Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa iso

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 20:30

Jag behöver skapa en iso av en cd på min Mac. Jag vill ha en absolut kopia av en cd som Macen inte känner igen. Jag vet hur jag gör i Nero på pc men i min iver att bli av med microsoft har jag slängt ut allt som heter windows ur huset. Vet nån hur man gör?
Har letat både på nätet och i forumet utan framgång.
Tacksam för svar

Deco

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 20:38

Har du Toast? Isf kan du spara eller kopiera din cd antingen till en ny cd eller till HD som en image fil.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 20:47

Jo jag har toast, men jag behöver kopiera en cd till en iso då den inte kommer brännas ut på en mac och förmodligen inte i windows heller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-17 21:30

Prova att söka efter .iso här bland forumen. Frågan och varianter av den har varit uppe några gånger såvitt jag minns.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:51
Ursprungligen av Gunnar B:

Prova att söka efter .iso här bland forumen. Frågan och varianter av den har varit uppe några gånger såvitt jag minns.

Jag har gjort detta innan och blir fortfarande inte klokare,
Jag ska kopiera en OpenVMS-skiva till en kompis. Skivan monteras av förklarliga skäl inte på min Mac. Jag vill fortfarande skapa en exakt kopia av den till en .iso eller ngt annat som kan brännas från en PC eller BSD-maskin. Jag kan men vill inte, ta med den till jobbet och fixa det på min jobburk. Det borde finnas ngt program till Mac som fixar detta men jag går bet. Skivan syns i Disk Utility men jag vet inte hur jag ska ska gå till väga för att göra en kopia, om jag klickar på "New Image" så vill programmet att jag anger ett namn och det vill jag ju inte, jag vill ju ha en exakt kopia.

Jag är snart knäckt

Edit: skivan ska skickas per ftp så jag måste ha en image.

Är inte .toast formatet samma som .iso? Jag har för mig att det är så, men jag är inte helt säker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 22:15

Programmet Toast kan många format.
Apple Skivverktyget är begränsad till några format.

Alltså kör Toast

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-17 22:10

Om du är hyffsat van att fipla på i skalet kan du tanka ner och använda mkisofs. finns som paket till fink

kanske "dd" i terminalen funkar, testa "dd if=/dev/disk2 of=/isofil.iso" där du byter ut disk2 mot va din cdrom nu heter..

Funkat allt som de ska så bör du ha en fil som heter isofil.iso i roten. Kan hända at du måste umonta cdn innan du kör dd

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-17 22:59

Faktiskt har vi resonerat runt iso/cdr/toast/dmg-skivavbildningar i den här tråden. Det är lite rörigt runt avbildsformaten, men uppenbarligen följer Skivverktyg, Toast, och motsvarande program på windows den ISO-standard som finns. Det innebär att formaten är transparenta och kan brännas/skapas plattformsoberoende.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-17 23:10

Finns ett program som heter xcdroast som gör .iso direkt och finns portad till mac, kräver X11.
Lite bökigt kanske men inget farligt.
http://www.macupdate.com/info.php/id/14032

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 23:22
Ursprungligen av Bugs:

Finns ett program som heter xcdroast som gör .iso direkt och finns portad till mac, kräver X11.
Lite bökigt kanske men inget farligt.
http://www.macupdate.com/info.php/id/14032

Det verkar fungera som jag ville att det skulle, vi får se om polaren kan bränna och använda filen bara.
Tack för all hjälp.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-18 00:02

Det kanske inte framgick i mitt förra inlägg...

Två metoder:
1. Gör en cd/dvd-master i Skivverktyg. Byt filtillägg till .iso. Bränn i Win.
2. File->Save as disk image i Toast. Byt filtillägg till .iso. Bränn i Win.

När jag gjort det har det fungerat bra oavsett filsystem (hfs+, iso 9660, hybrid) att bränna på båda plattformarna.

1
Bevaka tråden