Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag köpa en iBook G4?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mr finder:

ibook är en av det bästa mac laptops inom tiderna det vet jag för att jag använder ibook sälv.
det ända jag har och säga är "buy a ibook.:):):):):):):):):):):):):):):):):):)

Ja, visst är den bra (har en själv...) men att med 18 smajlisar väcka en fem år gammal tråd är väl att ta i.

Kanske bättre att du berättar om dig själv och ditt datorinnehav under "Presentationer" så slipper vi plötsligt uppvaknande trådar som kanske inte känns helt relevanta idag. Så kan vi hälsa dig välkommen "på riktigt" istället för att kanske göra oss lite lustiga i denna tråd (ser att det var din första post).

Du får lägga till "iBook G4" i din profil här nu

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-08 12:25

Hmm, är det värt med Airport för 1000 extra när man bor i en etta? Jag har ingen lust att krångla in en efteråt, och visst, jag kanske flyttar.

Är det verkligen så smidigt och bra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-08 13:08

Airport är inga problem att lägga till i efterhand.

Vilken otroligt bra tråd!
Jag ligger och väger precis så som korthoga gjorde i början mellan en pc och en mac. Jag ska plugga arkitektur och har en massa pengar uppsparade, och är nästan hundra procent klar över att jag vill ha en mac.

Valet är mellan en 14" Ibook 1Gh 256mb eller en Powerbook på 15" 1,33Gh 256mb 60Gb på båda. Nu är frågan om det är värt de extra tusingarna med en pb, jag är trotts allt student och inte hur rik som helst. Jag är rätt kinkig då det gäller kvalitet och det oroar mig lite på tangentbords problemen som vissa tycks ha!?? Eller batteri problemen?!? Ska man behöva gå några vändor till service för att kunna ha det som det ska vara?

En annan fråga som väger stort är just cad programmen vilka finns det? Vilka är praxis att använda? och kompabiliteten mellan dessa och liknande program till pc? Tyvär lever vi i en windows älskande värld.

Tacksam för svar!

Ursprungligen av GeneralMotors:

Vilken otroligt bra tråd!
Jag ligger och väger precis så som korthoga gjorde i början mellan en pc och en mac. Jag ska plugga arkitektur och har en massa pengar uppsparade, och är nästan hundra procent klar över att jag vill ha en mac.
Valet är mellan en 14" Ibook 1Gh 256mb eller en Powerbook på 15" 1,33Gh 256mb 60Gb på båda. Nu är frågan om det är värt de extra tusingarna med en pb, ... [...]

Nja, det enda som riktigt märks mellan Ibook och Pb är skärmupplösningen och möjligheten till skärmdubblering hos Pb. Ibook kan bara spegla på en extra skärm samt Ibook har max upplösning på 1024x768 medan Pb har...mer. Kan inte siffrorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 23:06
Ursprungligen av GeneralMotors:

Vilken otroligt bra tråd!
En annan fråga som väger stort är just cad programmen vilka finns det? Vilka är praxis att använda? och kompabiliteten mellan dessa och liknande program till pc? Tyvär lever vi i en windows älskande värld.

Tacksam för svar!

SketchUp verkar vara ett bra cad program med 3D effekt. Fast tyvärr långt ifrån gratis. Man kan testa demot iallafall. http://www.sketchup.com/

skall man ha ibook anser jag 12" är det bästa! 14" blir bara större utan att direkt tillföra ngt - fortfarande 1024-upplösning på skärmen.

skall man ha powerbook så är det 12" eller 15"aren. Jag har själv 12" are och den är "underbar". Tyst, snabb, superdrive (dvd-brännare)

oavsett vilken ni väljer så skall man definitivt stoppa i 512 MB extra ram! det fungerar med 256 men det innebär att du stryper datorns "möjligheter". Med 256 + 512 går allt mkt snabbare och det blir lättare att ha flera program uppe samtidigt och datorn arbetar inte mot hårddisken lika mycket.

lycka till!

ps. har tidigare haft ibook och kvalitetsmässigt är den mkt bra. powerbooken känns dock aningen bättre - av naturliga skäl du kommer bli nöjd vilket som. jag har konverterat 3 tjejer till mac och just ibook och några killar till mac. tjejerna är mycket positiva till "switchen" och är mycket "förtjusta" i sina vita små kompisar

Ursprungligen av GeneralMotors:

Vilken otroligt bra tråd!
Jag ligger och väger precis så som korthoga gjorde i början mellan en pc och en mac. Jag ska plugga arkitektur och har en massa pengar uppsparade, och är nästan hundra procent klar över att jag vill ha en mac.

