Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB´n laddar inte

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått hem en Powerbook 17" ( kan vara 400-450 MHz - Titanium ) som inte vill starta eller ta laddning. Den har nyligen varit inlämnad hos MacForum som påstått att logikkortet är kass... dom fick bara undersöka den och ägaren avstod sedan från lagning pg.a att det skulle kosta för mycket.

För någon månad sedan så hade den laddat ur helt och gick självfallet inte att starta - den tog som sagt vad inte laddning från den runda nätdelen. Den runda nätdelen lyser inte MEN när jag testar med att plugga in nätdelen för min Powerbook 12" - 1 GHz så lyser kontakten som den bör, dvs. brandgult. Dessvärre så vill den ändå inte starta efter 15 minuters försök till laddning. ( För ett halvår sedan så startade den snällt när den lånade ett batteri från en Powerbook 550 MHz ).

Vet ni något trick att skrämma liv i den eller föreslå vad den bör kunna säljas för trots denna allvarliga defekt. Föresten vad kostar det att byta lokigkortet samt arbetskostnad - någon som råkat ut för detta ??? Förmodligen har väll ägaren ( en av mina chefer ) fått veta detta av MacForum. Gissningsvis så kan väl MacForum sin sak men jag chansar på att här finns kunskaper utöver deras kompetens.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 19:41

Jag råkade ut för kortis i min 550 Mhz titanium (om det är en 17" så borde den vara betydligt snabbare) och när jag skickade in den så ville de ha 11-12 000 för ett nytt moderkort ... vilket var mer än vad maskinen var värd !! Nu vet jag inte om detta pris var Apples påhitt eller InLifes men det var ju alldeles för dyrt för mig.

Jag har bytt Logickort på en 667 DVI PB med 15,2" skärm.
Inte speciellt svårt men lite pilligt, har en väldigt bra "ta isär" manual till den.
Kortet kostade ca 600 dollar hos PBfixit.com + moms.
Ibland finns det kort på Ebay för halva det priset.

Ha det bra
Mats B
Karlstad

Bara en tanke som slog mig - existerar det externa laddare för TiBook och om dom finns - var hittar man dom. Ska i morgon få låna ett batteri och se om den startar med ett laddat batteri... då kanske ägaren kan tänka sig en sådan lösning för en kortare tid. Borde bli billigare än de ca: 6.000-10.000 som ett nytt logilkkort kan komma att kosta ( Föresten, är logikkort samma sak som hela moderkortet fast med annat namn så att säga ? ) Vet ju att den för ett halvår sedan startade med det batteri som jag lånade ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 21:13
Ursprungligen av [email protected]:

existerar det externa laddare för TiBook och om dom finns.

Jag letade efter en sådan när min pajade och det fanns inte nån i sverige, det fanns i USA. Kom inte ihåg vad den hette.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-03-16 19:35

Logikkort, moderkort, huvudkretskort. Kärt barn har många namn.

Men det kan inte vara en 17", va? För den har ju bara funnits i aluminium, inte titan. Och ett batteri från en PB G4 550 MHz passar garanterat inte på sjuttontummarn.

Oops... förlåt - 15" var det så klar

Minns någon om den runda laddaren också har brandgult & grönt ljust på sin kontakt ?? Ägarens kontakt lyser inte när man försöker ladda och batteriets 4 små lysdioder är helt släkta. Kan det vara så att laddaren är paj samt att batteriet är 100% dött och bortom all räddning ?

Hur som, att ladda denna PB 15" eller starta med den laddare som hör till mi hela PB 12" ( 1 GHz ) går inte även fast kontakten lyser brandgult... hm... får försöka hitta specarna för hur mycket ström de olika modellernas laddare ger - någon som vet ?

Efter att ha läst en del olika inlägg på Apples diskusitionsforum så är jag beredd att sattsa allt på att det är PRAM-batteriet som bara har en livslängd på 5 år - fast HUR får jag tag i ett sådant då det ser ut som att bara auktoriserade Appleverkstäder är de som utför arbetet. Här är ett par rader från diskusionerna:

...I've been reading a lot about this problem and it seems to be an epidemic. It seems that when the PRAM (Backup) Battery - not the main lithium battery- in the machine dies, it prevents the unit from starting up. In KB Article 86181 "Macintosh Family: Batteries and Part Numbers, Part 2" Apple has set the PRAM battery's life span at about 5 years average.
...There have been some people (including myself) who have sought to get the battery replaced, but were not willing to pay the $80-$100 to get the Apple Service Centers to replace the battery. The center here in Hawaii refused to sell just the battery as it is considered a service part and their labor was over half the cost.
...This little battery is comprised of 4 3v rechargeable lithium button cells and is located in the unit under the DVD drive (adhered to the underside of the palm rest). I've read one case where the battery was temporarily replaced with AAs and the unit worked fine. Personally, I will be looking into a more permanent solution by reconstructing the battery with rechargeable cells from Radio Shack. I will post my results when the "surgery" is complete...
...I hope this information helps!

Se röntgenbilden - de 4 små batterierna syns till höger under DVD-spelaren:

http://ether.asu.edu/video/TiGutz/TiGutz.jpg ( 442k )

Blir väl till att bläddra i ELFA-katalogen om jag får fram specarna... eller be till högre makter

Senast redigerat 2004-03-16 22:54
1
Bevaka tråden