undrar jag om internet funkar till en Performa 5320 om det gör
vilka kablar å sånt behövs då?

Den har ju inget Nätverkskort inmonterat, vet faktiskt inte om det går att få i på den modellen, ser ut att sakna PCI också.
Kolla här på Apple History om du kan utläsa något
http://www.apple-history.com/noframes/body.php?

Internet fungerar på den maskinen. Sedan är frågan vad det är för uppkoppling som ska användas. Är det modem behöver du ett seriellt modem, tyvärr kan dessa vara knöliga att få tag på eftersom nya modem har USB. Rent personligt anser jag att anslutning av 56K-modem bör ske via serieport, USB är fullständig overkill för dessa. Framförallt när man säljer USB-modem till Macen där de som har behov av externa modem sannolikt har serieport eftersom Macar med inbyggd USB har modem som standard.

Ska den användas till en bredbandsuppkoppling är det nödvändigt att leta upp ett nätverkskort. 5320 har en LC/PDS-plats och en Com Slot II vad jag vet för anslutning av dessa. Sådana kort bör köpas begagnat.

Vad det gäller webbläsare är iCab ett bra val. Netscape 4.x fungerar också men iCab får väl betraktas som ett modernare val idag. Lämpligt OS i den burken är 8.1 eller 8.6. 8.1 tycker jag är snabbare på äldre Macar såsom 5320. Mer lättdrivet.

Min slutsats är således att det inte är några problem egentligen att surfa med en Performa 5320. Däremot är man något begränsad i valet av webbläsare. Men rent tekniskt är det inga problem.

Dock är Performa 5320 ingen av Apples bättre datorer och jag skulle därmed rekommendera att du försöker köpa en begagnad Power Mac istället. Antingen en 8600/9600 eller en begagnad G3a. Dock avråder jag från iMac CRT, det är bättre att du köper en Power Mac eftersom dessa håller högre kvalitet och är mer driftsäkra. En lämplig skärm är inga problem att hitta.

Men i väntan på en annan Mac kan det vara värt att använda 5320 sålänge. Men behöver du köpa nätverkskort och sådant är det bättre med en begagnad Power Mac. Dessa har Ethernet inbyggd (undantaget 5500/6500).

Ett budgetalternativ kan vara att försöka få tag i en 4400. Anständig burk, kan uppgraderas till G3 och har PCI-platser. Kan gå att köpa mycket billigt idag. Fungerar bra till surfning, ordbehandling och andra sysslor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 10:02

Internet kommer att gå djävulskt långsamt på den maskinen, men epost och FTP ska fungera fint eftersom det inte belastar processorn och grafikkortet så mycket. Använd Eudora Light och Fetch.

Performa 5320 använder ett nätverkskort av typen LC-PDS. Hör av dig om du behöver ett sådant.

Har den bara tillräckligt med minne kommer den att vara snabbare än den iMac rev A med 32 MB RAM, Mac OS 9.0.4 och Internet Explorer 5 jag använt. Där kan man tala tröghet. Har inte använt något långsammare förutom en Pentium 120 med 16 MB RAM, Windows 95 och Explorer 5. Även där var responstiden sådan att jag närmast ansåg det vara ett mirakel att datorn orkade fungera.

Jag talar om 10 sekunders väntetid för att få ner en meny och liknande.

I jämförelse med dessa båda maskiner är Performa 460/20/120 med System 7.5.5 och Netscape 4.04 en raket. Det är den hårdvarumässigt långsammaste Mac jag surfat med. Men det gick överraskande bra.

Performa 5320, om den har tillräckligt med minne och det är minst 20 MB, har den max minne 36 MB är det ännu bättre, fungerar således utmärkt. Men avancerade sidor går trögt för den att rendera. Dock är faktiskt prestandan överraskande bra.

Min Power Mac 8500/120 klarar t.ex av avancerade sidor under Mozilla riktigt bra. Men Mozilla på 5320 är tyvärr bara att glömma. Det är iCab som gäller där.

Jag skrev fel om minnet, max är 64 MB i 5320. Har faktiskt MacWorlds test av den här, nr 7/96. Den kallas där "En kompakt Rolls Royce för hemmet". Vilket jag kan hålla med om.

Den har ett inbyggt 28K8-modem och om jag förstår saken rätt, om den är bestyckad som testexemplaret har den faktiskt en hel del trevliga funktioner såsom TV-kort, telefonsvarare etc. Dessa funktioner får beröm i MWs test.

