Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkliga pixelstörningar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 01:18

Jag har en PB Titan 867, köpt begagnad i höstas, då i prima skick. Men nu har den börjat bära sig märkligt åt

Först visade sig ibland en skuggkvadrat runt muspekaren, med pilspetsen i övre vänstra hörnet på kvadraten. Även andra skuggor har förekommit, som kvadrater runt ikoner, intill kanterna på fönster, som band eller fält med grå vertikala linjer.

Under uppstarten kommer ibland tre äpplen diagonalt över skärmen och när logginfönstret visas är hela skärmbilden uppsplittrad i flera mycket fragmenterade logginfönster, ett i mitten + fyra runtomkring. Bara att starta om!

Under sista tiden har problemet utökats. Störningarna ändrar sig hela tiden - på en ren, skarp skärmbild kan plötsligt små vertikala pixelränder dyka upp, cyan eller magenta. De kan se ut som små smutsfläckar men också lägga sig i olika mönster. Efterhand kan de uppträda som långa vertikala linjer, kan särskilt uppstå i kölvattnet efter ett fönster som man flyttar på skärmen, tätt om man drar sakta, glesare om man drar snabbt. De störningar som ligger i ett fönster följer med om man flyttar fönstret. De kan ofta lägga sig på texten och gör den näst intill oläslig.

Felen dyker ofta upp gradvis efter en stund, brer ut sig över nästan hela skärmen men kan också försvinna igen. Vid något tillfälle var hela skärmen fylld av gröna pixelränder.

Jag prövade med att ladda ner nya drivrutiner för bildskärmskortet (efter uppgradering till OS X10.3.2) - även om felbeskrivningen som fanns på Apples sajt inte stämde i detalj med detta fel.

Jag har kört Cocktail och provat med att zappa PRAM-minnet - men det är ingen skillnad. För övrigt jobbar den på så bra

Är det någon som känner igen det här? Hårdvarufel? Mjukvara? Bug? Virus? Programkonflikter? Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-10 13:52

Märkliga pixelstörningar - grönsakssoppa

De märkliga pixelstörningarna övergick till slut till rena soppan. Skärmbilden är totalt fragmentiserad, man kan känna igen enskilda element (knappar m m) men de är sönderhackade och spridda överallt. Jag lyckades göra backup av hårddisken med lite tur och chansningar (klicka mitt i soppan). Datorn verkar fungera i övrigt men är totalt oanvändbar i detta skick. Så nu är det tillbaks till gamla Pizmo...

Enl verkstan och andra erfarna röster beror det på grafikkretsen på logikkortet - en nätt historia på 11000 kr.

Är det någon som känner igen detta, råkat ut för något liknande? Har Apple i så fall kommenterat felet? Man är väl inte så benägen att erkänna fabrikationsfel i första taget

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 01:06

I forumet har detta mest pratats om när det kom till Ibooken; där gick för övrigt Apple ut och sa att "jo, det är något fel här och lämna in datorn så fixar vi det". Gör en sökning på ibook + logikkort. Det låter liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-11 01:42

Funkar det på extern skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 13:24
Ursprungligen av Max Wik:

Funkar det på extern skärm?

Jag har bara testat att koppla datorn till TV:n, som visar samma störningar. Det bör väl tolkas som att det är grafikkretsen på logikkortet. Om jag har förstått rätt ligger videoutgången före grafikkortet - om det är fel på grafikkortet borde inte TV-bilden påverkas. Är det någon som vet bättre?

  • Medlem
  • 2004-04-11 14:46
Ursprungligen av abelli:

Jag har bara testat att koppla datorn till TV:n, som visar samma störningar. Det bör väl tolkas som att det är grafikkretsen på logikkortet. Om jag har förstått rätt ligger videoutgången före grafikkortet - om det är fel på grafikkortet borde inte TV-bilden påverkas. Är det någon som vet bättre?

Det finns bara en grafikkrets vad jag vet. Kalla den krets, eller kort... Allt sitter på logikkortet. TV-bilden styrs av grafikkretsen, NVidia eller ATI. Är det NVidia eller ATI, förresten? Enligt min erfarenhet är ATI av något bättre kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 16:30
Ursprungligen av stfm:

Det finns bara en grafikkrets vad jag vet. Kalla den krets, eller kort... Allt sitter på logikkortet. TV-bilden styrs av grafikkretsen, NVidia eller ATI. Är det NVidia eller ATI, förresten? Enligt min erfarenhet är ATI av något bättre kvalitet.

