Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battri-dummy till ny PB???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-10 01:03

Vet någon om det finns och i så fall vars man får tag i en batteri-dummy till nya PB:ar. Vill inte nöta ut mitt batteri bara för att jag kommer att köra med adapter 99% av tiden. / ToK

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 01:20

Jag tror att du lugnt kan låta batteriet sitta i. Det kommer att vara fulladdat mest hela tiden och det nöter inte på batteriet. Batterier brukar hålla för ett visst antal fullständiga laddningscykler, så där en fyra-femhundra. Mindre i/urladdningar sliter inte på samma sätt.
Jag har fyra år gamla batterier mestadels stått med laddström på och de känns väldigt pigga då jag behöver batteridrift.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-10 04:55

Batteriet mår i alla fall inte bra av värmen som datorn alstrar...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 09:07
Ursprungligen av dala:

Batteriet mår i alla fall inte bra av värmen som datorn alstrar...

Vet du det eller gissar du bara. För övrigt är det ju bara att känna efter. Min nuvarande kan bli varm men inte på batterisidan.

Ursprungligen av condon:

Vet du det eller gissar du bara. För övrigt är det ju bara att känna efter. Min nuvarande kan bli varm men inte på batterisidan.

Jag vet, så jag kan ta och svara på den frågan. Litiumjonbatterier åldras snabbare ju högre temperatur de utsätts för, och dessutom ökar slitaget om batteriet är fulladdat. Det sämsta man gör är alltså att förvara ett fulladdat batteri i höga temperaturer, vilket är precis vad som händer om man kör sin laptop på nätdrift med batteriet kvar under längre perioder. Apple ska iofs ha en eloge för att de faktiskt designar sina laptops med batteritemperaturen i åtanke, men eftersom ett fulladdat batteri tar onödigt mycket skada redan vid 40° kan det ändå vara bra med lite extra försiktighet. Åtminstone tycker jag att det är värt att ta bort det om man tänker köra på nätdrift under mer än bara några dagar.

För att förlänga livet så mycket som möjligt på batteriet ska man alltså förvara det med låg laddning i låga temperaturer. Det man måste tänka på är bara att batteriet ändå laddas ur lite, och eftersom litiumjonbatterier dör när de laddas ur under 2,5 V/cell behöver man en buffert att ta av. Ungefär 40% brukar vara lämpligt. Kylskåpet är ett ganska bra förvaringsställe, men se till att skydda batteriet från väta och temperaturer under fryspunkten.

Ursprungligen av tok:

Vet någon om det finns och i så fall vars man får tag i en batteri-dummy till nya PB:ar

Varför? Plocka bort batteriet om du inte vill riskera något, det går lika bra helt utan batteri när strömadaptern sitter i. Provade just nu "on the fly", funkar kanon.

Mvh / Peter

  • Medlem
  • 2004-05-10 09:00
Ursprungligen av powerpete:

Varför? Plocka bort batteriet om du inte vill riskera något, det går lika bra helt utan batteri när strömadaptern sitter i. Provade just nu "on the fly", funkar kanon.

Mvh / Peter

Det kanske ser lite konstigt ut? Datorn tippar, och så... Jag har aldrig funderat på det, men visst vore det väl bra med en batteridummy?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-10 13:41

Eftersom jag har fått göra X antal installationer av CP laptopar och där har det ofta följt med dummys så tycer jag det är konstigt att man inte ens kan få tag på en battri-dummy till en mac. Det ser ju som sagt lite fult ut med ett hål under burken (inte direkt tidslös design).

1
Bevaka tråden