Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook fråga?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hittat en beg. Powerbook med följande konfigration:
PowerBook G4/15.2"/800MHz/256MB/40GB/32VRAM/56K

är det något att ha, flyter en 800mhz på bra? jag funderar på att höja ram minnet den.

Är det någon som har eller har haft en PB15" 800mhz som kan ge mig lite flashback på hur den fungerar i sig??

Datorn har även en DVD/cd-spelare men den hade tydligen gått sönder, där av de bra priset, vet nån va de kan kosta och laga cd-spelaren på den??

En ny drive verkar kosta ~ $200 här (plus frakt - samt tull om man har otur) t ex: http://www.powerbookmedic.com/xcart1/catalog/G4_Titanium_all_models_Internal_Drives_DVD_Combo_Superdrive-p-1-c-287.html

Annars har vi den här sajten: http://eshop.macsales.com/Search/Search.cfm?Column=ItemNumber&Criteria=owcmct&Manufacturer=&x=0&y=0

En superdrive för ~$240 kanske?

Powerbooken är en trevligt liten sak, jag har en inte själv men en kollega på jobbet.
Han är verkligen nöjd med den, han spelar inte spel eller så men han jobbar med musik och så det han gör på jobbet. Han belastar datorn rätt bra men den tuggar på hela tiden.

Du ska uppgradera minnet med 512 Mb ram för att få bra skjuts i datorn.
Att laga CDn hos en Apple Service Provider borde du kunna få delen för cirka 2000 kr samt jobbet som du kan göra själv. Det är inte alls svår att byta.

Ska du inte ha den... säg till.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 20:41

Jag har använt 12" 733MHz, 15" 550MHz och 15" 1.25MHZ och alla maskinerna har funkat ... men jag skulle vara försiktig med 550 modellen. Det som var problemet med 550 var att den ibland var otroligt långsam och jag tror att det berodde på två saker: långsamt grafikkort och långsam disk.

733 var därimot mycket snabbare än 550, mer än vad MHz säger, så jag misstänker att 800an är OK. Men kolla gärna och se hur det ser ut. Du ska definitivt has minst 512MB och skulle det köpas nåt mer skulle jag satsa på mer och snabbare disk plus ändå mer minne.

Men är skärmen bra på den modellen? är den som de nya pb 15??

Jag har själv en PB 867 Mhz (TiBook). OS X flyter på mycket bra, men släng in mer minne så snart du kan.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 21:48

Skärmen är det ingen skillnad på, på de äldre 550 så är det färre pixlar än på en 1GHz men jag vet inte när de bytte skärm, jag tror att de äldre har 1152*768 medan de nya har 1280*854. Men annars är det samma kvalitet vad jag vet (därimot kan det vara lönt att kolla om det finns repor etc på skärmen ... och glöm inte att lägga ett papper/OH blad mellan när du slår ihop den så slipper du en massa fettfläckar på skärmen)

Har en god vän med en tidig PB G4 550 med 512 MB Ram och den funkar mycket bra.
Jag installerade Panther på den nyligen och det flyter på betydligt bättre än vad jag trodde!
Så en 800 Mhz borde var mer än Okej.
Han kör Photoshop m.m. och det är helt Okej, inget super fart men det flyter bättre än vad jag trodde.

1
Bevaka tråden