Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook konfig.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 17:41

Funderar på att köpa mig en ibook. Detta skulle i så fall bli min första Mac, jag är så sabla sugen på att fixa ihop pengarna o dra iväg en beställning.

När jag sitter o leker med konfigureringen slår det mig att det är väldigt dyrt med minne. Behöver 512 MB men har samtidigt läst att man ska beställa den med endast en 512 MB, inte två 256:or. Dettta går inte attt göra på ibooken. Kan man börja med att endast beställa 256 MB o sen klämma dit det fetaste som går senare, då kanske minnen inte kostar lika mkt? Eller är det jobbigt att uppgradera en ibook?

PS. iBook el. beggad Pbook? Jag är sådan som ångrar att jag inte köpte det värsta, men har helt enkelt inte råd just nu.

Hej och välkommen hit!
iBook har 256 megabyte inbyggt. Det kan du sedan bygga ut med minneskapslar. Jag tycker du ska köpa den med så lite minne som möjligt (om du ska köpa på applestore), och sedan fylla på med minne från tex Macoteket. Applestores minne är dyrt.

www.macoteket.se

/K

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-07-13 22:03

Lite förtydligande: du kan fylla på med EN minnessticka. Det är alltså antingen endast de inbyggda 256, eller därutöver ytterligare 256 eller 512 MB som är realistiskt. Rent teoretiskt kan man också lägga till en 1 GB-sticka.

Ojjsan, skulle inte varit pluralis där utan singularis Tack för korigeringen!

/K

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 08:35

Tack för svaren!

Det får nog bli en ibook, med en extra 512:a efteråt. Är ändå så sugen på en power book.

Vad tycker ni beggad powerbook, typ en på 867 Mhz o mycket RAM, eller en ny ibook?

Ursprungligen av fredrikswitcher:

Tack för svaren!

Det får nog bli en ibook, med en extra 512:a efteråt. Är ändå så sugen på en power book.

Vad tycker ni beggad powerbook, typ en på 867 Mhz o mycket RAM, eller en ny ibook?

Powerbookens fördel (förutom att den är snyggare) är ju att det går bättre att koppla in externa bildskärmar än med iBooken. Det går ju att lösa med screenspanninghack på iBooken, men det fungerar ändå inte alltid lika bra.

Däremot har ju Powerbooken på 867 inte USB2, och kan heller inte få det (om det är 12"-varianten vi talar om).

Jag skulle förmodligen satsa på iBooken i detta fall, med tanke på garanti, et c.

Däremot skulle en PB 12" på 1 Ghz kanske inte vara så dumt? De brukar väl beggade gå loss på runt 11 000 eller så. Den har USB2, och dessutom DVI - vilket i vart fall jag tycker är otroligt skönt när man kopplar in externa skärmar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-18 20:24

Jag kapar den här tråden lite - tänker också köpa en iBook, men har kommit fram till att jag måste prioritera bort något. Antingen 512 mb totalt ram, med Airport eller 768 totalt utan. Vad ska man välja?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 20:54

Väldigt svårt att svara på. Själv kör jag på en vecka gammal iBook med 256 minne, airport och blåtand. Fungerar bra med 256. De program jag använder är förvisso msn, surfa, iTune och kolla på filmer. Inget spec avancerat men det går bra fort med 256.

1
Bevaka tråden