Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp köra VDS/VPS!!!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 15:41

Hej, jag har precis skaffat en VPS med Apache mm
men det verkar vara lite svårare än jag trodde att
sätta upp. Säkerhets mässigt sett, är det några
tumregler man skall tänka på när man sätter upp
en server + mail server + ftp server???
Tjänsten ligger på adiungo.com och har
fått mycket bra kritik i USA. Vill liksom
inte att hackers, spammers skall ta över
men tyckte det var en bra lösning för
4 domainer... Någon med lite tips

MX

kör du med whm/cpanel? i forumen på forums.cpanel.net kan du nog hitta endel
hostinglife.com är blivit länkad ett antal gångar i min vps' forum..

annars rekommenderar jag det första du fixar är en brandvägg om inte datacentret router allt igenom en sån automagiskt. om du inte pallar med iptables finns KISS eller apf, jag kan själv rekommendera den sista om man inte orkar med sätta upp iptables reglar själv..

rent generellt gäller annars dom vanliga tipsen; var försiktig med vem du delar ut shell access till, ändrar lösenord regelbundet, ta backup ofta, stäng av relay för mailservern, och se till du får reverse dns så inga andra mailservers rejectar dina mail.
Håll ett öga på servern efter oregelbundna aktiviteter..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 22:26

Nej inte Cpanel, utan något som heter HSPcomplete och Virtuozzo.
Tror data centret har brandvägg, men man vill ju gärna ha sin egen också
om det nu behövs. Tor jag behåller Shellen för mig själv, men hur
man stänger av realy för mailservern vet jag ej! Varför gör man det
Mx

ah, Virtuozzo, kör man fortfarende egna servers för tex apache och exim/qmail/vaddunukör för mailserver? har för mig att det inte riktigt var uppdelat fullt ut som tex usermode linux är..?

Hur tillpass "managed" är ditt konto? om det är så ta kontakt med stället och fråga ut dom, chansen är att dom har ett forum där sånna saker har tagits upp, om inte så fixar jag gärna fram lite länkar.

Open relay är aldrig bra i dessa spamtider, enkelt sagt så kan en spammer skicka ut sina otrevligheter genom din server om den är konfigad för att vara open relay. Hur man stänger av det beror på vilken mailserver du kör, förmodligen har stället du köpt det hos redan stängt av det, och fixat en del annat, om du har köpt en redan konfigurerad maskin(del).

Ett VPS är inte direkt enkelt att administrera, påminner ju mest om en dedikerad server (anledningen till att jag skaffade en), fördelen är att dom oftast är mer "managed" än en sådan, så hjälp finns att få hos ditt hotell, om det ingår i ditt paket dvs, om man inte riktigt känner sig hemmastadgad eller kör fast.

1
Bevaka tråden