Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express eller inte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 21:03

Ja, ska man köpa en AirPort Express eller en vanlig trådlös router? Man får väl inte samma fördelar dvs. router, brandvägg, räckvidd osv? Eller är det några riktiga fördelar med APE förutom att den är smarrig till utseendet?

Ursprungligen av themos:

Ja, ska man köpa en AirPort Express eller en vanlig trådlös router? Man får väl inte samma fördelar dvs. router, brandvägg, räckvidd osv? Eller är det några riktiga fördelar med APE förutom att den är smarrig till utseendet?

Fördelarna är väl enkelheten usb kopplingen och ljudströmningen. Utseendet tycker jag själv är väldigt osmarrigt för att vara från Apple.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 21:13

Netgear har bredbands router med möjlighet att dela ut disk via USB (http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010068157). Hade AirPort Express klarat det med så hade jag köpt en direkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 15:42

Men den räcker väl för ett nätverk bestående av en PowerMac och en iBook? Om man vill ha en router med brandvägg så är det väl bättre att köpa en typ linksys?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 22:25

Finns det ingen brandvägg i bredbandsmodemet?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 10:40
Ursprungligen av themos:

Men den räcker väl för ett nätverk bestående av en PowerMac och en iBook? Om man vill ha en router med brandvägg så är det väl bättre att köpa en typ linksys?

AirportExpress har firewall. Dock så har den bara en WAN/LAN port, vilket i ditt fall gör att du inte kan koppla in din powermac samtidigt som du kopplar in din internetkoppling utan en extra hub, och då hamnar powermacen utanför firewallen (om du inte kopplar in även powermacen trådlöst, då funkar allt perfekt)... Så visst är det som du säger bättre för dig att köpa någon annan produkt, eller en "icke-express" airport basstation.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-14 11:06

Klart att du ska köpa Airport Express om du har pengarna! Att göra Powermacen trådlös behöver väl inte heller vara så dyrt. Bara att slippa allt tråddragande är värt inköpet tycker jag, och så har du ju airtunestekniken som bara den är värd 1300:- tycker jag!

1
Bevaka tråden