Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp Hjälp!!! Stora problem med min Emac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett stort problem men min Emac bildskärm. Skärmen visar dålig kontrast och färg.
Har prövat med att omkalibrera skärmen endast (mjukvaro) samt att kört Apples hardvaro men den hittade inget fel. Jag undrar om det finns något sätt att återställa Skärmen till fabriks inställningar.

Vid uppstart vissar skärmen skrivbordet okej medan när Os X ( Panther ) laddads färdigt så kommer felet upp!

Alla tips är välkommna!

MVH
Rickard82

Med denna skrala info så låter det som ett mjukvaruproblem.
Prova att köra en ny användare och logga in som den och titta om du får samma fel där.

Får du det INTE så är felet knutet till din användare. Vi tar det därfifrån sedan vad du ska göra.
Om du får samma fel kan man börja misstänka att du har hårdvarufel men eftertsom skärmen beter sig okej under starten så är det mjukvara inte hårdvara. Så i slutändan kanske du får installera om systemet.

Problemen inte där, utan andra!

Hej!
Nu har jag testat tipset. Det var ett bra tips. Jag provade att logga in som en annan användare (ej administratör) och då var skärmen bra, i färgen, men...
ett gammalt "kärt" problem återkom, ränderna på skärmen är där, i sidan, men inte när skärmsläckaren är igång (vilket jag tidigare haft problem med). Min Emac står på en "fot" som är designad för den. Jag prövade att stänga av ljudet, men ränderna blev kvar, de är vågrätta och ute på sidorna. Problemet är att när jag kör ett spel, blir det rätt. Jag kör en del i Classic-läget och ibland verkar skärmen "rätta till sig" av sig själv, när jag spelar det där spelet (i Mac OS X).

Rickard82

Det där med spelet beror nog på att den ställer om skärmen till tusentals färger (från miljoner). Ränderna verkar vara i skärmen och dem kan man inte göra något åt. Skärmen är alltid likadan i Mac OS X, när jag har kört ett program eller ett spel i Classic-läget. (Förtydligande: Är skärmen okej i färgerna innan jag kör Classic-läget, är den OK efter att jag avslutat det jag höll på med och vice versa). Nu skall jag pröva att installera om Mac OS X idag och se om det hjälper, annars vet jag inte vad jag skall göra.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 14:28

Ränderna är nog moireé mönster byta bakgrund till nått annat och se om det är kvar.,..testa olika bakgrunder..det får man tyvärr lida med billibare CRT har samma sak på min gammla skärm... Dessutom har jag samma problem som du..när jag startar maskinen äb bilden perfekt men när den loggatr in så blir bilden sne... och jag måste rätta till geometrin vartenda gång jag startar datorn..jobbigt.
Har inget med att skärmen är uppvärmd eller liknande heller att göra..

Så, då verkar problemet ha löst sig av sig själv!
Äntligen fri från den besvärliga bildskärmen! Tack båda två för era tips, de var kanonbra! Allt jag gjorde var att formatera HD:n och vips, så var det tillbaka. Konstigt nog vägrade den lägga in några spel, men lade in Classic-läget. Allt flyter bra, kanske det är någon mörk rand på ena sidan, eller också är det bara en synvilla. Det verkar iallafall ha lyckats med en total omformatering av HDn. Tack än en gång till de som sänt mig tips!
M.v.h
Rickard82

1
Bevaka tråden