Valet är mellan en 14" Ibook 1Gh 256mb eller en Powerbook på 15" 1,33Gh 256mb 60Gb på båda. Nu är frågan om det är värt de extra tusingarna med en pb, jag är trotts allt student och inte hur rik som helst. Jag är rätt kinkig då det gäller kvalitet och det oroar mig lite på tangentbords problemen som vissa tycks ha!?? Eller batteri problemen?!? Ska man behöva gå några vändor till service för att kunna ha det som det ska vara?

En annan fråga som väger stort är just cad programmen vilka finns det? Vilka är praxis att använda? och kompabiliteten mellan dessa och liknande program till pc? Tyvär lever vi i en windows älskande värld.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-10 16:41

ArchiCad finns till mac och är helt GRATIS för studenter.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 18:15

Gratis?! Var kan man få tag på det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-10 18:29

Okey men om man hade tänkt ha Ibooken i fem - sex år räcker den?
Vilken av de två nämnda Cad prgrammen används mest? Vilken är mest lik Photoshop i den meningnen i hur pass många är det som använder det?

  • Medlem
  • 2004-05-11 09:35

Ingen dator känns speciellt skoj efter fem-sex år, men om du planerar så långsiktigt skulle jag rekommendera den snabbaste Powerbooken. De där extra Mhz kan kanske löna sig i framtiden. Dessutom kan du få 128MB videominne, vilket aldrig kan vara fel om man sitter med CAD. Den större skärmen gör att du kan jobba en del utan extern skärm, vilket jag nog skulle vilja påstå vore minst sagt jobbigt på en iBook.

Pb är bäst!

Min nya iBook 1 GHz/512/60 MB kom igår. Smidig, även om jag inte är riktigt van med findern i OSX ännu. Är gammal OS9 användare.

Har ändrat lite i standardinställningarna för Safari enligt tips (språk och Java) på detta forum och det rusar på snabbt som blixten. Mycket bra. Har också ändrat detta i de flesta prog så att onödiga språk ej supportas.

Becnhmarktesten verkar stå sig hyfsat bra. Cocoabench enligt tråd i annat forum.

Klockfrekvensen är 1.07 Hz, dvs närmare 1.1 än 1.0 Hz.

T

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-12 17:00
Ursprungligen av Thomas_A:

Klockfrekvensen är 1.07 Hz, dvs närmare 1.1 än 1.0 Hz.

Det där var inte snabbt

Ursprungligen av drutten:

Det där var inte snabbt

Oops!

GigaHz ska det va...men det fattar nog alla.

T

Fin tråd, är i samma tankar som trådskaparen, en ibook vore fint nu när jag ska börja plugga i uppsala till hösten. Och jag hittar då ingen pc som jag ens är nämvärt intresserad av, ingen som är så lite och snygg som ibooken

Hej.

Har ni några argument mot och för att jag ska köpa bluetooth med? Har inte så mycket pengar men och andra sidan kanske det är bra att slå till på stort. Jag har inte planerat att länka någon mobil med datorn.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-13 14:36
Ursprungligen av hellsis:

Hej.

Har ni några argument mot och för att jag ska köpa bluetooth med? Har inte så mycket pengar men och andra sidan kanske det är bra att slå till på stort. Jag har inte planerat att länka någon mobil med datorn.

Jag köpte en iBook 12" med bluetooth. Jag ingen användning för det just nu då jag inte har någon mobil med BT (eller någon annan "BT-grunka" för den delen heller), men eftersom man INTE kan få BT-modulen inbyggd i efterhand så var det inget att fundera på.

Nån gång framöver kanske man har användning för den och då är det skönt att slippa ha någon adapter utstickandes från en USB-port (som kanske fastnar eller bryts av och dessutom tar en USB-port i anspråk). Sen slipper man ju besväret att plocka loss den om man slänger ner sin iBook i en ryggsäck t.ex.