Prestandamässigt är den snabbare än Power Mac 8100/80 i optimerat läge, sämre i emulerat läge men det läget lär inte användas 2004, eftersom programmen är optimerade för PowerPC sedan 1994.

Skärmen är något begränsad eftersom det är 640 x 480 i tusentals färger som är praktiskt användbart. 256 färger i 832 x 624 kräver 67 Hz och det ger inte helt stabil bild.

Hade det varit en 6320 kunde detta åtgärdats med ett grafikkort såsom det tyska Pro Legend PDS 20. Men det skulle krävas ett begagnatköp i.s.f.

Hoppas du får ut denna trotjänare på nätet!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 11:06

Det finns väldigt mycket om 5200/6200/5300/6300 att läsa på < http://www.lowendmac.com > men det är mestadels deprimerande läsning
Nu är det ju en dator från den tiden då Apple var en smula ofokuserade så måhända är europeiska burkarna braigare än de amerikanska… Men väl "balanserade" burkar var det inte…

Hur som helst - att tangentbordessladden verkar ha ramlat dän när man skall skriva en url samtidigt som en sida laddas kommer man aldrig ifrån hur mycket man än uppgraderar (om man inte hittar ett 6360/5400/6400 -moderkort, men dom passar visst inte rätt upp och ner).

Men i korthet : Ett LC/PDS nätverkskort, tp-kabel, bredbandsmodem, en jäkla massa tålamod…

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-17 11:15

Mammakortet från 5400/5500/6400/6500 passar rakt av, tar under 1 minut att byta!

Däremot pasar inte korten rakt av till en äldre Performa utan inbyggd skärm, det saknas en strömanslutning som man måste löda ihop själv

5320 var en förbättrad modell utan de barnsjukdomar som 5200 och 6200 led av. Apple införde ju en 7-årig reparationsgaranti på dessa maskiner.

Mig veterligen är 5320 och 6320 avsevärt mer driftsäkra. 6360 är förresten intressant, den kan ta emot PCI-kort. Tyvärr såldes den inte i Sverige utan hos oss blev det 5400 och 6400 som blev nästa modell.

Ett alternativ till Performan är en begad Power Mac som sagt. Däremot kan jag inte göra annat än avråda från iMac CRT eftersom den har sitt lilla analogkort som akilleshäl. Power Macen har inte sådana svagheter.

Uppgradering av en 5320 handlar i praktiken om minne och nätverkskort. Eller att byta moderkortet. Ett 5500-kort är då intressant, eller ett från en 5400. Båda kan klara installation av G3-processor men kostnaden gör att det då är bättre att köpa en Power Mac G3.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 12:24
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Däremot kan jag inte göra annat än avråda från iMac CRT eftersom den har sitt lilla analogkort som akilleshäl.

Det blir ju olika fel på "tray" och "slot" - vanligaste felet på "tray" fixar man lätt såhär…
(länk funkar ibland)

Visst kan man reparera, men frågan är om man inte bör köpa en Mac utan denna akilleshäl?

Efter att ha varit med om två olika iMac som dog analogkortsdöden inom 24 timmar blir man lite tveksam. Jag glömmer det aldrig, en jag kände akaffade en iMac. Lilla älskade analogkortet dog. Han köpte sedan en annan iMac. Vad dog där inom 24 timmar efter hemkomst? Jo, det lilla älskade analogkortet.;)

Kostnad för reparation? 3000-5000 kronor enligt de verkstäder som tillfrågades. Den ena maskinen var en DV SE och den andra en DV+.

Sedan räcker det med att läsa om analogkort på diverse Macforum för att bli avogt inställd. Därför säger jag såhär, har man en Mac model xxx och av någon anledning ska byta, inte ska man byta till en iMac CRT då. Jag litar mer på en Performa 5320 än en iMac CRT.:D

Den iMac DV SE jag nämnde RIPade sitt heliga, älskade analogkort fyra månader innan det "nya" kortet också dog. Sedan dog den andra iMacens analogkort 24 timmar efter det.

Har då inte hört talas om dessa konstruktionsproblem i Performan, de verkar bättre kylda och mer välbyggda. Att en 5320 fungerar bra idag är talande, burken är åtta år.

1
Bevaka tråden