Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast F-skatt eller även PRV?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag har fattat det så räcker det med att ansöka om F-skatt för att starta en enskild firma, och därför undrar jag vad en registrering hos PRV ger rent konkret för en nystartad enskild firma.
Vad får man för pengarna man betalar till PRV - är det endast lokalt namnskydd som ingår eller är det något annat och i så fall vad?
Undrar också om man till exempel kan kalla sitt företag för "blabla" utan att ha registrerat detta namn hos PRV (efter att ha kollat så att det inte är upptaget såklart), eller om man är ute och simmar då.

Registreringsskyldighet är så snårigt och ovisst att inte ens PRV och Skatteverket själva vet med säkerhet vad som gäller! För att vara säker på saker så bör man registrera sitt företag och det 800:- som det kostar är också avdragsgilla.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-19 19:29

Kostnader för att bilda ett företag är inte avdragsgilla. I sådana kostnader ingår registreringsavgifter till PRV. Däremot är andra avgifter till PRV, tex. firmaändringar, avdragsgilla.
(Källa: s 84 i Bokföring - praktiskt handbok med konteringsexempel, åttonde upplagan, utgiven av BL Information)

Som jag förstår det så behöver man inte ha registrerat sin enskilda firma hos PRV men jag tycker personligen det ser lite mer seriöst ut, även om det egentligen för de flesta rent formellt bara handlar om ett skydd av namnet i det aktuella länet.

Ursprungligen av Khedron:

. . .
Som jag förstår det så behöver man inte ha registrerat sin enskilda firma hos PRV men jag tycker personligen det ser lite mer seriöst ut, även om det egentligen för de flesta rent formellt bara handlar om ett skydd av namnet i det aktuella länet.

Formell krävs bara F-skattsedel för att driva en enskild firma då den skattemässigt räknas som en förlängning av den privata ekonomin. Tyvärr kommer rent praktiska konsekvenser att försvåra driften, då andra företag kan kräva en kopia på PRV-registreringen för att göra affärer. Det går t.ex. inte att skaffa sig en postbox med företagsanamnet, utan man blir hänvisad till sin privatadress. Att teckna telefonabonnemang i företagsnamnet går heller inte. Visst känns det surt att lägga ut pengarna för PRV-registrering, men det är nog väl använda pengar.

Hmm... har jag verkligen fel om det?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-19 22:14

Du får ringa och fråga Björn Lundén!

Enskilda firmor måste inte, till skillnad från andra företagsformer, registreras hos PRV och du kan ändå marknadsföra din firma som SuperduperJacobs Måleri eller vad som nu passar. PRV-registrering av enskild firma medför bara lokalt skydd, inom aktuellt län. F-skatt hos SKV räcker alltså om du så vill.

1
Bevaka tråden