Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in skärpan på iMac 400 DV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag vet att det finns någon form av reglage att ställa in skärmen rent optiskt. Sitter väl på sidan av skärmen och man skruvar av "huven".
Jag tycker att min skärm är lite suddig (kanske bara för att jag jobbar mycket med tft). Går det att ställa in bättre och isåfall hur?
Gärna länk och bilder.

mvh Hugo

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 19:52

Kolla om du hittar någon info här…

Vänd upp och ner på macen lossa de 4 skruvarna under,ta bort underdelen, vänd tillbaks o låt macen stå på metallgallret, i med sladden, starta upp o justera på focus-ratten som nu är åtkomlig på vänstersidan.

Senast redigerat 2004-06-12 21:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 21:10

Varning:
Gå inte in och skruva i en sån Mac och du inte vet exakt vad du håller på med. Det är en hel del kräm i kondensatorerna och i bildskärmen. Om du får en stöt får du sitta uppe hos Gud och änglarna under en väldigt lång tid framöver.

Ursprungligen av Mondo:

Varning:
Gå inte in och skruva i en sån Mac och du inte vet exakt vad du håller på med. Det är en hel del kräm i kondensatorerna och i bildskärmen. Om du får en stöt får du sitta uppe hos Gud och änglarna under en väldigt lång tid framöver.

...och om man ändå får för sig att justera fokusskruven så använd för guds skull en skruvmejsel som inte är ledande. Annars finns risken att man kortsluter något, och då har man helt plötsligt en väldigt död skärm. Men man ska inte vänta sig några lysande resultat med en gammal iMac, eftersom dålig skärpa huvudsakligen beror på att skuggmasken är sönderbränd och inte att elektronstrålen har tappat fokus.

Jag ställde in skärpan idag och jag upplever en förbättring. Ingen dramatisk men dock. Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden