Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokstaven L försvinner .....??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker att sätta mig in i UNIX via Terminalen ( OS X 10.2.8)
Började med att navigera runt med cd, pushd, popd.
Upptäckte att jag inte kunde skriva kombinationen L/ l/ (versalt/gement L följt av slash)
Har mappar som DHTML, HTML, XHTML, XML och PERL i en mapp på en disk.
När jag försöker att navigera dit är allt OK tills jag skriver sista slash i pathen. Då försvinner "L"

[moofs-dator:/Volumes/Kamome/Programmering] moof% cd PERL
blir
[moofs-dator:/Volumes/Kamome/Programmering] moof% cd PER

Jag kommer in i mappen och kan gå vidare men varför blir det så?

Jag har Svenska , Engelska och Japanska språk installerade (Systeminställningar/Internationellt)
Tangentlayout "Svenskt-PRO"

--
Olof

-----
Take my advice. I'm not using it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 12:38

Jag såg ett L ute på stan i lördags,,, jag fick känslan av att ellet inte visste vart han var eller skulle... Ellet bar vid tillfället en röd t-shirt, hög hatt, kortbyxor, träskor, syntes vid Odenplan gående mot Sveavägen.
det kanske var ditt..

Tack

Just det jag ville höra. Ska fortsätta med mina UNIX äventyr, med tryggheten i vetskapen att det finns många kunniga och hjälpsamma människor där ute.
Om mitt L hittar hem igen ska jag fråga om han minns A-killen från Odenplan.
Hälsningar
--
Olof

__
I believe in equality for everyone, except reporters and photographers - Mahatma Gandhi

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 18:00
Ursprungligen av Olof Svensson:

När jag försöker att navigera dit är allt OK tills jag skriver sista slash i pathen. Då försvinner "L"

Är du seriös?? Snacka om bisarrt problem... funkar det att skriva l/ i något annat program, typ textredigeraren eller försvinner l:et där också?

Klart att jag är seriös....
....
kom hem från en fisketur i norrland just. ! 10 härliga Sikar och en massa Abborre..... därför dröjesmålet

Om jag ska navigera och en mapp slutar på bokstaven "L" så försvinner den när jag skriver dit slash"/"
Perl/
blir Per och XML blir XM
jag är tvungen att navigera fram till mappen som innehåller mappen Perl eller XML för att sedan
skriva:
cd Perl/ som blir Per"space"
för att komma in i mappen och sedan öppna den fil jag söker eller vad jag nu ska dit och göra.

Har inga problem i andra program (det funkar ju här)....
--
Olof

--
All those that believe in Telekinesis raise my hands!

måste säga att jag aldrig har hört talas om något liknande, så någon lösning kan jag inte ge.

vad händer när du "tabbar" dig fram i katalog strukturen?
dvs, om du inte visste det, så kan du skriva "cd pe<tab>" (alltså trycka på tab tangenten) och bash/tcsh fyller ut resten automagiskt, medmindre något är fel vilket det ju verkar vara i ditt fel..

Hej
Samma sak om jag "tabbar" mig fram.
--
Olof

-----
Why is dyslexia so hard to spell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 21:23

vet inte om detta kan hjälpa,, hur som så är det ett väldigt smart litet program..

http://www.macility.com/products/popcharx/

L som i Love

Avslut

Ja någon förklaring har inte dykt upp.
Så jag får nöja mig med det.
Måste låta bli att döpa mappar till något som slutar på "L".
Men jag vägrar att kalla min Perlmapp för något annat.
Läste vidare i min UNIX-manual och skapasde en ".tcshrc" fil med en "alias Perl <path-till mappen>"
som jag klistrade in från BBEdit. Eftersom det inte gick att skriva PERL/ i vi heller.
Blev ju en lektion av det här också.
Tack för adressen till PopChar X. En gammal bekant från Classic dagarna som jag saknat.
--
Olof

-----
Education: the path from cocky ignorance to miserable uncertainty.
- Mark Twain

1
Bevaka tråden