Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd och röns ledare...

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:35
Ursprungligen av Alphonze:

Jag håller på Olle.

Klart. Ni är ju från götet....

Ursprungligen av DaPhox:

Klart. Ni är ju från götet....

Första halvan av mitt liv var i Stockholm - nu vet jag bättre och lever i Göteborg

Ursprungligen av DaPhox:

Klart. Ni är ju från götet....

Första halvan av mitt liv var i Jönköping - nu vet jag bättre och lever i Göteborg .

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:14

Angående diskussionen om varför man tar illa vid sig när Apple kritiseras så tror jag inte bara att det har med att man betalat en massa pengar för en produkt som man vill skall vara bra att göra. På en mer generell nivå så handlar det om att man solidariserar sig med ett varumärke som man tycker representerar något man vill stå för eller uppnå. Således blir jag ledsen av att 1. Apple gör bort sig och får kritik (äger två macar och en iPod). 2. BMW får kritik (äger inte, och har aldrig ägt, en BMW - men gillar vad varumärket står för). 3. Coca-Cola får kritik (dricker cola, bryr mig inte så hårt om varumärket, men ogillar folk som ogillar cola).

Alltså, jag tror inte att det bara är skygglappar (=att man inte vill höra att man köpt något dåligt för 5.000 kr) det är frågan om, utan även en känsla av att man vill försvara det man gillar.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:37

I sakfrågan kan jag bara säga att ni som tycker batterilösningen är bra har fel. Punkt. Orkar inte komma med motargument en gång till...

Batteri LÖSNING? Det är ingen lösning för en som inte fattar nada men bara vill att sin "femtusenkronors" investering skall fungera mer än ett till två år. Dom flesta iPod kunder är nog inte tekniker som roas av att jaga tredjepartsbatterier hos små återförsäljare för att sedan skruva sönder iPode:n i beståndsdelar med hjälp av en manual som förövrigt också kostar pengar.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 23:51
Ursprungligen av whoami:

Batteri LÖSNING? Det är ingen lösning för en som inte fattar nada men bara vill att sin "femtusenkronors" investering skall fungera mer än ett till två år. Dom flesta iPod kunder är nog inte tekniker som roas av att jaga tredjepartsbatterier hos små återförsäljare för att sedan skruva sönder iPode:n i beståndsdelar med hjälp av en manual som förövrigt också kostar pengar.

Vet inte om du svarar mig, men jag hoppas du förstod att jag håller med om du läser det jag skrev en gång till.

JO, jag var lite retoriskt ironisk och fattade vinken. (Eller nått)

Är det inte vettigare att ställa sig frågan VARFÖR batterier kan få en för kort livslängd istället för att fastna i att någon enstaka användare drabbas. Jag kan bara hitta följande förklaringar på förkortade drifttider hos iPodens batteri.

1. Felaktigt handhavande
2. Brister i batteritillverkarens kvallitetskontroll

- Kombinationen av dessa två punkter kan naturligtvis få förödande konsekvenser och göra vem som hellst förbannad.... fast hur stor sanolikhet är det att det skulle drabba ens en pytteliten minoritet?

Hur länge håller t.ex en mobiltelefons batteri om man laddar felaktigt - det finns alltså 2 sätt att göra saker på, dvs. antingen så gör man rätt eller annars så gör man fel. Det hade självfallet underlättat om Apple valt en lösning där man enkelt kunde bytt batteri, ingen tvekan om det. Då hade man tillgodosett de som inte följer rekomendationerna och allmäna råd om hur ur och uppladdning ska skötas. Det som gäller är alltså att ungefär var 30:e gång tömma batteriet helt innan man laddar upp det till 100% - däremellan så småladdar man det emellanåt - man bör då enligt batteritillverkare och experter i ämnet kunna hålla liv i dom mellan 5-7 år. Detta borde R&R ägnat lite mer tid åt än att svälja första bästa gnälltrend. För övrigt tycker jag att 695 kronor för ett nytt batteri är en fullt rimlig kostnad.

