Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt varm powerbook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 00:26

Min helt nya 12" powerbook på 1.33Ghz blir väldigt varm, speciellt på vänsterhalvan och speciellt undertill . Fläkten går konstant. Jag har den snabbare 80Gigs disken - kanske kan vara den som hettar upp den? Hur är det med ni andra som har samma burk?? Upplever ni samma hetta?? Oroar jag mej i onödan??

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 16:23

Går i valet och kvalet mellan en 12/15"s PB. Så det vore intressant att veta hur varma de nya 12"arna blir... Är det kanske värt att köpa den segare disken isf?

Min 867MHz kan man troligen steka ägg på.., den kan dra upp i 60 grader celsius o man får ju lätt svedda handflator av den. Faktiskt helt sant.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 17:13
Ursprungligen av Jürgen B:

Min 867MHz kan man troligen steka ägg på.., den kan dra upp i 60 grader celsius o man får ju lätt svedda handflator av den. Faktiskt helt sant.

ok, då kan jag sluta oroa mej iaf. Min är nog oxå uppe i 60grader vid hårdkörning.
Jag vet inte exakt vart de har placerat saker o ting men jag gissar att det är min disk som värmer upp aluminiumet.

/jensa

15" är ju naturligtvis svalare eftersom samma prylar är utspridda på en större yta o inte behöver ligga lika tätt packade o inte heller som möjligen är fallet i 12", på varandra..

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 17:08

Så de nya 12"-arna är lika varma de alltså... Kanske det är värt att titta lite på iBooken också? Verkar ju vara många som köper 12"s-modellen nu. Hur stor är skillnaden prestandamässigt? Är det krångligt att byta hårddisk i den, med tanke på att man bara får med 30gigaren utanför Apple-store? Funderar annars på att köpa en 7200rpms disk till iBooken för att kompensera lite hastighetsmässigt. Speciellt då iBookens RAM-minnen ligger på lägre hastighet...

Gott vid kallare tider alltså, vilket det är för det mesta i Sverige

På tal om värme, så blev min iBook faktiskt ganska mycket varmare när jag uppgraderade til 512 megabyte. Kanske kan lite av värmen bero på hur mycket minne man har.

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 21:36

Jag har kört både en PB12" 867MHz och en PB15" 1,5GHz under lång respektive kort tid, och båda blir nästan jobbigt varma ibland. Jag har inte hunnit undersöka exakt vad det är som gör 15"-modellen så varm men i fallet 12" så sitter både hårddisk och CPU på vänster sida. 12"-modellen har dessutom heatpipes som går ned mot vänster hörn från CPUn som sitter under tangenbordet har jag för mig. Därför blir den varmast där, det hjälper dock att ställa ned processorhastigheten för att få den svalare. Vad gäller nya PB15" så är det enda jag sett att den blir märkbart varmare när batteriet laddas, som sitter under vänster handflata. Under tung körning så tycker jag också att PB15" blir mycket mycket varmare än den nästan hälften så snabba PB12", det bokstavligen ångar ur perforeringen på sidorna och genom tangentbordet ibland. Ändå känns den inte varmare på ytan, och jag har heller ännu inte lyckats få igång fläkten, jämfört med PB12" som drar igång fläkten ett par gånger om dagen. Den större modellen erbjuder antagligen bättre flyktvägar för värme.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 21:41
Ursprungligen av Kristofer G:

På tal om värme, så blev min iBook faktiskt ganska mycket varmare när jag uppgraderade til 512 megabyte. Kanske kan lite av värmen bero på hur mycket minne man har.

På samma sätt skulle man också kunna anta att mer minne skulle göra att disken slapp jobba lika mycket, vilket borde göra hela burken svalare. Svårt att veta, dock är det väl klart att G4-processorn är den överlägset varmaste komponenten i PowerBooks och iBooks.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 21:53

More heat: Här är en skön Japan som plockat isär ett par olika 'Books: KODAWARISAN

Exempel på nya och gamla heatpipes på PB12:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 22:53

Tanka hem Temperature Monitor så kan du se temperaturen på processorn. Väldigt användbart faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 23:53

Efter nån timmes ganska normal körning så ligger temperaturen på min PB strax under 55 grader. Med andra ord så känns det värre än vad det är! Jag är lugnad!

Som Ductic sa: Värmer gött under större delen av året

/jensa

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-19 00:03

xerent: mjo förutom att det kan få för sig att mäta grafikkortets temperatur istället för processorn på vissa datorer...
enligt TMonitor så är min cpu (som egentligen är 2) 53 grader, men enligt alla andra program så är dom mellan 30 och 40 grader...

prova XRG istället där kan man även se minnesanvändning och hur mycket man slösat på batteriet sen det var nytt:
http://www.starcoder.com/xrg/

La min PB15 på madrassen igår och kollade på film. I slutet så märkte jag hur jäkla varm den var på undersidan, trots det hade inte fläkten gått igång. Brände sig nästan om man tog handens rygg mot undersidan. Nästa gång skall jag mäta temperaturen och se vad den hamnar på

  • Medlem
  • 2004-05-22 02:39

Liksom trådskapararen har jag en splitter ny PB 1,33 GHz med 80 Gb HDD, och jag kan bara instämma i att den blir mycket varm. Fläkten går igång väldigt snabbt. Stör mig ganska mycket på det. Någon som vet om man kan ändra vid vilka temperaturer som fläkten går igång?

1
Bevaka tråden