Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa hårddisk för intern+extern?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en ny hårddisk för att sätta in i min PM G4 450 (det kallas life support ). Grejen är dock att jag vill sedan kunna plocka ut den och sätta den i ett firewire-case när den här datorn har sett bättre dagar. Vilken sort/modell rekommenderar ni att jag ska köpa, som är kompatibel med båda alternativ?

Tack på förhand!

Du kan använda vilken IDE disk som helst det som är viktigt att tänka på är vilket chassie du tänker skaffa sedan. Det är snarare där begränsningen ligger. Köp så stor/snabb disk som du har råd med vilket för övrigt gäller all hårdvara. Värt att tänka på är att stort cache minne är att föredra hellre 8Mb än 2Mb. Ju snabbare/högre rotationshastighet desta snabbare är den att söka filer "accesstid" dock väsnas 10-15K diskarna lite mer än motsvarande 7200rpm.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 21:42

Jag kan rekommendera Seagate's 7200rpm 8MB diskar, snabba och framför allt så är tysta något som kan vara trevligt om/när man monterar dem i en firewire låda.

Jag tackar och bockar

Bocka dig inte så djupt så du slår pannan i backen...:)

Kom på en ytterligare dimension på det hela.

Finns det fördelar med att köpa en IDE-disk och sedan ett FW-case till den gentemot att köpa en extern på en gång? Jag tänker både prismässigt och prestandamässigt.

Any ideas?

Jag räknade lite på det, men fastnade för en Maxtor OneTouch från komplett.se ist. Jag skulle tjäna en femtiolapp och tvingas meka själv. Har redan med begränsad framgång försökt meka i en USB2-låda och det gitter jag inte en gång till.

Ursprungligen av Jeffery:

Kom på en ytterligare dimension på det hela.

Finns det fördelar med att köpa en IDE-disk och sedan ett FW-case till den gentemot att köpa en extern på en gång? Jag tänker både prismässigt och prestandamässigt.

Any ideas?

Visst kan det vara en ide, när du köper komponenterna var för sig så får du ju välja det som är bäst för tillfället. Det som är bäst för dig vet ju bara du. Är det snabbhet,ljudnivå eller storlek som är ditt kriterium eller?

Det man kan säga allmänt är att det är en djungel därute och man får snart stora skälvan när man skall jämföra priser och ovanstående kriterier.

Jag står just nu i begrepp att skaffa mig en ny hårddisk. Min nuvarande är en IBM på 80Gb 7200/2Mb ATA-133. Den har några år på nacken och har börjat väsnas en del. Nå väsnas är kanske att ta i men då jag har tagit bort fläkten på mitt grafikkort och ersatt den med en stor fläktlös kylfläns så hör man ju hårddisken mycket tydligare.

Jag har kollat runt en hel del och Speedmanias externa kabinett håller en genomgående hög kvalitet både i utförande och design plus att dom är mycket prisvärda/lågt pris.

Så det blir nog ett externt från dom och sedan en tyst och stor hd på mellan 160-200Gb varifrån är inte bestämt ännu. Den nya hamnar där den nuvarande sitter och den gamla i den externa lådan.

För den som är intreserad av testresultat av hårdiskar så är http://www.storagereview.com/ ett måste, den ointreserade kan ju strunta i denna asistans. Det kan ju hända att man även kan vara intreserad av mer än inköpspriset.. där hittar man bl.a uppgifter om hur tysta de olika diskarna är samt hur mycke värme de alstrar. För ca: 1 år sedan var det nog dött lopp mellan Seagate Barracuda 7.200 och Western Digital. Har för mig att Cudan var tystare medans WD var mindre varm. Maxtor hade då enstaka fördelar. Att låta disken ha 8 MB cache är ingen naktdel då prisskillnaden är försumbar. Letar du sedan efter en extern FW-låda så kan man få ned priset på den med bortåt 70% - jag ropade in min på tyska eBay ( 440 kronor istället för 1.300 för motsvarande här i Sverige ). Kan lägga till att jag kör 2 externa FW-lådor utan fläkt med Cudas 120 GB-diskar och att dom inte ens är i närheten av att upplevas som överhettade. Enligt StorageReview så är varvtalet på diskar bara 1 parameter att ta hänsyn till då man söker efter snabbast tänkbara disk.

OM bara ljudnivå och hetta:
http://storagereview.com/articles/200401/20040112SP1614N_6.html

Mellan de 5 med bästa om man ser till enbart ljudnivå skiljer det bara: 4,8 dB/A ( -39,9 dB/A > 44,7 dB/A )
Toppar gör Seagatt Barracuda 7200.7 ATA-100 ( 160 GB med sina -39,9 dB/A )
Mellan de 5 svalaste IDE-diskarna skiljer det bara: 1,7°C ( 18,9°C > 20,6°C )
Toppar gör Samsung Spinpoint P80 ATA-133 ( 160 GB med sina 18,9°C )

Samsung har enligt SR 3 års garanti på sina diskar medans deras konkurenter ligger kvar på 1 år.

Lycka till vilket val du än gör.

Senast redigerat 2004-02-24 00:48

Tack! Skall kolla på en gång...

1
Bevaka tråden