Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa Mac OS X blir en Tiger

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-05-05 09:07
Ursprungligen av Mondo:

En sak till:

• en funktion som tar bort osynliga filer (.Trashes, .DS_Store osv) på hårddiskar, USB-minnen osv som används med både Mac och Windows

OT, men prova programmet "CleanUp smb mess" det rensar bort skräpfiler på pc volymer. Fungerar enkelt och bra, bara att släppa volymen på programikonen så städar den. Programmet är dessutom freeware, rekommenderas starkt!

Ursprungligen av iBjorn:

OT, men prova programmet "CleanUp smb mess" det rensar bort skräpfiler på pc volymer. Fungerar enkelt och bra, bara att släppa volymen på programikonen så städar den. Programmet är dessutom freeware, rekommenderas starkt!

Det är väl enklare att bara be Pece-användaren formatera sin hårddisk och installera något annat än win?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 12:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är väl enklare att bara be Pece-användaren formatera sin hårddisk och installera något annat än win?

Japp, i Linux är det enkelt att dölja filer vars namn börjar med punkt. Linux och Mac OS X fungerar fint tillsammans.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-12 23:22
Ursprungligen av Mondo:

Japp, i Linux är det enkelt att dölja filer vars namn börjar med punkt. Linux och Mac OS X fungerar fint tillsammans.

Inte riktigt så fint som man kan önska tycker jag.
AFP-stödet i Linux är inte det bästa tyvärr... just nu kör jag med Samba mellan min Linuxmaskin och iBook, hur ironiskt är inte det på en skala?

På min önskelista finns framför allt
•."smarta brevlådor" som i så många i-apps som kan samla in alla brev som t.ex. är markerade med flagga eller har hög prioritet och kan uppdateras i realtid.
• En bättre Dock som tar hänsyn till det spatiala minnet vid förstoring av ikonerna.
• Ett sätt att tvinga program från att låta bli min dokumentmapp och använda sig av biblioteket, jag vill inte ha dom här mapparna skräpandes i min annars så fina mapp: Adobe Reader, AppleWorks User Data, eBooks, Halo, iChats, Microsoft användardata, Palm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 00:32

Tiger är ett bra namn, men lejonet ser mer kungligt och majestätiskt ut tycker jag, trots att det är mindre:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 00:41

Adressbok
• Vill kunna markera flera kontakter och spara dem på skrivbordet som separata vCards istället för ett stort.

• Vill att Adressbokenskolumner fungerar som i Finderfönster. Dubbelklick anpassar storleken på alla kolumner. Dra så justerar jag storleken på en. Dra + alt ändra storleken på båda två.

• Ser gärna att man kan ha undermappar som bara finns i sin föräldermapp. Som det är nu måste undermappar alltid finnas i vänsterkolumnen.

Mail
Inställning så att bilagor alltid visar som symboler.

Dock
• Ta bort gränsen för hur många dokument som visas när man bläddrar igenom mappar i Docken.

• Vill kunna välja sättet som dokument i en mapp i Docken är sorterade. Efter datum, filsort, storlek mm.

• Vill kunna lägga till avgränsare, flexibelt utrymme och rymd.

• Vill kunna dela upp Docken i olika delar. Tex en Program del och en dokument del.

• Kunna "pinna" den vart som helst utan Cocktail

• Kunna gömma program från Docken.

• Vill kunna bläddra i en mapp i Docken och antinge ta upp en fil eller lägga till en fil långt ner i filhierarkin. Som gamla Popup Folder.

• Vill kunna ställa hur Docken ska bete sig beroende på vilket program som är i förgrunden. Te x När Final Cut Pro är i förgrunden så ska Docken vara gömd, placerad till vänster med förstoring avstängd.

Ursprungligen av acke:

Kunna gömma program från Docken.

Fungerar utmärkt redan nu. Om du inte menar gömma så att de inte syns i docken?

Många bra förslag annars!

- "Omskriven" Quicktime som drar nytta av OS X ordentligt. Och Quicktime player som liknar iTunes.
- Smartare cache för ikoner i Finder.
- Fler features i dockan.
- Ett utökat diskverktyg
- Programuppdatering som stöder tredjepart

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-05 08:06
Ursprungligen av Christopher Anderton:

- "Omskriven" Quicktime som drar nytta av OS X ordentligt. Och Quicktime player som liknar iTunes.

Håller med. Skulle vilja ha en QT-player som
1. Tar ALLA format utan krångel. Med alla codecs i från början.
2. Funkar att ha playlists i.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-05 08:15

Jag tror som motif: Smådjur.
Fast jag tror inte på hamstrar.
Jag väntar på...

Mac Mouse X

Känns ju som en logisk följd, efter att ha varit de som började - nåja, nästan iaf.- med musar....

Nje.. Jag tror nästa stora kommer vara mer fokuserad på smådljur än stora katter.
Mac OS Hamster kommer det nya operativsystemet i svensk version heta från Apple.
Och den kommer kosta 45 Kr där 5 kr går till sallad för alla husdjur i USA.

Eller har jag fel ??