Senast redigerat 2004-04-18 12:55

Jag citerar mig själv:

"Som minoritet är vi beredda att försvara vårt val med näbbar och klor, vi känner oss personligt angripna när någon ifrågasätter macen eller dess prestanda, när det egentligen är valet vi borde försvara. Apple kan försvara sig själva, ooch om de gör det genom att påstå att de har den snabbaste datorn i världen och som förmodligen skulle kunna navigera Starship Titanic OCH koka det godaste teet någonsin samtidigt utan att gå på knäna så låt så vara. Vi behöver inte försvara deras påståenden.
Men vi gör det likförb*nnat och det är därför vi med rätt kallas för talibaner."

Varför är vi alltid beredda att försvara Apple utåt, när vi samtidigt ofta är fullständigt oförstående gällande de beslut/vändningar som Apple tar? När vi medlemmar diskuterar här kritiserar vi gärna Apple, men så fort en utomstående knystar något negativt om Apple är vår kritik som bortblåst och Apple är komplett felfritt.

Varför egentligen? Skäms vi för att behöva erkänna att vi har valt produkter från en tillverkare som inte är perfekt? För det skulle ju innebära att vi INTE har den bästa, stabilaste och minst problemdrabbade plattformen. Vilket är det samma som att ge sig, ge upp kampen och vika sig för den stora massan.

Kom igen! Vi måste sluta se Apple som vår egen skapelse, vår egendom. Kritik mot Apple ska vi stödja. Den ska dock vara korrekt, rättvis och konstruktiv. Om den inte är det ska vi inte skrika högt att kritikerna inte har en susning om vad de pratar om och Apple kommer näst efter gud, utan sakligt påvisa att kritiken inte är korrekt. Och OM vi påvisar faktafel, så ska det göras på ett sätt att det skulle kunna gälla för vilket företag/produkt som helst.

Klarar vi av detta kanske världen slutar se oss som talibaner. Vem vill vara med och försöka?

Bra inlägg Marcus... hade "karisma" funnits kvar så hade du fått några extra poäng för ett moget och nyanserat inlägg - kan bara instämma i ditt "tänk". Fick nyss mail från R&R och en förfrågan om dom får använda ett av mina inlägg här och har sagt OK till detta - hon (Sanna Arndt) skrev så här:
Skickat av: "Sanna Arndt" <[email protected]>
Rubrik: SV: SV: www.radron.se : meddelande via kontakta oss
Datum: Mon, 19 Apr 2004 11:06:32 +0200
Till: "Olle Jonsson" <[email protected]>

Hej igen,

Tack, vi har fått många reaktioner och även sett hur diskussionen har gått. Skulle jag, om det får plats, kunna publicera delar av detta bland läsarbreven med ditt namn? Jag har förkortat det så här som ett förslag, se nedan.
Med vänlig hälsning
Sanna Arndt
Råd & Rön

Mac-ägare är extremt hängivna till de produkter som kommer från Apple - men är samtidigt kritiska mot bolaget när vi upplevt att dom trampar åt fel håll. Ett exempel jag tänker på var en dator där luftflödet gjort att den väsnades på tok för mycket. Det ramaskriet som då träffade Apple ledde till att de helt gratis sände oss nya delar. Som jag ser det så har detta aldrig inträffat på en Windows-burk (PC). Fördelen för oss som vill ha Apples datorer eller prylar är att vi är en grupp som ganska enat kan hålla efter Apple. Försök att hitta samma tunga konsumenttryck bland alla de andra datortillverkarnas köpgrupper, där kan vi i stället prata om en spridd skara som inte ens hittar varandra. När Apple har fått rejäl kritik så kan dom vara lite långsamma med att ta åt sig kritiken - men dom lyssnar mycket noga för att inte göra sig ovän med användarskaran.
Olle Jonsson

Ursprungligen av [email protected]:

Bra inlägg Marcus... hade "karisma" funnits kvar så hade du fått några extra poäng för ett moget och nyanserat inlägg - kan bara instämma i ditt "tänk". [/i]

Har epitetet "hemmablind" slagit någon?

ja, jisses... när allt från början bara handlade om det faktum att iPod saknar en batterilucka.

