Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföring på både PC och Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 16:53

Jag har inte hittat något bokföringsprogram som finns till både Mac och PC - finns det?

Jag kör PC på fältet men Mac hemma, så det skulle vara smidigt att hade det överallt.

  • Medlem
  • 2004-05-11 11:23
Ursprungligen av Goka:

Jag har inte hittat något bokföringsprogram som finns till både Mac och PC - finns det?

Jag kör PC på fältet men Mac hemma, så det skulle vara smidigt att hade det överallt.

Titta på Unicell´s program - alla deras program går på både PC och Mac (OS9 och OSX)
www.unicell.se

Ursprungligen av Goka:

Jag har inte hittat något bokföringsprogram som finns till både Mac och PC - finns det?

Jag kör PC på fältet men Mac hemma, så det skulle vara smidigt att hade det överallt.

StepOne 3.3 fungerar alldeles utmärkt i OSX.

Ursprungligen av Goka:

Jag har inte hittat något bokföringsprogram som finns till både Mac och PC - finns det?

Jag kör PC på fältet men Mac hemma, så det skulle vara smidigt att hade det överallt.

Just det..Här e en lenk

http://www.montania.se/bokforing/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-26 23:52

Montanians program fungerar dock inte på PC...
Skulle ändå själv köpt administrativa program därifrån eftersom dom endast utvecklar detta för Mac. En klart fördel faktiskt. Så fort företag börjar på att utveckla för PC, så blir ofta Mac-versionen lidande.
Min bror har Hansas paket. De fungerar på både Mac och PC. Undvik dock den version dom kallar "Office/2" eftersom den är buggig för OSX och i stort sett endast utvecklas på PC-sidan.

Som sagt, själv skulle jag i 100 fall av 90 satsa på Montania eftersom dom endast kör på Mac-plattform. Jag har inte ens deras program, men vi har haft alldeles för mycket problem med Hansa så...
¨

"Så fort företag börjar på att utveckla för PC, så blir ofta Mac-versionen lidande.
Min bror har Hansas paket. De fungerar på både Mac och PC. Undvik dock den version dom kallar "Office/2" eftersom den är buggig för OSX och i stort sett endast utvecklas på PC-sidan."

Nu är Du allt lite väl kategorisk. Vi på Unicell började utveckla på Mac - och vi har fortsatt att utveckla på Mac. Vi utvecklar i 4D och utan att vi bad om det kom en version av 4D där vi bara för över vår utvecklingsfil till PC, kompilerar om - och vips så har vi en färdig PC-version.
Du kan inte mena allvar om Du påstår att vårt Mac-intresse skulle försämras av den kompileringen.

UNICELL´s program går på både Mac (OS9 och OSX) och Windows.

För den som letar efter något enkelt - UNI_BAS - enklare finns inte!
För den som letar efter något avancerat - UNI_PRO - mer avancerat finns inte på Mac.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 23:01
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

"Så fort företag börjar på att utveckla för PC, så blir ofta Mac-versionen lidande.
Min bror har Hansas paket. De fungerar på både Mac och PC. Undvik dock den version dom kallar "Office/2" eftersom den är buggig för OSX och i stort sett endast utvecklas på PC-sidan."

Nu är Du allt lite väl kategorisk. Vi på Unicell började utveckla på Mac - och vi har fortsatt att utveckla på Mac. Vi utvecklar i 4D och utan att vi bad om det kom en version av 4D där vi bara för över vår utvecklingsfil till PC, kompilerar om - och vips så har vi en färdig PC-version.
Du kan inte mena allvar om Du påstår att vårt Mac-intresse skulle försämras av den kompileringen.

UNICELL´s program går på både Mac (OS9 och OSX) och Windows.

För den som letar efter något enkelt - UNI_BAS - enklare finns inte!
För den som letar efter något avancerat - UNI_PRO - mer avancerat finns inte på Mac.

I ditt fall kan det säkert vara så. Jag skriver "ofta" vilket är helt sant. Finns massa exempel på detta. Hansa är ett, Adobe ett annat (flera av deras program för Mac har bliit lidande), Bryce osv bara för att ta några exempel.

Sedan gör ju ni era saker i 4D där dom står för själva kompatibliteten. Hur svårt är det att göra Mac och PC-versioner då på en skala? Samma gäller ju FileMaker, Omnis etc.

Så jag håller inte med dig på något sätt. Tyvärr är det ofta som jag skriver. Inte alltid dock. "Ofta" betyder inte "alltid".
¨

Prova...

http://www.freebyte.com/office/#accounting

Jag har bara surfat förbi länken, så jag har ingen aning om kvalitén.

  • Medlem
  • 2004-11-27 10:29

Hansaworld gör olika redovisningsprogram för både mac och pc.

www.hansaworld.com

Ursprungligen av bod:

I ditt fall kan det säkert vara så. Jag skriver "ofta" vilket är helt sant. Finns massa exempel på detta. Hansa är ett, Adobe ett annat (flera av deras program för Mac har bliit lidande), Bryce osv bara för att ta några exempel.

Sedan gör ju ni era saker i 4D där dom står för själva kompatibliteten. Hur svårt är det att göra Mac och PC-versioner då på en skala? Samma gäller ju FileMaker, Omnis etc.

Så jag håller inte med dig på något sätt. Tyvärr är det ofta som jag skriver. Inte alltid dock. "Ofta" betyder inte "alltid".
¨

Nu får Du allt backa av bod. ALLA redovisningsprogram baseras på en databasmotor av något slag. Om den finns i jämförbara versioner för Mac respektive PC så blir det ju ingen skillnad mellan versionerna. Inte sjutton sitter en utvecklare och "pillar lite extra" på PC-versionen "bara för att marknaden är störra". Han lägger krutet på att utveckla i den miljö han är mest hemtam i och det kan ju vara Mac lika gärna som PC.

Själva databasmotorn däremot kan mycket väl ha annorlunda funktionalitet på Mac resp PC, men det kan knappast det företag som utvecklar det administrativa paketet lastas för. Därför är analogin med Adobe totalt befängd.

Vad jag vet finns det bara Hansa och UNI_CELL att välja på om man letar efter plattformsoberoende lösningar av samma program. För att kunna utväxla redovisningsfilerna mellan Mac och PC, behövs dock inte samma program då de allra flesta kan dumpa till standadiserat format för överföring till den andra plattformen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 18:57

Har gjort FileMaker-integration precis mot Hansa SMB, verkar rätt ok och kan köras i blandade nätverk, både PC och Mac. Finns demo att ladda ned på http://www.hansaworld.com/ under rubriken Downloads.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 10:18

Både och

Jag har företag i England och använder ett program från MYOB. På samma CD finns versioner för både PC och Mac. Jag har ingen aning om vad det är utvecklat i. Det ser enkelt ut, men innehåller många funktioner som jag saknar i svenska program, som valutakonvertering med automatiskt uppdaterade valutakurser (perfekt för mig som har företaget i England och kunder i ett antal olika länder med olika valutor, inklusive Sverige), löner etc. Det enda jag har att anmärka på är som vanligt rapportgeneratorn. Det krävs en hel del pysslande för att få till fakturor etc som ser ut precis som man vill ha dem. Det verkar dock gälla precis alla program.

1
Bevaka tråden