Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur Omformatera extern hårddisk, Lacie?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, det är säkert enkelt, men hur gör man för att omformatera en sån här extern hårddisk - Lacie 40GB - från windows (NTSF) så att den går att använda med en iBook?

Ursprungligen av L.perry:

Ok, det är säkert enkelt, men hur gör man för att omformatera en sån här extern hårddisk - Lacie 40GB - från windows (NTSF) så att den går att använda med en iBook?

Skivverktyg -> Välj disk i vänstra fältet -> Välj radera -> Format: Mac OS Extended (journalförd).

Vill du ha lera partitioner hittar du det under Partitionera

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 01:37

Hjäp nya hårddisken funterar inte.

Ursprungligen av ill_chrill:

Skivverktyg -> Välj disk i vänstra fältet -> Välj radera -> Format: Mac OS Extended (journalförd).

Vill du ha lera partitioner hittar du det under Partitionera

Hej! Jag föjlde de instruktioner ovan men efter några misslikande verkade som att det skulle gå vägen men sedan, håller den på och maller och ingenting händer.

Hårddisen är WD (WESTERN DIGITAL) på en Terabite och var Dos extendet.

Jag vågar inte göra någonting men det händer ingenting och det går inte att klicka på ikonen (som dessutom inte finns på skrivbordet) nu. Snäla någon; hjälp mig!!!
Så här ser det ut:

Du måste markera den disk du vill formatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 11:33
Ursprungligen av johan_tanying:

Du måste markera den disk du vill formatera.

Det har jag gjort. Dessutom går inte att markera nu mera, dess ikon finns inte ens på skrivbordet mer. Jag tror att disken har skadast på något viss.

Det ser i alla fall inte bra ut. Den lyser men blå så den får ström men vet ej om signalen kommer fram.

Ja, jag vet inte vad jag kan göra mer.

Är den externt strömförsörjd eller får den ström genom USB? I det senare fallet är det inte säkert att strömmen räcker till i alla sorters datorer/portar (även kallat USB-voodoo). Försök koppla via Firewire om den har det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 12:30
Ursprungligen av johan_tanying:

Är den externt strömförsörjd eller får den ström genom USB? I det senare fallet är det inte säkert att strömmen räcker till i alla sorters datorer/portar (även kallat USB-voodoo). Försök koppla via Firewire om den har det.

Den har tyvärr bara USB det vore annars en bra ide. Den externa hårddisken har egen strömförsörjning och jag "tror" att den delen fungerar som det ska.

Jag tror att det mesta pekar åt att jag måste få det utbytt, fast det är lite tråkigt med en julklapp. Dessutom vet jag inte om det går eftersom allt hände när jag försökte omformatera disken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 12:29

Börja med att markera disken (931,5 GB WD ...) (OBS! inte volymen, den med grå text). Välj flik Partionera och partionera som en partition. När det är klar kan du välja volymen och formatera (Radera) den till "HFS+ Journaled".

Jag har gjort detta ett antal gånger och blir lika förvirrad varje gång. (Jag har 4 WD diskar varav 2st 1TB)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 12:37
Ursprungligen av Gunnar B:

Börja med att markera disken (931,5 GB WD ...) (OBS! inte volymen, den med grå text). Välj flik Partionera och partionera som en partition. När det är klar kan du välja volymen och formatera (Radera) den till "HFS+ Journaled".

Jag har gjort detta ett antal gånger och blir lika förvirrad varje gång. (Jag har 4 WD diskar varav 2st 1TB)

Datorn hittar inte den externa hårddisken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 12:44

Dra ur USB-sladden, vänta några sekunder och plugga in den igen, brukar hjälpa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 12:55
Ursprungligen av Gunnar B:

Dra ur USB-sladden, vänta några sekunder och plugga in den igen, brukar hjälpa.

Jag har gjort nu så och har några frågor:
1) Uppe i högra delen under "Volyminformation" finns en ruta som heter "namn" där det står "namnlös 1", är det mening att jag ska skriva något eller spelar ingen roll?
2) Längs ner finns tre knappar en heter "Alternativ" (den ligger vid + och - knappar), en som heter "Återgå" och en tredje där det står "Använd". Vilket är den knapp jag ska använda?

Det kan värka fånigt men jag vill vara någorlunda säker.

Tack för all hjälp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 13:15

0) Volymsystem: 1 partition

1) Döp partitionen till något lämpligt, utan å,ä,ö, och utan mellanslag. Jag har kallat min WD1 fantasilöst javisst.

2) Om du ska använda disken för att kunna boota från så klicka på Alternativ och välj GUID.
Sedan är det bara att klicka på Använd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 13:29
Ursprungligen av Gunnar B:

0) Volymsystem: 1 partition

1) Döp partitionen till något lämpligt, utan å,ä,ö, och utan mellanslag. Jag har kallat min WD1 fantasilöst javisst.

2) Om du ska använda disken för att kunna boota från så klicka på Alternativ och välj GUID.
Sedan är det bara att klicka på Använd.

Nu vill det inte, så står det:

Partitioneringen misslyckades
Partitioneringen misslyckades. Fel:
Filsystemsformateraren misslyckades.

Något mer att göra tror du????

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-01-17 23:23
Ursprungligen av Pancho:

Nu vill det inte, så står det:

Partitioneringen misslyckades
Partitioneringen misslyckades. Fel:
Filsystemsformateraren misslyckades.

Något mer att göra tror du????

Exakt samma meddelande får jag på min Iomega Desktop Hard Drive 1 TB nu när jag kopplade in den för första gången som helt nyköpt.

Lyckades du lösa det på något sätt eller har någon annan kommit på någon lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 16:35
Ursprungligen av iggy:

Exakt samma meddelande får jag på min Iomega Desktop Hard Drive 1 TB nu när jag kopplade in den för första gången som helt nyköpt.

Lyckades du lösa det på något sätt eller har någon annan kommit på någon lösning?

Hej, ursäkta dröjsmålet.
Jo, så löste det sig:
Gå in på Skivverktyg, klicka på Radera sedan på säkerhetsalternativ och till sits på Radera inte data.
Efter detta är det att följa de angivelser som finns.

Hoppas det hjälper.

Pancho.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 13:35

Just nu kommer jag inte på något. Vi får se om någon annan har nått tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 13:55
Ursprungligen av Gunnar B:

Just nu kommer jag inte på något. Vi får se om någon annan har nått tips.

Tack så väldigt mycket i alla fall, du har verkligen försökt.
Jag får se om jag kan få det utbytt.

1
Bevaka tråden