Har igen iPod har dock en lillasyster på 14 bast som har haft en i 2 år och totalt misshandlat den. En 1 gen iPod på 5 GB och hennes batteri fungerar utmärkt hon har aldrig klagat fastän jag frågat ett par gånger då jag sett att ett antal iPodägare rapporterat detta.

Mitt ex har också en iPod som endast är ca 18 mån gammal men där är det ett jävla gnälla milt ut sagt över att den inte laddar upp ordentligt och batterierna inte räcker mer än 1-2 tim trots upprepade uppladdningar.

Tog mig an uppgiften att kolla detta för jag tyckte att det lät märkligt. De visade sig att en del av hårddisken var korrupt och varje gång man kom till en viss låt så stängde den av sig. Detta var anledningen till att den inte höll längre än 1-2 tim. Efter räddningsaktion av låtarna och omformattering så är den som ny (nästan)!

Nåt att fundera på! Sen kan man fundera på om folk inte skulle klaga även om det fanns en batterilucka? För man blir väl inte gladare om man får betala 695 kr för ett batteri oavsett om spelaren har en lucka eller inte eller? Går jag till mig själv sulle jag bli lika förbannad om batteriet inte höll måttet oavsett luckan eller inte.

Jag skrev ett brev till Carina Lundgren på R&R, det är publicerat på deras hemsida, här. Redaktören klippte lite i det, så här har ni hela brevet:

Hej Carina Lundgren!

Nickar och håller med om en hel del du skriver i din ledare. Men ser att du missar en tydlig sak, försvaret av Apple Computer är egentligen inte ett försvar för företaget, utan det är en reaktion på att ens egen livsstil ifrågasätts. Många, inklusive mig själv ser produkter från Apple som självklara delar i sin livsstil och i förlängningen sig själv, på ett sätt som liknar det som fotbollsfan ser på sitt lags matchtröja.

Att ifrågasätta lagets framgång är att ifrågasätta lagets hejarklack.

En fråga har jag dock:
"En iPod kostar mellan 4000 och 6000 kronor. Det är alltså ingen billig pryl vi talar om."
3200 kr senast jag kollade. När jag köpte min egen iPod för snart två år sedan kostade den 3100 (2500 kr inkl studentrabatt). Inte billigt, men maken till mervärde har jag aldrig varit med om sen jag fick tag på ett par av arméns vinterkängor som hållit i över 300 mils vandring utan tecken på utslitning. Senast jag kollade batteritiden höll den i praktiken lika länge som när jag köpte min iPod.

Jo, och det finns trots allt sätt att se till att denna halvreligiösa skara inte hoppar och och ner skrikandes "hädare", det är att vara vetenskapligt minutiös. Få orkar dock vara så noggranna som till exempel Ken Fisher och John Siracusa (två av journalisterna på Ars Technica, http://arstechnica.com/). Hoppas att du tar det som en förklaring och inte ett påhopp, för det är det inte.

Tack för ordet!

MVH Niklas Brunberg

Du skriver att du har en fråga...Jag har letat i texten men hittar ingen, vad var det du skulle fråga Carina?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-19 18:04
Ursprungligen av xplane:

Du skriver att du har en fråga...Jag har letat i texten men hittar ingen, vad var det du skulle fråga Carina?

Sarkasm verkar vara din stora lidelse.......

Ursprungligen av ThomasC:

Sarkasm verkar din stora lidelse.......

Tror du har glömt VARA...

Bevaka tråden