Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många hd's i en QS733?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-04 00:20

Ska beställa en hd till min QS733. Men hur många får egentligen plats? Jag har 2 st nu. Varav orginal-hd'n låter illa o är slö. En 80-giggare kostar ju inte många sekiner idag. Hade ju varit koolare med en extern, men känns onödigt att lägga stålars när man har en desktop med eventuell plats.

  • Medlem
  • 2004-06-04 00:41

Jag tror att den officiellt har stöd för två, men med extra kort kan du klämma in fyra. Jag är inte riktigt hundra här.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-04 01:31

jag hade 3 hårddiskar i min G4 Dual 450...
vill man ha flera så får man köpa extra ATA kort så man akan koppla in flera..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-06-04 11:57

Du har väl 4 IDE platser, så plockar du cdn så kan du väl ha i fyra. Tekniskt sett kan du väl ha i tre + en cd/dvd. Men då måste du sätta den ena disken på samma IDE kabel som cdn vilket jag har fattat som att det inte är så bra eftersom den disken kommer bli tokslö, just eftersom den kommer gå med den hastighet som din andra enhet på samma kabel har som max.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-06 01:27
Ursprungligen av Luzer:

Du har väl 4 IDE platser, så plockar du cdn så kan du väl ha i fyra. Tekniskt sett kan du väl ha i tre + en cd/dvd. Men då måste du sätta den ena disken på samma IDE kabel som cdn vilket jag har fattat som att det inte är så bra eftersom den disken kommer bli tokslö, just eftersom den kommer gå med den hastighet som din andra enhet på samma kabel har som max.

Hmm.. Slutsatsen är alltså att man kan ha fyra hårddiskar, men om man har en CD så blir den tredje disken obrukbar. Men när CDn inte används då? Blir den slö ändå? Och vad är max på CDn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-06 01:59

Är inte alls säker på detta, men är det inte så att hårddisk kontakten är Ultra-ATA/66 och cd kontakten nånting annat (ATA-3, 16MBytes/sec kanske)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 09:46

Köp en ATA133- eller SATA-kort. Sedan kan du montera fler hårddiskar.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 20:11

Jag har 6 st i min G4/733 med ett ATA133 kort. Jag har en extra disk på samma interna bus som Superdriven.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 21:39
Ursprungligen av Ken:

Jag har 6 st i min G4/733 med ett ATA133 kort. Jag har en extra disk på samma interna bus som Superdriven.

snurrar den som sitter på superdrive kedjan på i full speed?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 21:46

vet inte, Superdriven skall ju ta ner hastigheten lite sägs det, men den funkar i alla fall kanon till 64 kanaler ljudinspelning i Pro Tools, och det är all speed jag behöver.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-06-12 21:37
Ursprungligen av Ken:

vet inte, Superdriven skall ju ta ner hastigheten lite sägs det, men den funkar i alla fall kanon till 64 kanaler ljudinspelning i Pro Tools, och det är all speed jag behöver.

64 Kanaler samtidigt ?!? Då lär den ju snurra med tillräckligt speed iallafall. Då kanske man skulle köpa en till intern disk till sin qs800 ändå, och sätta efter cd läsaren...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-12 23:59

Tar superdriven ner mindre hastighet än en vanlig combo?

1
Bevaka tråden