Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med frames?!?!?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-22 23:18

hej!
jag har e fruktansvärt frustrerande problem med frames.
Har en site, med tre frames, top (menu), mellan (infon), och botten (contact detaljer)
allt e centrerat i en table var i varje frame, men när det blir scroll list på
höger sida för informationen i mitten frame är för mycket så puttar scroll
listen in tabelen i mitten rutan (lika mycket utrymme som scrollen tar) och detta blir
inte snyggt. Siten fungera på IE på pc där verkar inte scroll listen flytta in infon,
men i netscape och i alla browsers på mac så fungerar det inte!!!!

NÅGON SOM VET?!?!?!?!

Stort tack på förhand!

Marcus

  • Medlem
  • 2004-03-23 00:40

Fick du inte svar på problemet i denna tråd: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41561&highlight=frames ?
Försök att göra sidan utan frames så slipper du dylika problem, har själv stött på det där utan att finna en lösning som fungerar på alla webbläsare.

/majk

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-23 10:12

????

fantastisk frustrerande, men jag vill ha frames, i allafall
en på toppen, finns ett par sidor där scrollningen är
lite för lång och vill ej att menyn i toppen frames skall
scrollas med upp åt när man läser. Finnd det verkligen ingen
lösning?????????

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-23 11:08
Ursprungligen av Marcus T:

fantastisk frustrerande, men jag vill ha frames, i allafall
en på toppen, finns ett par sidor där scrollningen är
lite för lång och vill ej att menyn i toppen frames skall
scrollas med upp åt när man läser. Finnd det verkligen ingen
lösning?????????

Detta är ofta ett "problem" för designers, inte för besökarna. Man kan ha surfat runt i åratal och besökt tusentals sajter där menyn försvinner vid scroll, men inte brytt sig nämvärt. Men så ska man göra en egen sajt - och plötsligt blir detta ett jätteproblem.

Men det finns lösningar. Lite beroende på vad du vill, vad du kan, hur sidorna ser ut, osv.

Ett sätt är att göra en table-konstruktion med en "iframe" som håller innehållet som kan scrollas. Kolla här: http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp
Nackdelen är att iframes bara funkar i W3C DOM kompatibla webbläsare, dvs INTE i NN4.xx etc. En annan kosmetisk nackdel är att den använder systemets/browsern's scrollmotor, och på Win är ju scrollern ganska bred o ful. Dessutom är det ju faktiskt en "frame" detta också och låter sig t.ex. inte bokmärkas eller kan öppnas utanför "värd"-sidan (om man inte lägger in scripts som förekommer detta, förstås).
Fördelen är att användaren inte behöver ha javascript på, och att scrollern ser ut som användaren är van vid.

Ett annat sätt är att lägga menyn i ett s.k. "persistent layer", dvs i en <div> som "flyter" oavsett hur sidan skrollas. Om du har Dreamweaver kan du kolla in "Persistent Layer Pro" eller "Persistent Layer" här: http://www.flevooware.nl/dreamweaver/

Ett tredje sätt är att utnyttja javascript och <div> tags för ett scroller. Det är ganska struligt om man inte är hyfsat duktig på html att klämma in den, men fördelen är att du kan få lite snyggare scrollknappar/lister än systemets/browserns default. Nackdelen är att användbarheten (usability) anses vara dålig: folk fattar inte var dom ska scrolla och det funkar inte alls om nån stackars själ har JavaScript avslaget. Det kan också vara knivigt att få det att funka i alla (eller de flesta) webbläsare.. Ett exempel på sådant script (som extension till Dreamweaver) finns här: http://www.dmxzone.com/showDetail.asp?TypeId=3&NewsId=6139
Passar det inte så kolla på t.ex. www.hotscripts.com. Men varning: Det finns MYCKET skräp.

Hoppas det hjälper...

PS: Skriv INTE samma saker i TVÅ trådar. Det blir bara strul....

Senast redigerat 2004-03-23 15:00
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-24 19:42

case solved!

Hej!!
Tack för alla tipsen, men jag fann e lösning själv till slut.
Gjorde ett till framset som "håll om" det första och på så sätt
så påverkade inte scrollbaren det andra innehållet!

Mx

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-24 22:37
Ursprungligen av Marcus T:

Hej!!
Tack för alla tipsen, men jag fann e lösning själv till slut.
Gjorde ett till framset som "håll om" det första och på så sätt
så påverkade inte scrollbaren det andra innehållet!

Mx

Det var ju fiffigt!
Men det är nog en "lösning" som kommer att visa sig ställa till saker o ting ännu jävligare än förut men på annat sätt, både för dig och sajtens besökare.
Eftersom du tyvärr inte brytt dig om att ens testa förslagen du fått (varför frågade du egentligen? :rolleyes: Man undrar ju..), så får man önska lycka till. Bästa sättet att lära sig är ju av sina misstag, har jag hört.

