Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerande skogsvrak (iMac DV)

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-07 23:58

Ursäkta
men ställ tillbaka våra testdatorer.
flertal försök pågår just i ditt område för att se om datorn uppfyller SP0089 och de ekologiska krav på nerbrytning och recykling av plastdetaljer, hårdisk, och minne.
Vid eventuell tvekan: skicka alla upphittade och fungerande datorer ner till Lund.
Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-08 00:12
Ursprungligen av miri:

Ursäkta
men ställ tillbaka våra testdatorer.
flertal försök pågår just i ditt område för att se om datorn uppfyller SP0089 och de ekologiska krav på nerbrytning och recykling av plastdetaljer, hårdisk, och minne.
Vid eventuell tvekan: skicka alla upphittade och fungerande datorer ner till Lund.
Mvh

ha ha den var bra :)...

men ursäkta att jag tvekar . he he he.......

  • Medlem
  • 2004-06-11 22:06

Hohoho! Tackar för den välfungerande testdatorn miri. För att inte testet skall gå i stöpet kan jag meddela att nedbrytningen måste ha skett mycket långsamt. Allt ser ut att vara högst intakt. Frågan är om prylarna verkligen uppfyller miljökraven?

Om någon är intresserad av rättsläget kan följande citat från Riksåklagaren kanske vara till ledning:
"I 1 § hittegodslagen föreskrives skyldighet för envar, som hittar något, att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet. Ehuru sålunda lagen enligt sin ordalydelse äger tillämpning på varje fynd, det må vara värdefullt eller värdelöst, anses dock föreligga en rättighet att tillägna sig föremål, som kastats bort eller eljest övergivits. På den subjektiva sidan måste av den som vill utöva en sådan rätt (ockupanten) krävas, att han är övertygad om att ägaren frivilligt övergivit föremålet. Sådan övertygelse kan grundas antingen på kännedom om ägaren och dennes handlingssätt eller på föremålets obetydliga värde, i vilket hänseende cigarrstumpar och tidningar brukar anföras som exempel i litteraturen. Om däremot föremålet ger intryck av att vara bortkastat av misstag eller kvarglömt, förefinnes ingen ockupationsrätt. Ett föremål som har ett ej obetydligt värde kan inte antagas vara frivilligt övergivet av ägaren, och upphittaren äger inte tillägna sig föremålet."
Om ett föremål placerats på en för grovsopor avsedd plats talar detta, som jag ser det, i sig för att föremålet är övergivet, och jag tycker då att värdegränsen borde vara högre än de "cigarrstumpar" som nämns i citatet. Men hittar man guldsmycken på soptippen bör man nog inte utgå från att ägaren frivilligt övergivit dem...
Kan tillägga att jag själv tagit hand om en Performa 5400 som lagts i en container i ett låst grovsoprum avsett för bostadsrättsföreningen....den funkar alldeles utmärkt...och jag befinner mig fortfarande på fri fot!

Bevaka tråden