Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-bränning?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Håller på att försöka överföra gamla video-inspelningar till DVD, vilket verkar vara lättare sagt än gjort...
Har en iBook (Panther) med 10 GB, Firewire-port och en ny LaCie DVD-brännare samt en ny Sony DV-kamera. Har även Toast 6.

Fråga 1:
Smidigaste sättet att få in den analoga videosignalen i datorn? Tänkte spela över videobandet på DV-kamerans band för att sen överföra den till datorn...men det känns lite omständigt.

Fråga 2:
Vilket är bästa formatet att bränna videofilmen på? Räcker det med Mpeg1 eller Mpeg2? Om man använder iMovie, vilket format sparas den då i??

Fråga 3:
Finns det något sätt att omvandla DV-formatet till Mpeg2 som inte tar så lång tid? 10 minuter på min dator tar 2 timmar att få ner på DVD-skivan...

Alla svar uppskattas!

Senast redigerat 2004-04-25 00:15
  • Medlem
  • 2004-04-24 22:20

1.
Koppla videobandspelaren till DV-kameran med vanligt analogt kablage. Koppla samtidigt DV-kameran till datorn med FireWire. Starta iMovie på datorn och tryck Play på videon. Slå på DV-kameran. Om din kamera har playthrough, kommer den att omvandla videosignalen till digital signal och skicka denna rätt in i iMovie.

2+3.
Vet ej eftersom jag använder iDVD.

/Martin

Hej Martin,
Tack för svaret! Ska pröva det...

Men iMovie verkar spara filmen i QuickTime-format....hur går det då när man ska bränna den? Blir det lika bra som originalet??
Och ska man bränna den som Video CD format, eller DVD??

...frågorna tar aldrig slut....

  • Medlem
  • 2004-04-25 20:55
Ursprungligen av Fitzcarraldo:

Hej Martin,
Tack för svaret! Ska pröva det...

Men iMovie verkar spara filmen i QuickTime-format....hur går det då när man ska bränna den? Blir det lika bra som originalet??
Och ska man bränna den som Video CD format, eller DVD??

...frågorna tar aldrig slut....

Vet inte hur du gör när du bränner....i iDVD sköts allt automatiskt. Tänk på att dina videofilmer är av dålig kvalitet från början...digitalformatet kommer inte att göra dem mycket sämre. När jag brände ett antal videofilmer till DVD förra året såg jag ingen försämring av kvalitet.

/Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-25 23:15
Ursprungligen av Fitzcarraldo:

Hej Martin,
Tack för svaret! Ska pröva det...

Men iMovie verkar spara filmen i QuickTime-format....hur går det då när man ska bränna den? Blir det lika bra som originalet??
Och ska man bränna den som Video CD format, eller DVD??

...frågorna tar aldrig slut....

Toast sköter det automatisk om du väljer VCD eller SVCD i inställningar inne i Toast.
Quick Time kan hantera olika videoformat, så det gäller att det är rätt filmformat just för VCD.
Jag tror att det är MPEG format som gäller för CD skivan. Eller är någon här form som kan svara
exakt ?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-04-26 01:22

Skaffa iDVD 4!
-Men säger du nu den funkar ju inte på min externa DVD brännare.
Jovisst gör den det med hjälp av två små filer som man lägger i sin hem mapp så kan du skapa .dmg filer och sedan bränna med ex. Toast, finns att hämtahär
Lite mer att läsa om detta kan du göra här.

Vilken iBook har du? om det är en G3á kan du inte använda iDVD 4 på den. det är möjligt att använda filerna med iDVD 3 men då måste du följa dessa instruktioner för att installera.

Senast redigerat 2004-04-26 01:45
1
Bevaka tråden