Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till apples Airportkort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 14:05

Sitter och bläddrar i en tillbehörskatalog och konstaterar att ett standard 11 megabits wifi kort numer kostar ca 200:-. Apple tar dock 1000:- för sin variant (vilket rimligtvis inte kan vara något annat än ett ordinärt PC-kort med Apple klistermärke)

Det finns även USB-pluggar för ett par hundringar men dessa känns inte lika intressanta då de inte utnyttjar powerbookens inbyggda antenn.

Nu till min fråga: fungerar dessa kort med Apples PB/iBook, fungerar något?

Jag undrar även om det går att slänga in ett vanligt 11 mbit kort i en nyare mac, förberred för det som Apple kallar Airport Extreme? 54 megabit känns ganska ointressant då inga hot spots jag stött på stödjer det.

/dot

  • Medlem
  • 2004-02-22 15:02

Apples variant är i själva verket mycket enklare, eftersom den saknar antenn. Följaktligen fungerar inte andra kort med Apples datorer, eftersom de inte får plats/har en annan anslutning. Att Apple inte bygger in kretsar för Trådlöst nätverk är ett mysterium, eftersom det knappast skulle höja priset nämnvärt...

Anledningen till att det inte finns tredjepartstillverkare av dessa kort är förmodligen att marknaden är för liten, och korten då förmodligen skulle bli för dyra. Samma sak gäller för t ex Compaqs specialantenner, som är ännu dyrare.

Summa summarum: Har du inte en PB med PC-Card, så måste du använda Airportkort.

Finns det inte "kort" via usb?

  • Medlem
  • 2004-02-22 15:31
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Finns det inte "kort" via usb?

Dot skriver ju om dessa, men avfärdar dem som inte intressanta... men visst finns det det.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 15:44

USB Dongles funkar utmärkt med macosx 10.3 jag kör det o en inbyggd airport extreme för min "vanliga" anslutning, använder usb donglen för o kunna köra passiva scanningar, vilket inte extreme kortet tillåter.. (kolla upp kismec för dom som e intresserad av wlan säkerhet).

  • Medlem
  • 2004-02-22 15:47
Ursprungligen av NeoTech:

USB Dongles funkar utmärkt med macosx 10.3 jag kör det o en inbyggd airport extreme för min "vanliga" anslutning, använder usb donglen för o kunna köra passiva scanningar, vilket inte extreme kortet tillåter.. (kolla upp kismec för dom som e intresserad av wlan säkerhet).

Funkar alla med OS X, eller är vissa fabrikat bättre? Har du några tips på någon som är bra/snabb/pålitlig?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 16:12
Ursprungligen av NeoTech:

USB Dongles funkar utmärkt med macosx 10.3 jag kör det o en inbyggd airport extreme för min "vanliga" anslutning, använder usb donglen för o kunna köra passiva scanningar, vilket inte extreme kortet tillåter.. (kolla upp kismec för dom som e intresserad av wlan säkerhet).

Kismet finns portat till mac via Fink projektet, (listas möjligtvis som unstable). Även airsnort och liknande går att kompilera i Panther.

Hur är räckvidden på en USB-plug i jämförelse med airportkort?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 16:23
Ursprungligen av NeoTech:

USB Dongles funkar utmärkt med macosx 10.3 jag kör det o en inbyggd airport extreme för min "vanliga" anslutning, använder usb donglen för o kunna köra passiva scanningar, vilket inte extreme kortet tillåter.. (kolla upp kismec för dom som e intresserad av wlan säkerhet).

Just en sådan USB Dongle är vad jag söker. Jag köpte inte med någon airport kort för att det inte finns stöd i Linux för det men jag vill ändå ha en WiFi anslutning till datorn då hela universitetet är täckt.

Problemet är bara att jag inte hittar något som verkar ha stöd i Mac OS X 10.3 ..

Så har du någon tillverkare/modell som du vet fungerar så skulle jag bli glad.

1
Bevaka tråden