Grabbar, era ideer är lysande. Bara att hysta iväg till Apple. Har en jättebra adress:

http://www.apple.com/macosx/feedback/

Jag tror inte vi ska blanda ihop funktioner i OS:et och i enskilda applikationer (Mail, iPhoto, osv) även om dessa skeppas med operativet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 12:19

En sak till:

• bildinsamling kunde bli bättre (det är lite bökigt att använda)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-05 19:12

Några önskemål:
- Ett Pro-theme exakt likadant som Apple Pro Apps, FCP osv... framförallt med storlek på ramar, menyer etc.
- APIer till iSync för tredjepartsprogram
- Stöd för Bluetooth PCcard, vilket ju aldrig kommer att komma såklart :.-(
- Möjlighet att låsa ikonstorlek i "Favorites"
- Remote Desktop funktionalitet som standard

Härligt, då förmedlar min tatuering snart dubbla budskap

http://medlem.spray.se/unitpride/tiger.jpg

"Our time has come
We've both waited long
We'll finally see who's weak, who's strong
The truth will be revealed tonight
When Tigers Fight"

Hur många Mac OSX har det hunnit komma nya versioner av de 3 år som gått, kan det vara 1 nytt varje år ??? Så klar man vill hänga med tåget när det går men jag känner mig utnyttjad om man på 5 år ska slanta upp bortåt 8.000 kronor... tycker att det är snudd på oförskämt för några uppfräshningar och buggfixar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 15:02
Ursprungligen av [email protected]:

Hur många Mac OSX har det hunnit komma nya versioner av de 3 år som gått, kan det vara 1 nytt varje år ??? Så klar man vill hänga med tåget när det går men jag känner mig utnyttjad om man på 5 år ska slanta upp bortåt 8.000 kronor... tycker att det är snudd på oförskämt för några uppfräshningar och buggfixar.

Det blir 4 st om man räknar med OS X 10.0 (10.1 Puma kom några månader senare).

Håller med dig till fullo. Från 10.0 till 10.1 Puma handlade mycket om optimeringar, optimeringar som inte blev bra förrän 10.3 Panther. Man borde få en ordentlig rabatt om man har köpt den tidigare versionen. ex. 1500 för första versionen och sedan 300 kronor för varge uppgradering fram till version 11.0.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-12 23:21
Ursprungligen av [email protected]:

Hur många Mac OSX har det hunnit komma nya versioner av de 3 år som gått, kan det vara 1 nytt varje år ??? Så klar man vill hänga med tåget när det går men jag känner mig utnyttjad om man på 5 år ska slanta upp bortåt 8.000 kronor... tycker att det är snudd på oförskämt för några uppfräshningar och buggfixar.

Jag tror det kommer att lugna ner sig på den fronten.
Mac OS X har ju mognat grymt mycket från version 10.0 till 10.3, och nu är ju i princip alla viktiga funktioner fixade.
Jag gissar på att vi kommer att se en större uppdatering ungefär vart annat år framöver, det tycker jag känns ganska lagom.

Vore ju underbart om 99mac kunde få ett obegränsat antal licenser som man betalade max 900 kronor för... varav 100 kronor går till Martins icke existerande *stödfond* av siten. Enda sättet nu är väl att få familjerabatt... kanske dags för ett skenäktenskap. Apple borde sponsra alla officiella usergroups för att se till att användarna ligger i framkanten.

Jag tror Apple kommer prisera eller lägga rappat på Tiger för dom som köpt Panther, mest nog för försäljningen av Panther inte alls blev lika hög som med Jaguar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-26 10:42

Jag skulle vilja att det var enklare att helt stänga av ljudet. Jag sitter ofta i datorsalar, då vill jag kunna stänga av ljudet, men den är mycket svårt att dra ner rullisten i botten. En bugg måntro?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 21:24
Ursprungligen av Loranga:

Jag skulle vilja att det var enklare att helt stänga av ljudet. Jag sitter ofta i datorsalar, då vill jag kunna stänga av ljudet, men den är mycket svårt att dra ner rullisten i botten. En bugg måntro?

På alla nyare tangentbord finns det tre tangenter för ljudet: höj, sänk samt stäng av/sätt på. Tryck på stäng-av-tangenten, kan det bli enklare?

  • Medlem
  • 2004-06-03 13:29
Ursprungligen av Loranga:

Jag skulle vilja att det var enklare att helt stänga av ljudet. Jag sitter ofta i datorsalar, då vill jag kunna stänga av ljudet, men den är mycket svårt att dra ner rullisten i botten. En bugg måntro?

Ja, det är garanterat en bugg. Förmodligen tappar man greppet om knappen om man drar för snabbt. "Lösningen" är att dra långsamt. Har man slött grafikkort kan det bli riktigt hårigt att få ned den i botten.

Någon annan tipsade om knapparna på tangentbordet, men den lösningen kostar en lax för folk med äldre Macar.

Finns det inget litet tillägg, som ger en knapp i verktygsraden?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 13:39
Ursprungligen av stfm:

Ja, det är garanterat en bugg. Förmodligen tappar man greppet om knappen om man drar för snabbt. "Lösningen" är att dra långsamt. Har man slött grafikkort kan det bli riktigt hårigt att få ned den i botten.

Någon annan tipsade om knapparna på tangentbordet, men den lösningen kostar en lax för folk med äldre Macar.

Finns det inget litet tillägg, som ger en knapp i verktygsraden?

Stämmer att det är en ganska gammal mac jag sitter på (Sawtooth 400 MHz) med gamla tangentbordet, jag tänker knappast köpa ett personligt tangentbord till en labbdator

Med tillägg, tänkte du då på en avstängningsknapp för ljudet eller en bättre volymkontroll?

Bevaka tråden