Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och BoLina

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick mitt BoLina aktiverat i tisdags. Samma kväll, runt 23, gick det ner igen. Efter mycket om och men fick jag reda på att jag hade blivit avstängd. En support kille ringde mig på mobilen och sa att jag på något sätt gjort så att internet för mina grannar i mitt hus hade gått ner. Killen sa att jag troligtvis hade något speciellt program aktiverat som gjorde något med brandväggen eller något sånt - jag förstod egentligen inte vad han sa.

Min dator är helt standard, en 1Ghz Powerbook (sista titanium modelen), där allt är standard (Mac OS 10.3.4). Det enda jag kan tänka mig kan vara problemet är min Airport. Kan det verkligen vara så att jag inte kan köra Airport med BoLina? Det låter absurt då jag kört Bredbandsbolaget utan problem och de måste vara ganska lika. Eller?

Kan vara så enkelt att du kopplat in bredbandet i fel port på basstationen. Gör man det, och har dhcp påslaget, delar den ut adresser på hela nätverket, inte bara ditt lokala nät.

Tvärt emot vad man kan tro ska du inte koppla bredbandet i porten med ethernetsymbolen, utan i porten som är märkt med en liten "blomma".

Tack för svaret.

BoLina's svar:
Störande teknisk utrustning mot Bo-Lina nät:
Falsk DHCP.

10.0.1.1 | 00:03:93:DF:A4:8A
212.___.__.__ | 00:30:65:25:BB:FB (Jag suddade ut IP'et)

Att använda en egen DHCP-lösning som agerar mot Bo-Lina nät skapar konsekvenser som är grava för andra användare och operatören.
Det medför bl. a att andra användare blockeras helt från tjänsten och att kvaliteten för alla användare försämras pga routingblockeringar i corenät.

Frågan är ju då om man vågar koppla in sig på "blomman" och köra airport? Man är lite rädd då man på BoLina just har sagt till mig att dom stänger av mig för gott om det händer igen.

Du kan ju prova att stänga av DHCPn i Airport stationen innan du kopplar upp dig - göres enklast genom Airport konfigrations program i Utilities mappen.

/CX

1
Bevaka tråden