Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kompilera källkod

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-22 20:51

Eftersom jag switchat nyligen så är jag lite fundersam på hur det funkar att kompilera program i konsollen.. jag har använt Linux och unix tidigare och eftersom osx är byggt på en BSD-dialekt så trodde jag ju att man när packat upp filen kunde skriva ./configure men då står det:

snowdrop:~/downloads/irssi-0.8.9 danny$ ./configure
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking for working aclocal-1.4... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake-1.4... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... found
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking for gcc... no
checking for cc... no
checking for cc... no
checking for cl... no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
See `config.log' for more details.

gcc verkar ju inte finnas, om det nu inte är något med sökvägen.. så hur fixar man detta? kollade lite på developer sidan på apple.com men 'xcode' som dom hänvisar till när man reggat sig är ju på typ 10st filer a' 30meg och det är ju inte så kul.. någon med bra tips?? vill ju kunna kompilera och dona som på en 'vanlig' unix-maskin..

tack!!

Xcode finns med på phanter-cd:n!

/Kristofer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-22 21:17
Ursprungligen av Kristofer G:

Xcode finns med på phanter-cd:n!

/Kristofer

ok, tack för ett snabbt svar
jag antar att du menar på någon av restore skivorna som följde med? har kollat lite på dem men kan inte riktigt hitta xcode på någon.. måate man välja 'installera program och classik-stöd' eller?

tacksam för all hjälp

  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 21:26

Njaa, det är nog inte på en restoreskiva utan det brukar vara en separat skiva där det står Xcode på. Om inte kan du väl ladda ner den från Apples websajt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-22 21:38
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Njaa, det är nog inte på en restoreskiva utan det brukar vara en separat skiva där det står Xcode på. Om inte kan du väl ladda ner den från Apples websajt.

Jaha en separat skiva? oki det fick jag inte med någon då.. synd. Verkar som att det återstår att logga in på developer och tanka hem 21st .bin filer på 30meg st.. då var kvällen räddad! ..not.
finns det verkligen inte ett smidigare sätt??

tack för hjälpen iaf

Senast redigerat 2004-05-22 21:54
Ursprungligen av danny:

Jaha en separat skiva? oki det fick jag inte med någon då.. synd. Verkar som att det återstår att logga in på developer och tanka hem 21st .bin filer på 30meg st.. då var kvällen räddad! ..not.
finns det verkligen inte ett smidigare sätt??

tack för hjälpen iaf

Japp nerladdning är det som gäller, Xcode följer inte med på återställnings-CD:na

630 MB tar juh inte så lång stund såvida man inte har 56k modem.

Kika i din programmapp. Finns det någon mapp som det står installers eller något liknande på? I den ska Xcode i så fall finnas. Kommer inte ihåg exakt om den hette det, då jag tog bort mappen efter att jag installerat det. Har för mig att det var programmappen Om inte, sök lite på disken.

/Kristofer

Det är som Kristofer skriver här ovan...
program ---> installers---> developer tools
Sen är det bara att packa upp och installera!

Ursprungligen av CoolUmbo:

Det är som Kristofer skriver här ovan...
program ---> installers---> developer tools
Sen är det bara att packa upp och installera!

Det är helt riktigt, i denna katalog på hårddisken ligger installationspaketet for Xcode 1.1 men det finns en nyare version Xcode 1.2 som man tyvärr måste ladda ner från Apple - och det var en ganska seg server dessa filer låg på. Själv kunde jag heller inte finna Xcode på återställnings CD:erna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-22 23:55
Ursprungligen av CoolUmbo:

Det är som Kristofer skriver här ovan...
program ---> installers---> developer tools
Sen är det bara att packa upp och installera!

oki.. blir nog till att tanka ner 1.2. känns som att det är bättre med den senaste versionen
vet inte om den program mappen ni nämner försvann när jag formaterade om disken efter jag fick datorn, för den mappen hittar jag inte alls nu..mysko.

  • Medlem
  • 2004-05-23 01:04

För mig gick det snabbare att ladda ner xcode från apples server i usa än i europa. Prova någon av dem om det går segt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 00:24
Ursprungligen av Cberg:

För mig gick det snabbare att ladda ner xcode från apples server i usa än i europa. Prova någon av dem om det går segt.

Europa har alltid varit segt. Så som Cberg säger ovan så är det USA1 eller USA2 som gäller.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-23 01:25

Ska du prompt tanka så gör det från usa, snabbare

annars ligger xcode på nån av "restore" skivorna, in me dom och kolla på skivorn i terminalen, alla sivorna har en mapp som heter ".images" eller nåt (dold). eftersom du kört uix tidigare så antar jag att du vet hur du gör resten.

cp:a ut filen som heter xcode.dmg eller va den nu heter och installera, sen är der bara köra på med irssi.

och glöm inte cowsay

kom och säg hej i #mac.se @ qnet sen va

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-23 01:32
Ursprungligen av Buckner:

Ska du prompt tanka så gör det från usa, snabbare

annars ligger xcode på nån av "restore" skivorna, in me dom och kolla på skivorn i terminalen, alla sivorna har en mapp som heter ".images" eller nåt (dold). eftersom du kört uix tidigare så antar jag att du vet hur du gör resten.

cp:a ut filen som heter xcode.dmg eller va den nu heter och installera, sen är der bara köra på med irssi.

och glöm inte cowsay

kom och säg hej i #mac.se @ qnet sen va

håller på att tanka ner filerna nu, får nog prova från usa då för nu går det ganska segt..
bra tips med skivorna där.. ska spana in det med.

klart jag kikar in på #mac.se när det är färdigt

Det gick så slött för mig så jag loggade in på DC och tog filerna där. Det gick inte tokfort men jag slapp vänta i evigheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-24 08:27

Har laddat ner alla filer och installerat nu, tusan va segt det var från europa!. mysko.. men jag tog ner från en mirror i usa och det hjälpte, nu funkar det klockrent känns underbart att kunna sitta och mecka i konsollen, jag tog ner Fink sedan med och att t ex. kunna skriva 'apt-get' och leka runt som vanligt i unix är ju otroligt ballt.

Att skaffa mac med osx var det bästa jag gjort

1
Bevaka tråden