Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera X över nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-11 11:58

Jag ska försöka installera 10.3 på en iMac G3/333, men det verkar vara problem med CD-spelaren för vissa skivor (bla 10.3-skivan) läses konstigt. Den börjar bra med att varva upp till högsta hastigheten, men sen varvar den ner lite och sen står den och pulserar upp och ner länge tills den tillslut lägger av och kraschar.
Om någon vet lösningen på detta problem så vore det ju bra, men jag tror inte det är så lätt att lösa. Har redan försökt att ladda ner "iMac CD Update 2.0" men den gick inte att installera.

Vad jag istället vill veta är om man på något sätt kan installera Mac OS X från en annan dator via nätverket. Jag har en iBook här där CD-spelaren funkar perfekt och jag har kontakt med de båda datorerna via ethernet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 12:21

Är det alltså ingen som vet hur man gör för att installera Mac OS X över nätverket?
Jag har för mig att jag har sett att folk här på 99mac har pratat om det i andra sammanhang.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-07-12 12:54

Anledningen till varför det inte går är förmodligen att du bara har en CD spelare i iMacen. OS 10.3 ligger ju på en DVD skiva!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 17:14
Ursprungligen av jllah:

Anledningen till varför det inte går är förmodligen att du bara har en CD spelare i iMacen. OS 10.3 ligger ju på en DVD skiva!

OS 10.3 ligger på CD-skivor ifall du köper licensen "vid sidan om". När du köper en Mac får du OS X på DVD-skiva eftersom alla Macar numera har minst Combo-drive.
För att installera OS X över nätverk behöver man sätta upp en NetBoot-server och läsa på lite på Apples Serversidor alternativt använda Mike Bombichs variant .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 22:18
Ursprungligen av jllah:

Anledningen till varför det inte går är förmodligen att du bara har en CD spelare i iMacen. OS 10.3 ligger ju på en DVD skiva!

Nejdå, de ligger på tre CD-skivor. Jag har bara CD-spelare i iBooken och min andra iMac och där funkar skivan perfekt.

Schuckert: Jaså, var det så krångligt...

Hursomhelst, så visade det sig att det även var fel på det inbyggda modemet, så vi ska försöka få de som sålde den till oss att köpa tillbaka den (fast det vill de nog inte, så det blir väl till att sälja den vidare, fast då ska jag tydligt skriva att den har dessa fel! Är det någon här på 99mac som vill köpa den förresten? 2500 eller högstbjudande.).

1
Bevaka tråden