Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig få tummen ur

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-15 00:56

Skulla någon/några vänliga själar kunna reda ut begreppen och råda mig lite? Jag lurar på om jag skall börja programmera lite igen. Har inte haft mac mer än ett par veckor så det mesta e nytt. På PC har jag programmerat C/C++, pascal och Java. Jag vill ha så liten omställning som möjligt. Om jag då vill skriva applikationer som skall köras under osx, vilka är mina alternativ?

Det vore fint om det fanns ett verktyg ala Borland c++ builder. Det var toppen. "Rita" gränssnittet och jätteenkelt att koppla ihop det sen. Allt i ett. Finns det liknande? Jag sneglade på xcode och interfacebuilder men det verkade lite krångligt vid första anblick. Programspråket var liknande men inte helt samma.

Nåja, sätt igång o tipsa

Xcode+Interface builder är nog inte så svårt som man tror. Jag som har noll kunskaper i programmering satte ihop en lite enkel webbläsare utan en enda rad kod. Tror det mer handlar om vanan.

Vad jag fattar för så kan du i princip köra vilket programmeringspråk som helst.
Som det står på Apples Xcode sida: "Whether you’re writing your app in C, C++, Objective-C or Java, scripting in AppleScript or looking to migrate code from another legacy tool, you’ll find that Xcode is as quick to forgive as it is to compile. Fast and easy does it every time."

http://www.apple.com/macosx/features/xcode/

Pascal går säkert att lägga till. Men jag tror det finns andra här som har lite bättre kunskaper om detta här.

Hej

Vill du köra ren OS X utveckling så är Objective-C med Cocoa ramverket ditt alternativ med Xcode och Interface Builder som utvecklingsverktyg.

Java stödet på OS X har blivit mycket bättre med senare versioner och här finns en rad IDE:er att använda. Gör en sökning här på forumet så hittar du nog tips på något, själv använder jag Eclipse .

Min personliga rekommendation är dock att du ger Objective-C/Cocoa en chans. Jag är själv ganska grön vad gäller Objective-C/Cocoa men tycker ändå det är bättre att bygga GUI:n än med Java Swing t.ex. Har du sedan kunskap om C och Java så ska inte Objective-C inte vara något större problem.

Läs lite artiklar och gör någon tutorial som finns på Apple Developer. Det finns även andra siter med bra artiklar/tutorials. Återigen gör en sökning på det här forumet.

Sen skadar det inte att skaffa en bok i ämnet. Cocoa Programming for Mac OS X av Aaron Hillegas är en av de bästa men den har några år på nacken. Den nya upplagan ska komma nu under våren så det kan vara värt att vänta.

Joakim

1
Bevaka tråden