Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken distribution??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Tänkte börja pilla lite med Linux hade jag tänkt men som topic säger undrar jag vilken distribution man ska välja som nybörjare? Sökte efter trådar med samma fråga men hittade bara svar som var några år gamla....så tänkte dra upp det på nytt!

O om man bara vill experimentera lite än så länge.....o fortfarande använda OSX till allt annat, hur ska man göra med paritioner? Jag har för närvarande en 80 GB hdd.

Tacksam för svar....!

Kör Debian eller Yellowdog, YDL är kanske lite lättare att få igång om man inte kört linux innan, men debian är en bättre dist enligt mig iaf

ok....då får det bli YDL....

nått tips om hur jag ska partionera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 09:27
Ursprungligen av xantipa:

ok....då får det bli YDL....

nått tips om hur jag ska partionera?

Det står beskrivet i installationsanvisingarna till YDL hur man partitionerar. Men varför vill du använda Linux när du har OS X?

Ursprungligen av Mondo:

Det står beskrivet i installationsanvisingarna till YDL hur man partitionerar. Men varför vill du använda Linux när du har OS X?

Står inte det förklarat ganska bra i trådens första inlägg?

Ursprungligen av Mondo:

Men varför vill du använda Linux när du har OS X?

ren o skär nyfikenhet!

Kör 2 patritioner, en swap och en /, dvs system. Mer än de är onödigt att krångla med om man bara ska leka o ha sig. Sen ska du väl ha Mac OS på en också kanske.. Så då blir de 3.

Gör en stor där du har OSX, säg 74gig kanske, sen kan du lämna resten tomt så skapar du patritioner till linux i YDL's installerare.

ok!! ska prova det då...tack så mycket för tipset/n!

En sak till bara....YDL köper/skaffar man var?

Man laddar ner de gratis. kolla olika ställen att ladda här: www.yellowdoglinux.com
Sen finns de nog här annars, ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/yellowdog

ok, I see! tackar

  • Medlem
  • 2004-06-16 18:18

Crux tycker jag att du ska köra. Den har en grym Ports funktion. Läs lite om den www.crux.nu

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-16 18:43

Jag är en stor förespråkare av Debian, speciellt om du nu känner att du vill lägga ner lite tid och verkligen lära dig systemet.
Det kan vara lite krångligt att få igång (men det finns bra guider, och du kan ju fråga här också ), men det är ett väldigt "rent" system, och apt (Debians paketsystem) är det överlägset smidigaste jag har stött på.
Har du någonsin provat Fink så vet du, för det är Debians apt portat.

  • Medlem
  • 2004-06-16 19:25

Om man skall lära sig mycket om linux eller om det skall vara "lätt" att installera och sen känna på OSet är helt olika förutsättningar tycker jag. För att lära sig hur det är uppbyggt osv och sedan kompilera en kärna optimerad för just din maskin och din miljö och program osv skulle jag satsa på Gentoo. Räkna då med ett par dagar tills du är uppe o kör (finns givetvis genvägar osv). Enkelt att installera osv är YDL, medan Debian någonstans mittimellan. Själv fick jag en kick av att skruva på det mesta med Gentoo, som även är rel. lätt att hålla uppdaterad.. Jag ger min röst till Gentoo!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-17 19:33

Gentoo på en äldre maskin känns ju som en mardröm.
Jag har inte riktigt hajjat meningen med att kompilera _ALLT_ lokalt.

1
Bevaka tråden