Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mobil + internet hur då?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 22:08

Funderar på att köpa en Z600 och såg, då jag läste lite information om den, att man kan skicka mail m.m. från den
har aldrig riktigt förstått det där med internet i mobiler, hur fungerar det egentligen? Vad är det som krävs?

Antar att man måst teckna något slags speciellt internetabonemang, är det väldigt dyrt? Hög minutkostnad?
Vore ju trevligt om jag kunde utnyttja det faktum att jag har telia-adsl och på så sätt kanske kunna slippa betala lika mycket...

* Antingen skriver du mail/surfar via iBook:en med BlueTooth länk. Detta kräver att du har ett GPRS-abbonemang på din mobil. Den tjänsten ska inte kosta för mycket men du betalar i regel någon 10:a eller två för varje skickad/mottagen MB. Att ladda aftonbladet.se varje kvart blir sådeles dyrt. Kolla med din leverantör what the deal is.

* Mer bängligt, men dock möjligt, är att knappa mail och surfa direkt på nallen. Nackdelarna är uppenbara - ingen fullskaligt tangentbord och minimal skärm. Dock kommer du bränna färre MB denna väg - mobilen läser in WAP-sidor istället för vanliga hemsidor vilka är bantade varianter av konventionalla aftonbladet.se, exempelvis. Även dnna väg att surfa görs bäst via GPRS men du kan även ringa upp, likt ett modem, och betala min.-taxa när du är online.

Alternativ 1 är oerhört smidigt. Är du på resande fot är du jämnt online utan löpande min-kostnad - skickar nå´n ett mail har du det lika snabbt som om du satt på kontoret. Haken är just MB-taxan... Även om mina två senaste mobiler båda haft GPRS, WAP-läsare, Mail (T39, T610) så har jag aldrig kommit in i mobil-surfande - det är för smått och bökigt. BluoTooth-länken mellan din iBook och nallen erbjuder fler finesser:

*synca med iCal, adressboken (detta FUNGERAR SMIDIGT, till skillnad från synkning av en Palm vilket folk ofta har problem med.
* Skicka SMA via Adressboken på Mac:en via BlueTooth-länken till mobilen som swich:ar iväg meddelande.

Tror jag täckt det mesta... Fråga om det fortfarande är frågetecken.

Hm...

du har en iBook G4. Köpte du till BlueTooth-modul till den? Annars blir det extern USB-lösning.

1
Bevaka tråden