Detta är min första bärbara (och första Mac ) så kunskaperna av bärbara är mycket begränsade, men jag tänkte som så att det nog är bra att ha så mycket som möjligt inbyggt eftersom det inte är så enkelt att uppgradera/bygga till bärbara.

Jo. Jag tycker nog som du. Väntar nog någon månad tills jag har råd att köpa en fullt utrustad istället för att snåla

Fick min iBook ifrån Kullander & Kullander idag och jag måste säga att jagän så länge är fruktansvärt nöjd. Förutom en sak. Tangenterna sitter inte som på mitt vanliga tangentbord. Jag trycker alltid på ö istället för ä. Men det är väl en vanesak.

Om två minuter ska jag ladda den igen och sen är batteriet konfigurerat. Yes...

Fan vad bra det är!

säljer inte macoteket ibooks med bluetooth inbyggt?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 02:57

Jo det gör dom väl..?

Såg att ngn tidigare i denna disskution nämde att det faktiskt finns DC ++ till Mac vilket stämmer men det fungerar inte i praktiken! Dc ++ till maccen är endast en alfa version och fungerar = 0.
Förjävligt!

Åhh. Jag kan inte bestämma mig. Bärbar ibook 12" eller en bärbar pc....

Ursprungligen av blodsugare:

Åhh. Jag kan inte bestämma mig. Bärbar ibook 12" eller en bärbar pc....

Jag kan inte svära på att läget är detsamma idag, men för nåt år sedan när min flickvän (och dittills endast PC-användare) letade en ny dator så föll valet på mac av ekonomiska skäl! Hon ville ha en liten, lätt och smidig bärbar dator i rimlig prisklass. Vi letade, men det gick inte att hitta en enda bärbar PC för samma låga pris som en iBook. Alla billiga bärbara PC-datorer var stora klumpar på 3 kg. Och de små nätta låg över 20 kkr. Så valet föll på en iBook (vilket jag förstås gillade ).

Men som sagt, jag har inte inventerat dagens utbud, så det kanske har ändrats nu. Vad jag däremot vet är att dagens iBook 12" är mycket billigare än den hon köpte...

hm...jag kan bara säga att du kommer inte ångra dig om du väljer en ibook 12"!! jag har hjälpt 3 kompisar switcha - just till iBook 12" - och dom är sååå nöjda. Den är liten, fin, tyst och bara fungerar - säger dom. Vad skall du använda den till? Jag hade en 800 Mhz iBook 12" (G3) för ett tag sedan och jag gjorde allt på den...redigera DV-film - var väl det tyngsta och det fungerade utmärkt. kanske lite tufft om du skall göra musik på semi/pro-nivå. Jag arbetade till och med i photoshop och indesign en del - och det fungerade helt okey.

jag hade i och för sig fullt med ram (ett tips om du väljer ibook 12")

lycka till!

ps. har du möjlighet att köpa som student får du den för 8995 riksdaler

Ursprungligen av blodsugare:

Åhh. Jag kan inte bestämma mig. Bärbar ibook 12" eller en bärbar pc....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-04 11:54

Lånar tråden en liten stund

Undrar hur bra iBooken kommer vara i kombination med Tiger när den kommer ? och är det svårt att byta till en större hdd själv ?

Ursprungligen av The_JJ:

Undrar hur bra iBooken kommer vara i kombination med Tiger när den kommer ?

Om Apple fortsätter samma trend som tidigare så kommer 10.4 att fungera alldeles utmärkt. Med trend menar jag att Apple har för varje ny version av OS X lyckats göra operativsystemet snabbare på samma hårdvara, vilket är rätt otroligt (men kanske också säger en del om hur ooptimerat det var från början). När det gäller vissa av de mer avancerade grafikfunktionerna i 10.4 och hur de kommer att fungera på en iBook så finns det en aktiv diskussion om detta: Vad kommer jag gå miste om?

Ursprungligen av The_JJ:

och är det svårt att byta till en större hdd själv ?

Ja, det är det, kolla kommentarer om det här eller sök efter andra trådar, finns flera här som bytt hårddisk på eget bevåg och lyckats med det, men det är väldigt krångligt. Själv lät jag en servicefirma göra det.

Bevaka tråden