Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux eller FreeBSD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag undrar om det är någon som vet hur bra OSX komunicerar med Linux och FreeBSD
Jag tänkte ha en PC stående som bl.a. filserver, men vet inte vilket OS jag ska ha i den. Det ska gå att läsa och skriva utan komplikationer. Går det direkt eller måste jag ha en partition med ex. FAT32 för att växla filer i?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 10:47

Tja, eftersom OSX är BSD så borde det väl gå bra...
Vill du ha "OSX" på filservern så kör Darwin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 10:51

Vad gäller själva fildelningen så tror jag att det kvittar vilket du väljer. Det blir i båda fallen Netatalk som serverprogram för att serva macarna alternativt Samba om du kör smb (Windows-fildelning) istället (funkar med OS X).

Jag tror inte att Darwin har någon särskild AppleShare-server, det blir nog Netatalk där också. Men rätta mig gärna om jag har fel!

Stabil snabb fildelning i Linux/Unix är lika med NFS. NFS kan man köra i OS X också utan problem. Kör du bara stationära klienter på ett Lokalt nät så kör NFS. Detta kräver mycket mindre komplicerad mjukvara på servern och har bättre prestanda. På linux/BSD burken kan du förslagsvis köra ext3 som filsystem.

Behöver du sedan nå burken på distans kan det vara bra att köra SAMBA 3 eller Netatalk.

Om du sedan skall köra Linux eller BSD är naturligtvis en smaksak men jag föreslåt alltid Debian, det är min favorit eftersom allt är så lättinstallerat där. (Tips är att köra "unstable" varianten för då får du moderna varianter av SAMBA m.m.)

1
Bevaka tråden