Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med X11

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Har börjat köra igång på allvar med matlab här hemma, och det kör jag genom X11, textbaserat. Nu vill jag bara ha hjälp med en sak, nämligen att göra så jag kan starta matlab oavsett vilken katalog jag befinner mig i. vet att det ska gå, men inte hur.

Någon som vet?

...och nu kan jag inte starta matlab fastän jag står i rätt katalog. Man ska väl bara skriva "matlab" så startar det?

Det är uppenbart att någonting saknas i mina grundläggande unix-kunskaper...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-20 17:51

testat ./matlab ?

Ja, det funkar. Vaffö?

  • Medlem
  • 2004-03-20 18:04

Det där med ./ är en säkerhetsgrej, för att inte man av misstag ska råka köra ett program i katalogen man är i. Tänk om där låg ett program som hette ls!

För att kunna köra matlab automatiskt kan du lägga till följande i en fil som heter .profile i din hemkatalog (om du kör bash)
PATH=/Applications/MatlabR13/bin/:$PATH

Eller var du nu har matlab...

Ursprungligen av gnrv:

Det där med ./ är en säkerhetsgrej, för att inte man av misstag ska råka köra ett program i katalogen man är i. Tänk om där låg ett program som hette ls!

För att kunna köra matlab automatiskt kan du lägga till följande i en fil som heter .profile i din hemkatalog (om du kör bash)
PATH=/Applications/MatlabR13/bin/:$PATH

Eller var du nu har matlab...

Tack för hjälpen alla.

1
Bevaka tråden