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-24 22:45
Ursprungligen av Danne V:

Det var ju fiffigt!
Men det är nog en "lösning" som kommer att visa sig ställa till saker o ting ännu jävligare än förut men på annat sätt, både för dig och sajtens besökare.
Eftersom du tyvärr inte brytt dig om att ens testa förslagen du fått (varför frågade du egentligen? :rolleyes: Man undrar ju..), så får man önska lycka till. Bästa sättet att lära sig är ju av sina misstag, har jag hört.

Danne

Hmm, jävligare än förut tror jag ju tyvärr inte att det kommer bli,
utan det ser ut att bli bra

Angående det andra tipsen så var det ju skönt att du antog att jag inte testade dem.
Så du kan ju fortsätta att undra varför jag frågade. Men länkarna var bra, så
jag provade, men det löste ju tyvärr inte mitt problem. Men nytt frameset gjorde det.
Bästa sättet att lära sig är inte av sina misstag, utan att vara nyfiken och fråga ting.
Tack ändå för bra länkar.

mx från blåsigt Berlin

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-25 08:30
Ursprungligen av Marcus T:

Hmm, jävligare än förut tror jag ju tyvärr inte att det kommer bli,
utan det ser ut att bli bra

Säkert. Du talar av erfarenhet, förstår jag

Ta och testa i några olika webbläsare, PC o Mac med fönstret i 800 x 600px. Sen ökar du textstorleken litegrann och skåda hur hela rasket brakar ihop och scrollister poppar upp lite här och var, vilket i sin tur förskjuter layouten och tvingar fram nya, horisontella lister också. Om du uppfinner ännu en fiffig lösning och "stänger av" scrollen i olika frames för att motverka detta, så kan du se hur innehållet försvinner ur bild vid olika webbläsar-inställningar och hur du har stängt av möjligheten för användaren att "hitta" innehållet igen med hjälp av scrollern.

Med din "lösning" gräver du dig längre och längre ner i gyttjan, eftersom du kommer att behöva ännu en "lösning" för att fixa "lösningen", osv...

Prova även att bokmärka en sida, eller tänkt dig när användare hittar "innersidor" genom sökmotorer och får upp dom alldeles utan en enda av frameseten. Bl.a.....

Det ska inte bara SE bra ut, sörru. Det ska VARA bra också.

Citat:

Angående det andra tipsen så var det ju skönt att du antog att jag inte testade dem.
Så du kan ju fortsätta att undra varför jag frågade. Men länkarna var bra, så
jag provade, men det löste ju tyvärr inte mitt problem. Men nytt frameset gjorde det.

Jag tror nog att du skojar lite med oss när du skriver att du provat, eftersom samtliga tre förslagen hade löst problemet på ett korrekt sätt - vilket din "lösning" med ännu ett frameset alltså inte alls gör.
Men spara länkarna jag gav dig. Och posta igen när du upptäcker att din "lösning" faktiskt inte funkar, så skaru se att vi fixar det här.

Danne

EDIT: Ädnrat ngåra stvafel.

Senast redigerat 2004-03-25 09:13
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-26 11:29
Ursprungligen av Danne V:

Säkert. Du talar av erfarenhet, förstår jag

Ta och testa i några olika webbläsare, PC o Mac med fönstret i 800 x 600px. Sen ökar du textstorleken litegrann och skåda hur hela rasket brakar ihop och scrollister poppar upp lite här och var, vilket i sin tur förskjuter layouten och tvingar fram nya, horisontella lister också. Om du uppfinner ännu en fiffig lösning och "stänger av" scrollen i olika frames för att motverka detta, så kan du se hur innehållet försvinner ur bild vid olika webbläsar-inställningar och hur du har stängt av möjligheten för användaren att "hitta" innehållet igen med hjälp av scrollern.

Med din "lösning" gräver du dig längre och längre ner i gyttjan, eftersom du kommer att behöva ännu en "lösning" för att fixa "lösningen", osv...

Prova även att bokmärka en sida, eller tänkt dig när användare hittar "innersidor" genom sökmotorer och får upp dom alldeles utan en enda av frameseten. Bl.a.....

Det ska inte bara SE bra ut, sörru. Det ska VARA bra också.

Jag tror nog att du skojar lite med oss när du skriver att du provat, eftersom samtliga tre förslagen hade löst problemet på ett korrekt sätt - vilket din "lösning" med ännu ett frameset alltså inte alls gör.
Men spara länkarna jag gav dig. Och posta igen när du upptäcker att din "lösning" faktiskt inte funkar, så skaru se att vi fixar det här.

Danne

EDIT: Ädnrat ngåra stvafel.

det fungerar bra Dan. Jag orkar tyvärr inte skriva mer om
det. Har 2 duktiga webdesign kolleger som tyckte lösningen
var bra, det räcker. du är uppenbarligen mycket duktig på
det du gör. Det blir nog ok tillslut.

bh
mx

1
Bevaka tråden