Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battriproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med min PB 12. När jag har ca: 20 - 15 % kvar av strömmen på batteriet så släcker den ner och går i vila. Detta sker innan jag får varning om att batteriet är för lågt. Jag har haft datorn i 14 månader så batteriet borde inte vara slut. Kan någon ge ett tips hur jag kan fixa problemet vore jag tacksam.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-18 17:44
Ursprungligen av Krukmakaren:

Jag har ett litet problem med min PB 12. När jag har ca: 20 - 15 % kvar av strömmen på batteriet så släcker den ner och går i vila. Detta sker innan jag får varning om att batteriet är för lågt. Jag har haft datorn i 14 månader så batteriet borde inte vara slut. Kan någon ge ett tips hur jag kan fixa problemet vore jag tacksam.

Batteriet kan var på väg att ge upp tyvärr, Livstid är 1 1/2 år -2 år beroende på användande. enligt Apple. Men kontakta dom och stå på dig om du inte är nöjd . Du har ju 2 års garanti egenligen enligt konsumentköpslagen.

Men batterier räknas som förbrukningsvaror enligt tillverkarna som Apple mmm........

Det enda tips jag kan ge är att ladda ur batteriet och ladda upp det upprepade gånger. 5-10 gånger för att se om det hjälper för att få det normalt igen.

Det är säkert ett par celler som tyvärr gett upp och då kan det vara mycket svårt om inte säga omöjligt att få liv i dom igen .

Talade häromdan om samma problem med min två år gamla Powerbook. Batteriet håller 35 min på sin höjd. Apple tyckte inte det var speciellt konstigt - och ja - batteri räknas som förbrukningsvara hos alla datortillverkare. Tyvärr är det nog "kört" för din del, Krukmakaren. Försök trimma batteriet enligt ovanstående tips. Jag ska göra det...

...det hjälpte inte...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-04-22 21:00

Fixade mitt batteriproblem i går kväll!!!

För ett par dagar sedan slutade ett av mina två Pismo-batterier att gå ladda. Det stod och blinkade med en av fyra dioder - och gick inte att få att ladda upp mer än så. Datorn signalerade laddning och bilden av batteriet blev "fulladdad" - men bara en enda diod blinkade. Batteritiden var ca 5 minuter med "fulladdat" batteri (ca 1h dagen innan). Min slutsats var att batteriet inte tog emot laddning eftersom någon "intelligent" krets inuti sade stopp - och det verkade som om datorn slutade ladda när den trodde batteriet var fullt.

Testade ladda ur batteriet, testade "25-sekunders reset" och diverse annat utan resultat. Batteriet verkade dött. Förberedde mig på att köpa ett nytt.

Tänkte då på att batteriet kanske inte laddades ur helt eftersom datorn förmodligen gick ned i vila alldeles för tidigt. Alltså borde man testa ladda ur det *helt*.
Provocerade därför fram en hård hängning av datorn efter det att jag fått meddelandet att endast 10 sekunders batteritid återstod. Datorn hängde sig alltså och jag väntade tålmodigt de tio sekunderna, och sedan lite längre... och längre... och längre... Inte förrän efter en timme slog datorn av - trots att skärmen stod och lyste med full styrka!
Alltså var det betydligt mer kräm i batteriet än vad både datorn trodde och vad batteridioden signalerade...

När datorn till slut "dog" lät jag den stå över natten - startade laddning *och nu funkade allt*!!!
Batteriet har numera ca 1.5 h batteritid, dvs betydligt mer än innan strulet. Detta med ett asgammalt batteri - som används nästan varje dag i *många* år.

Slutsats: Förmodligen går det rädda många batterier som anses slut.
De tips man läser om, dvs "att ladda ur batteriet" verkar funka *om* man tömmer det helt (dvs mer än vad datorn normalt gör). Antingen genom att, som jag, se till att datorn hänger sig före den kan gå ned i vila - eller, förmodligen, göra som det är brukligt med videokamerabatterier - att ansluta en liten lampa till batteripolerna och låta den lysa tills den slocknar.

Testa - och lycka till!!

Hur gör man då en "kontrollerad" hängning i OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 18:32

Nu verkar det som att jag har ungefàr samma problem med en iBook frèn 2001.
Nàr jag kòr pè batteri sè laddar den ur till ca 90 % och sen gèr den i vila utan fòrvarning.
Sen nàr jag sàtter i kabeln igen, sè laddar den bara upp till 4 % och sen plòtsligt àr det 100 %!

Sè jag frègar samma frèga som Alphonze gjorde innan trèden dog: "Hur gòr man dè en kontrollerad hàngning i Mac OS X?"

Jag undrar ocksè om det inte finns nègot sàtt att "resetta" batteriet. Nèn knapp nènstans?

(Ursàkta de konstiga tecknen - jag skriver detta frèn ett internetcafé i Civitaviccia, en liten stad vid Italienska kusten)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 13:15

Ja, jag funderade och funderade i flera dagar, mebn kunde inte komma på ett enda sätt att på beställning krascha Mac OS X på. Men sen kom jag på det: Jag kan ju starta i Mac OS 9! I OS 9 var det bara att trycka på cmd-alt-esc i Finder några gånger i snabb följd, så fastnade allt och pekaren försvann!

Dessvärre dog batteriet helt till följd av denna handling...
Men men, det var ju ändå fyra år gammalt...

1
Bevaka tråden