Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 17" eller 15" ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i begrepp att beställa en powerbook.
Kan dock inte bestämma mig om jag skall ta 15" eller 17".
Är det värt de extra tusenlapparna för den stora skärmen? Det är ju lite frestande.
Skall inte sitta och jobba med datorn hela dagarna men det är ju alltid skönt med en stor skärm.
Är de ngn som har några synpunkter/erfarenheter på området.
Johan

Jag älskar min 17-tummare och dess enorma skärm som, ja, är mycket större än 15-tummarens. Men om du inte planerar att sitta läng eoch jobba med den tycker jag du ska ta en 15-tummare istället och kanske köpa till en extern skärm.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-03-06 12:39

Jag föredrar 15 tummaren. Optimal smidighet, ... enligt mig.

Once you go 17" you never go back.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 20:14

17" inget att diskutera,, lika mobil som en 15" i mina ögon...

Ursprungligen av Fredric:

17" inget att diskutera,, lika mobil som en 15" i mina ögon...

Håller med. Det man märker riktig skilnad i mobilitet är 12-tummaren.

Ciryon

Ajdå, jag som siktat in mig på en 15". Det får bli att ta sig ner till någon ÅF och klämma på produkterna

  • Medlem
  • 2004-03-06 22:43
Ursprungligen av Ductic:

Ajdå, jag som siktat in mig på en 15". Det får bli att ta sig ner till någon ÅF och klämma på produkterna

Passa dej. Du kommer att bli såld på 17"-aren.
Det blev jag...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-03-07 09:05

Man får väll några mhz mer på 17" ??

Stämmer det.

Frågan är om man verkligen behöver PB17" om man har en 17" TFT som extra arbetsyta.
För en PB15 + TFT blir väl ungefär vad en PB17 kostar. Fast å andra sidan så har man ingen extra yta om man ligger i sängen och arbetar

Vad finns det för ställen i GBG där man kan pilla på PB15 och PB17?

  • Medlem
  • 2004-03-07 12:18

Macforum på Föreningsgatan.

ta 17-tummaren, den är ju sensationellt smidig. Jfr med Toshibas 17-tummare eller andra pc-varianter, som alla väger 1,5-2 kilo mer än Macen. Kombinera med en bra väska - jag rekommenderar Marwares ultralätta men stadiga Sportfolio - och du kommer knappt att märka att du bär en dator över axeln. Den avgörande skillnaden mellan 17" och 15" är att den förra snabbt blir en livsstil.
Plus att den funkar fantastiskt som tv på vardagsrumsbordet/sängbordet.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 12:05

Jag har använt båda och måste nog faktiskt säga att skillnaden inte är tillräckligt stor för att väga upp den väl tilltagna storleken på 17 tummaren. Reser du mycket? Behöver du uppleva datorn som smidig? Jag har en Aluminium 15" och tycker ärligt att den är på gränsen till för stor. Jag har tidigare använt Powerbook G3 och iBook 12" och upplever 15 tummaren som den optimala skärningspunkten mellan kraft och smidighet. 17 tummaren är vacker, elegant och det är underbart med så mycket skärm som möjligt men jag skulle inte vilja resa med den. Men det är ju individuellt..

  • Medlem
  • 2004-03-10 12:35
Ursprungligen av sbf:

Jag har använt båda och måste nog faktiskt säga att skillnaden inte är tillräckligt stor för att väga upp den väl tilltagna storleken på 17 tummaren. Reser du mycket? Behöver du uppleva datorn som smidig? Jag har en Aluminium 15" och tycker ärligt att den är på gränsen till för stor. Jag har tidigare använt Powerbook G3 och iBook 12" och upplever 15 tummaren som den optimala skärningspunkten mellan kraft och smidighet. 17 tummaren är vacker, elegant och det är underbart med så mycket skärm som möjligt men jag skulle inte vilja resa med den. Men det är ju individuellt..

Exakt, det var precis det jag menade med mitt tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 12:34

Jag har varit på 6-7 resor sen jag köpte min PB17" och håller inte riktigt med,, iof så är valet av väska nästan A&O när det kommer till 17"......

Vad finns det för bra väskor till en PB17? Säg inte Boblbee för jag skulle nog se rätt dum ut om jag bar på en sådan jätteväska när jag är endast 1.68 kort.

Säljer jag min 17" TFT ger det mig pengar till en PB17 istället för PB15, hmm.
Tänker inte bära på den varje dag utan kanske nån gång i månaden och är varje år hemifrån ca 4 månader då jag endast får köra på den inbyggda skärmen, annat blir svårt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-10 14:42
Ursprungligen av Ductic:

...och är varje år hemifrån ca 4 månader då jag endast får köra på den inbyggda skärmen, annat blir svårt.

Hallå! Ger du inte svaret själv ovan? Extern skärm verkar ju inte så smidigt för dig... Köp 17". Själv har jag 12" iBook. Allt däremellan är kompromisser.

Eller köper du 12" + härlig stor platt skärm till jobbet. Mer flexibelt blir det väl inte?

Mjo, jag gör väl kanske det Men transporteringssättet är stora frågan, att hitta en schysst ryggsäck.

Ursprungligen av Ductic:

Mjo, jag gör väl kanske det Men transporteringssättet är stora frågan, att hitta en schysst ryggsäck.

Blir det mycket far och fläng är PowerBook 12" också att överväga. Som cyklande student är den kanon och känns som minst riskabel att ta sönder när man är på språng. Men är det mer en kontorsmiljö och du glider i bil mellan hem och jobb då är det en annan femma,

Både 12", 15" och 17" har ju fina spec:ar (bluetooth, DVI, SuperDrive osv) så låt omständigheterna avgöra.Många menar att 12" dock har en sämre skärm (betraktningsvinkel nämns ofta) - något jag varken kan bekräfta eller dementera, eftersom PowerBook-serien uppdateras en gång sedan min 12" köptes.

Som alltid - för och nackdelar med allt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 09:49

Jag köpte en Crumpler Crispsuite och är nöjd. Den är lite i tjockaste laget men annars topppen toppen.

1
Bevaka tråden