Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer minne i en emac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 17:24

Min flickvän ska köpa en emac och tänkte köpa den från PC City eftersom de har bästa priset men den finns bara med 128mb RAM, min fråga är då hur svårt är det att uppgradera minnet i en sån maskin? jag har aldrig använt en emac.

Någon som har en guide eller måste man göra det via apple?

tack.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-24 18:27

Emac använder ganska vanliga (minns inte vad de heter) men priser o.d kan du hitta på denna adress: http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/minnen.asp

Det är enkelt att uppdatera minnet på en Emac. Jag lade till minnen i en Emac som köptes för ett år sedan. Bara att vända på burken och skruva upp luckan på undersidan. Snäpp fast minnet och skruva igen locket. Starta och kör.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 18:38

SD-RAM 133Mhz

Som pekka sa... på undersidan finns en liten lucka med en skruv... skruva upp den, kläm in extraminnet stäng igen luckan vipps är det färdigt.... på K&K här i malmö .. kan man få minnet isatt gratis om man vill,,vet inte hur det är i PC City...

Här har du en guide med bilder från apple
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=34860

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 18:52

aaah! trodde man skulle behöva skruva loss hela överdelen eftersom jag har hört att det är ett helvete att stoppa in en ny HD...

Tack för hjälpen båda!

PC City säljer minnen till eMac och jag tror även att dom kan hjälpa till med det på en gång när du köper den.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 17:26

Sen vet jag många som köpt vanligt billigt SD-RAM 133 Mhz till PC och stoppat in till macen.. har man tur om det funkar så är minnet lika bra som macminnet,.,, såvida det är orginal (tex samsung)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 21:04

Man bör nog köpa minnen anpassade för mac.
Har idag själv köpt 3 st minnen på olika ställen för att köra i min emac och inget har funkat =(
512 Mb sdram pc 133, som tur var hade alla bytesrätt
minnena kostade mellan 800-900 kr st..

Ska försöka jaga rätt på något som passar imorgon, det verkar som man inte kan ha
"no name" minnen? Har dock funkat perfekt tidigare så jag fattar ingenting.

I en tidigare emac jag hade funkade det.
Men i min nya inköpt för ett par dagar sedan funkar det ej.

Kan Apple på något sätt med någon fiffig mjukvara förhindra användandet
av andra minnestyper? För logiskt sett borde det inte vara någon skillnad på
minne från Kingston eller ett no name minne förutom kvalitén?

1
Bevaka tråden