Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iBook luktar

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-15 00:49

Min iBook luktar! Jag vet att nya datorer kan lukta lite ibörjan, men min iBook är ganska gammal nu. Första generationens vita ibookar.

Vad luktar den då? Min flickvän tycker den luktar som en sänglampa man inte har haft tänd på ett par dagar... bränt damm? Är den dammig då? Nej, inte speciellt Ibland ligger den dock i vila över en hel dag och ibland även över en natt. Den blir sällan speciellt varm heller.

Någon mer som har en luktande dator eller vet varför den luktar?

Jag har kännt denna lukt ifrån ett flertal vita ibooks. Kan inte förklara vad det är, men det kommer underifrån tangentbordet. Riktigt vidrig doft......första gången jag stötte på denna doft var när jag skulle installera RAM i en kunds ibook. Då tänkte jag att snubben hade gjort något riktigt äckligt med den, eller att han hade extremt illaluktande fingrar eftersom jag trodde att lukten kom ifrån tangentbordet. Men jag har haft ett par till ibooks inne på fix så luktat lika illa och insåg då att det kom underifrån tangentbordet.
Men min ibook luktar inte så,av någon anledning.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har kännt denna lukt ifrån ett flertal vita ibooks. Kan inte förklara vad det är, men det kommer underifrån tangentbordet. Riktigt vidrig doft......första gången jag stötte på denna doft var när jag skulle installera RAM i en kunds ibook. Då tänkte jag att snubben hade gjort något riktigt äckligt med den, eller att han hade extremt illaluktande fingrar eftersom jag trodde att lukten kom ifrån tangentbordet. Men jag har haft ett par till ibooks inne på fix så luktat lika illa och insåg då att det kom underifrån tangentbordet.

Ah, det är ju precis detta problem jag har med min iBook! Jag trodde att det var mitt eget fel, även om jag aldrig äter ostbågar (eller räkor för den delen ) vid min dator. Under tangentbordet, speciellt den övre vänstra delen kommer en väldigt dålig lukt som är svårt att beskriva. Som en gammal plastmatta som blivit dålig eller gamla gympaskor men inte lika fränt. Min flickvän är känsligare och brukar klaga en hel del. Är detta något som man kan ta upp med Apple även om garantin gått ut tro..?

  • Medlem
  • 2004-05-15 01:20

Åhh, doften av nya datorer, speciellt iBookar/Powerbookar är underbart! Beroendeframkallande indeed...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-15 01:28

Min PB luktade ganska speciellt under de första månaderna, speciellt vid tangentbordet.
Mycket mer än någon annan dator jag suttit vid tidigare. Inte luktade det vidrigt.
Numer längtar jag nästan efter den doften igen, ny mac
Njut istället för att förundras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-15 09:48

Det är väl bromerade flamskyddsmedel eller nåt...

Har också känt att en del iBooks luktar. Undrar om användarna ätit ostkrokar medan de använt datorerna. Osten hamnar i tangentbordet och härsknar efter en tid. Värmen ger fina ångor...

Ursprungligen av Micke W:

Har också känt att en del iBooks luktar. Undrar om användarna ätit ostkrokar medan de använt datorerna. Osten hamnar i tangentbordet och härsknar efter en tid. Värmen ger fina ångor...

eller räkor ännu hellre

Vänta ett tag? Så om man äter ostbågar så fastnar det under tangenterna och "kokas" av värmen? Är det ni kommit fram till?

Min luktar varmt hår. Typ. Men inget jag kan se.

En teori är att moderkortet efter att ta avger en doft.

Mmm, ostbågar. Enda snackset där Estrella slår OLW på fingarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 16:01
Ursprungligen av Andersson:

Mmm, ostbågar. Enda snackset där Estrella slår OLW på fingarna.

Och jag tycker precis tvärtom!

Den gamla klassiska bilen från det forna östtyskland Trabant luktade fisk invändigt då dess kaross till stora delar var i ett plastmaterial/glasfiber vari en beståndsdel var fiskmjöl...;) Undrar vad för gammal skåpmat Apple har blandat i Ibooks plast....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 14:58

Hmm, min vita iBook luktar oxå illa. Är det någon som har nån idé om varför? Och vad man kan göra? Luktar typ bränd gammal disktrasa.. Är det hårddisken som är inne på sista versen?

Ahja, får köra in ett par öronproppar i näsborrarna..

Min iPod, över ett halvår gammal, luktar fortfarade. Nån sorts plastdoft. Detta trots att jag har sprungit omkring med den massa gånger.

min iPod luktar ingenting. min iBook luktar ingenting. jag luktar alifatnafta...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 18:45

Har läst någonstans om "The body odour - logic-board problem" på apples supportsida. Försökte hitta det nu, men det närmaste jag kom var http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689720bd/3

Tycker mig dock minnas att om ens iBook luktar "kroppsodör" och man har problem med att den fryser eller har ränder på displayen så är det ett logikkortsproblem som täcks av en utökad garanti från apple.

Känt problem är det i alla fall. Ring apple!

Jag tror att det är den vita färgen som luktar; köpte ett nytt batteri i förra veckan till min iBook 600.
Nu luktar den som om den vore ny

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 01:22
Ursprungligen av evillordvader:

Har läst någonstans om "The body odour - logic-board problem" på apples supportsida. Försökte hitta det nu, men det närmaste jag kom var http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689720bd/3

Tycker mig dock minnas att om ens iBook luktar "kroppsodör" och man har problem med att den fryser eller har ränder på displayen så är det ett logikkortsproblem som täcks av en utökad garanti från apple.

Känt problem är det i alla fall. Ring apple!

Vader, det kan bero på att du använde den brittiska stavningen: "odour". Testa att söka på det helylleamerikanska "odor".

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689720bd

Apple kan väl skicka med en deodorant med alla iBook-datorer. iOdorant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-06 00:26
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 10:51

Aha! Ständigt dessa "förenklade" stavningar

1
Bevaka tråden