Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömadapter till ny iBook stekhet...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska adaptern till bärbara bli stekheta? Hur är era adaptrar?

Ursprungligen av macgunde:

Ska adaptern till bärbara bli stekheta? Hur är era adaptrar?

Het...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 22:42

Den blir allt från varm till stekhet...

Ja, det är ett litet dilemma. Dellburkarna jag sett har ännu varmare om det nu är någon tröst. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-05-19 06:33

varm är den, inte så bekymmersamt, den står ju på skrivbordet....

min är varm men inte stekhet

I jämförelse med min dell, som pizzabudet precis sa, så är iBookens ganska kall faktiskt. Ljummen är nog rätt ord.

/Kristofer

Min blir inte ljummen utan väldigt varm... Ska mejla applestore om detta...

/ Daniel

Min är också väldigt varm!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 21:34

Min nätadapter till min PowerBook 12" blev så varm att den la av. hände flera gånger. Så apple skicade en ny. Supersnabbt och väldigt enkelt.
Den nya blir också väldigt het. men den lägger aldrig av. så det är nog något man får leva med. Har min alltid stående på kant numera.

Just det. Kanske ska säga att jag alltid kör med stickkontakten monterad på nätadaptern. Dvs, att jag inte använder den där förlängningssladden. Detta ger kanske en större kylande effekt? Hade man istället kört med sladden så hade ju halva adaptern legat på golvet.

/Kristofer

  • Medlem
  • 2004-05-20 12:46

Ska man ha adaptern inkopplad nar man inte behover batteriet?

det "mattas" inte av om man kor pa el hela tiden samtidigt som det sitter i?

Min adapter blir for ovrigt ockso varm men det torde inte vara nagon fara sa lange
det ar bra ventilation

Det här är ju alltid ett problem: Man vill ha en liten nätadapter. Helst skulle jag nog vilja ha den inbyggd i datorn så att man bara behöver en standardsladd med sig (alltså inte brödrost typen, utan den typ som passar i adaptern idag).
Dagens adaptrar ligger ju på 65W.
PowerBook G3 och tidigare versioner av G4 hade 45W mig veterligen.
Första generationens adaptrar hade väl dryga 20W tror jag. Men eftersom de ska driva allt strömtörstigare datorer med allt vad de innehåller, och strömförsörjer (FW, USB) och samtidigt ladda ett lika kraftigt batteri, så måste de öka i effekt. Folk är ju dock inte villiga att ha större adaptrar. Därav värmen.
Jag har själv ett par gamla 45W-adaptrar till min 15" PB. Det fungerar. Men laddning tar längre tid. Och går datorn i vila pga lågt batteri orkar den inte vakna med de adaptrarna, utan måste vänta några minuter (2-3) innan batteriet fått tillräckligt med kräm för att sätta skjuts på datorn. Kan vara en sak att se upp med. Jag ringde Apples Support första gångerna det hände, och trodde det var nåt fel med datorn
Det är alltså en av anledningarna till att Apple bytt kontaktstorlek. Adaptrarna är inte lika.
Madsonline har dock gjort en "GenGap"-adapter som jag använder. Finns hos Macoteket bland annat.

1
Bevaka tråden