Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knepig(?) behörighet på fil

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 11:08

Jag har en fil (directory) med en behörighet 's' i. Vad är detta och vad betyder det?

drwxr-s---  8 admin  staff     272 22 Nov 14:04 html

har för mig man brukar kalla det för "sticky-bit" eller "set-group bit", den gör så att alla filerna automagiskt ärver grupp id't ifrån parent katalogen..

...är dock inte 100% på det.

Litet "s" betyder att filen är exekverbar och har setuid- eller setgid-biten satt. Om s:et finns bland ägarbehörigheterna är det setuid-biten som är satt, men om den finns bland gruppbehörigheterna är det setgid-biten som är satt. Att en fil är i setuid- eller setgid-läge betyder att de körs med filens ägares användar-ID (uid) eller grupp-ID (gid) i stället för användarens eget uid eller gid. Ytterligare info finns i man-sidorna för ls, chmod och setuid.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 17:52
Ursprungligen av Wire:

Jag har en fil (directory) med en behörighet 's' i. Vad är detta och vad betyder det?

drwxr-s---  8 admin  staff     272 22 Nov 14:04 html

Jag försökte kopiera mappen (html) till en extern FW-disk, med det gick inte p.g.a denna 's'-behörighet. Kan någon förklara dettta?

Antagligen eftersom FW disken inte använder sig utav UNIX filsystem, utan VFAT eller dylikt. men jag tycker ju att du skulle kunna flytta den ändå.

1
Bevaka tråden