Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra mobil för att köra program på?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är sugen på att försöka utveckla mobiltillämpningar, roliga program att köra på mobiltelefoner. Vilken telefon borde jag satsa på? Helst vill jag ha en där jag kan jobba med någonting mindre ursegt än Java. Kamera tycker jag är larvigt ur användarsynpunkt, men som utvecklare är det roligare; man kan ju försöka hitta på någon vettig användning.

Men jag är nästan pinsamt novis på modernare mobiler. Så länge man bara har mobilen som telefon räcker ju den gamla som bara går att ringa på, därför har det inte blivit någon ny. När jag nu vill upp en bit så vill jag helst ta en som ger lite nya möjligheter.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-02-21 00:46

Jag har en Nokia 3650 som funkar finfint att köra program på.

http://www.nokia.se/phones/3650/

Den ännu nyare 3660 har ju dessutom en vettig knappsats, vilket underlättar antar jag.

http://www.nokia.se/phones/3660/

Den enda nackdelen är väl storleken...

Annars finns ju alltid Nokia 6600: den blir mitt nästa köp;)

http://www.nokia.se/phones/6600/

3650 har ju knappsatsdesign av nostalgimodell, liknar gammal pulsvalsratt. Lustigt att se det på en mobil. 3660 är bara sjösjuk. Varför är det så kul med knappsatser som inte har knapparna rakt? Då var 6600 mer tilltalande i rent utseende. Specar får jag läsa lite mer, tack för tipsen!

En bekant menade att det var bättre att satsa på Ericsson om man vill ha en chans att sälja sina program, för deras nya är populära men har än så länge ont om program. Rimligt? Jag menar, skulle man komma på nåtbra så är ju inkomster inte nån nackdel, även om det alltid är knepigt att få betalt för arbete, inte minst på mobilmarknaden.

Nokia halkar efter IMHO.

Satsa på SE. Dessvärre känns Java som det enda rätta. Segt vill jag inte påstå det är!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 02:08

Om man tycker Java är segt bör man tänka lite på hur kraftigt det igentligen är... Ge mig något annat som i grunden är helt plattformsoberoende?

Java är ju segt då man startar det och det eftersom det kräver en maskin att köra det på, JVM. Då man helt plötsligt måste starta ett tredjeoartsprogram så är det klart laddningshastigheten försämras. Hade JVM varit implementerat i alla platformar så hade Java antagligen inte alls ansetts som segt att köra.

  • Medlem
  • 2004-02-23 12:42

Smartphone är ju naturligtvis lätt om man har tidigare kunskap om windows programmering. Det är dock viktigt att notera att Smartphone skiljer sig ifrån Pocket PC då Pocket PC program ej fungerar på smartphone mobiler. Om man tittar på andra platformar är väll java den bästa lösningen? Dock är java mycket slött i min menning. Om man verkligen vill sälja lösningar så är det Smartphone som gäller pga all ny programvara måste skrivas och det finns inte många nya lösningar just nu, dock gäller det att vara snabb på marknaden om man vill nå resultat!

1
Bevaka tråden