Det är ATI Mob. Radeon 9000. Jag trodde att det fanns en separat krets på logikkortet (förutom grafikkortet), därav min kommentar.
Jag körde just Apple Hardware Test (att jag inte kom på det tidigare!) - besked Video RAM: Error detected, code diso/13/2 ("o" är otydligt pga de fladdrande pixlarna, kan vara "b")

  • Medlem
  • 2004-04-11 01:49

Det låter som om grafikkortet har pajat. Kan vara någon form av glappkontakt också. Kontakta Apple, och hör om du inte kan få den reparerad på fabriksgaranti.

EDIT: Jag såg att du redan fått tips om det... Nåja, jag tror faktiskt att det är det, och kanske är det relaterat till värme. Går fläkten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 13:36
Ursprungligen av stfm:

Det låter som om grafikkortet har pajat. Kan vara någon form av glappkontakt också. Kontakta Apple, och hör om du inte kan få den reparerad på fabriksgaranti.

EDIT: Jag såg att du redan fått tips om det... Nåja, jag tror faktiskt att det är det, och kanske är det relaterat till värme. Går fläkten?

Tack för tipset! Jag tror att fläkten går som den ska - har inte lagt märke till någon nämnvärd värmeutveckling. Ska kolla i alla fall...

  • Medlem
  • 2004-04-11 16:46

Bingo! ...i ordets tristaste bemärkelse. Beväpnad med den informationen, tror jag att du kan hävda att maskinen hade problem redan vi leverans. Tyvärr kan du ju inte gå i god för att den förre ägaren inte körde datorn i en pizzaugn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 18:02
Ursprungligen av stfm:

Bingo! ...i ordets tristaste bemärkelse. Beväpnad med den informationen, tror jag att du kan hävda att maskinen hade problem redan vi leverans. Tyvärr kan du ju inte gå i god för att den förre ägaren inte körde datorn i en pizzaugn.

Tack för ditt deltagande i mina bekymmer! Förre ägaren skulle säkert ha sett till att pizzaugnen stod på 20 grader och var noggrant rengjord. Jag fick PB:n i originalkartong, såg oanvänd ut - han har haft skydd mellan tangentbord och skärm. Lite ironiskt att råka ut för det här!
Nu gäller bara bedriften att komma i kontakt med Apple (utan AppleCare) - som att klättra på en såpad stång

Kan man inte resetta Video RAM via att boota sig in för att nå firmware - kan ju vara värt ett försök - fast jag är inte kunnig på vad man då skriver - någon som vet. Vet inte om DETTA hänger ihop med felet ( eg. om firewireportar som trilskas ) - stor varning för följande hämtat ur denna artikel, fullt möjligt att detta INTE är applicerbart på denna dator:

http://www.hardmac.com/article.php?id=16

1° boot the mac in Open Firmware by holding [Apple key] [O] [F] after the startup chime.
2° you'll get to a command prompt. the keyboard mapping will be QWERTY, so pay attention when you type the following :
RESET-NVRAM (enter)
RESET-ALL (enter)
3° Now the mac should restart itself and the port should function properly again.
If it still doesn't work, then it means that the PHY is damaged.

Jag vet alltså inte vad "NV" står för, kanske V:et betyder video ???

Senast redigerat 2004-04-11 21:50
Ursprungligen av [email protected]:

Jag vet alltså inte vad "NV" står för, kanske V:et betyder video ???

Enligt en sökning på Google:
"Non-Volatile Random Access Memory"
=A general term for memory that keeps its contents when power is removed (or augmented with a backup battery).

Verkar ju stämma men som vanligt med tekniska förkortningar kan det ju finnas flera betydelser till en förkortning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 00:24

Historien har fått en fortsättning! Jag gav upp men hittade efter ett tag ett renoverat logikkort (inte gratis men billigare än ett nytt från Apple) Datorn fungerade några månader tills samma gradvisa förfall upprepades. Trist! In i skåpet igen!

Åren går - äntligen har jag fått svar på hur felet sannolikt har uppstått: Den enhet som fördelar el till datorns olika delar har levererat för stark spänning till videokortet som då långsamt har "bränts" sönder och inte längre klarat sin uppgift att bygga upp skärmbilden. Nu väntar jag "med spänning" på att få tillbaka PowerBooken i fräscht skick!

1
Bevaka tråden