Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini G5 - Just det Apple behöver...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 08:40

De flesta av oss saknar nog en sak från Apple. Inte minst resten av marknaden. För att Apple ska växa och få större marknadsandelar behöver dom inte bara synas, dom behöver också något marknaden efterfrågar. Det stora problemet nu som jag ser det, är att för att Apple nu verkligen ska kunna börja plocka marknadsandelar måste dom in på nya marknader. Problemet är då att dom saknar det många efterfrågar.

En dator som är liten och enkel, men kraftfull, utan allt lullull som gissningsvis bara 5% av marknaden använder. En dator med endast 1 st processor i olika hastigheter med möjlighet till Max 2GB RAM, en AGP port för grafikkort med möjlighet att kunna välja vilket grafikkort man önskar från billiga standard varianter till värstingar för spel. Ett stycke PCI port av något slag (helst någon standard - om någon alls...) (Hur många av alla här på 99Mac har köpt till ett kort av något slag? Diskutera gärna). Plats för endast en HD, Endast en FireWire resp 2 USB2 platser och en nätverksport.

Denna dator ska säljas utan någon skärm med kundens möjlighet att välja vad hon önskar. Den skulle komma i olika varianter från 6.000kr med en G4 processor till 18.000kr med en G5 i högsta hastighet. Med allt där i mellan beroende på konfiguration av grafikkort, HD storlek och mängd RAM. Nu när man kör med Apple Store och "build to order" ser jag inte någon anledning till att detta inte ska kunna göras.

Apple tappar nog idag enormt mycket kunder p.g.a. pris och brist på alternativ. Många som vill ha en Mac vill inte ha en jättelik G5 burk eller en iMac där valmöjligheten i konfiguration och utbyggnad är ickebefintlig. En sån här dator skulle kunna få alla dom där som mest spelar eller gör sitt skolarbete på datorn att kunna tänka sig köpa en Mac. För att inte säga alla dom som köper sin första dator. Viktigast av allt är väl nästan dom där kunderna som stora företag där tiotusentals anställda sitter och gör sitt arbete på en dator utan några krav på prestanda, med enda önskan att den ska vara tyst, (strömsnål?), liten, och billig där man kan välja skärm...

När det gått så långt att vi Macanvändare börjar göra denna dator själva hemma i köket måste väl Apple fatta piken!?

Se bilder och länken nedan!..

http://www.applefritter.com/node/view/2241

Med tanke på alla "Shuttle" PC och andra kompakta modeller som säljs så vore en kompakt mac en naturlig sak. En G5 CPU en PCI och en AGP slot, det är larvigt att den som har en bar skärm eller vill ha en "spelbar" dator måste köpa en skitstor tornlåda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 10:48

Jo, en kompaktare Power Mac vore nog en bra idé, men inte med samma form som PM G5 tror jag. Den måste vara betydligt nättare, slankare och snyggare. Så här skulle jag vilja ha den (lite önsketänkande):

G5-processor på minst 2 GHz. 8x SuperDrive. Minst två Firewire-portar och tre USB-portar (varav några på fronten). En PCI-plats, bra grafikkort med DVI (och eventuellt ADC) och en 20" Cinema Display i samma stil som datorn. Inbyggt Bluetooth och AirPort Extreme. En SATA-hårdddisk (och en ledig plats för ytterligare en hårddisk). Max 2 GB RAM (levereras med 512 MB). Fläktlös kylning. Ny typ av mus med två knappar och hjul som standard. Mac OS X 10.4 Tiger (Classic följer inte med). iLife. Rabattkupong på Office 2004.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 11:12
Ursprungligen av Mondo:

Jo, en kompaktare Power Mac vore nog en bra idé, men inte med samma form som PM G5 tror jag. Den måste vara betydligt nättare, slankare och snyggare. Så här skulle jag vilja ha den (lite önsketänkande):

G5-processor på minst 2 GHz. 8x SuperDrive. Minst två Firewire-portar och tre USB-portar (varav några på fronten). En PCI-plats, bra grafikkort med DVI (och eventuellt ADC) och en 20" Cinema Display i samma stil som datorn. Inbyggt Bluetooth och AirPort Extreme. En SATA-hårdddisk (och en ledig plats för ytterligare en hårddisk). Max 2 GB RAM (levereras med 512 MB). Fläktlös kylning. Ny typ av mus med två knappar och hjul som standard. Mac OS X 10.4 Tiger (Classic följer inte med). iLife. Rabattkupong på Office 2004.

sjyst! Vad kostar den??

...eftersom jag inte sett den än på macoteket så passar jag på att tipsa om den här fina-fina datan som nästan är i samma klass --> Le Cube

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 11:17
Ursprungligen av schmuck:

sjyst! Vad kostar den??

...eftersom jag inte sett den än på macoteket så passar jag på att tipsa om den här fina-fina datan som nästan är i samma klass --> Le Cube

/jensa

Mja, alltså,det är så att jag sitter och skruvar på den nere i källaren. Men den är klar vilken dag som helst, jag lovar!

Det vore underbart för kunderna om en sådan dator fanns. Anledningen att den inte finns är sannolikt att det inte är bra för Apple med en sån dator,

Skulle Apple marknadsföra en cube-lik dator för billig peng skulle jag på köpa den direkt. Sedan skulle jag beställa RAM, videokort, HD och stor skärm från en helt annan, billig leverantör.

Jag skulle mycket hellre köpa denna tänkta utbyggbara kub än den G5a som jag är sugen på att beställa. Med tanke på detta förstår jag varför Apple inte har en sådan dator i sitt sortiment idag.

Senast redigerat 2004-05-14 14:00
  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 13:23

Håller med till fullo, den formfaktorn hade varit något .. intresant hade det varit för switchers då man kanske vill behålla monitor och lliknade och få en tuff dator ändå (emac och imac har ju skörm och det vill jag inte lägga pengar på när jag har en redan) som inte kostar skjortan =). Fast varför stanna där Apple har jus som oftas kommit med nya fräscha tankar och ideer. Jag har heta drömmar om att apple byger ett modulärt dator system , dör du addar på en ny box för en ny cpu , ny box förmer disk , en box för fler pci kort, där det hela är jätte flexsibelt och väldigt skalbart. En dator att växa med =). Dock strider väl ideerna med att ha en dator att växa med mot att utveckling springer ifrån den inom ett halvår till ett år ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 13:59

Alltså, det där beror på vilket marknad man vill nå. När det gäller proffsmarknaden är det vettigt med utbyggnadsmöjligheter. En Xserve eller Power Mac ska så klart gå att bygga ut. Men när det handlar om Powerbook och hemanvändarprodukter som iBook och iMac gäller andra spelregler. Där vill Apple ha slutna lösningar: fixa och färdiga produkter som bara rullar. Dock tycker jag att Apple borde göra det enklare att byta hårddisk på Powerbook. Man bör snabbt och smidigt kunna dra ut hårddisken ur datorn, inte minst av säkerhetsskäl eller om hårddisken går sönder. Man ska inte behöva skruva isär datorn i atomer bara för byte av hd.

1
Bevaka tråden