Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

php: automatiska länklistor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-18 14:25

Hej,

Jag är helt rudis på php, men försöker lära mig en liten smula ändå.
Jag vill göra en automatisk länkad lista över ett gäng pdf i en mapp ('announce' i scriptet nedan.
jag har utgått ifrån en "steg för steg" i MW2003/06 för att göra ett webbalbum. Men utifrån den klarar jag bara att göra en lista som, när man klickar på ett listobjekt, generar en ny länk som i sin tur fungerar. Lite störande.
Jag har fått ta till javascript för att automatisk öppna länken hellre än visa upp den. Det blev som nedan.
Det fungerar, men det känns inte så snyggt att dra in javascript. Det borde gå att göra direkt med php, men jag vet inte hur. Finns det nån som kan föreslå något snyggare?

[CODE]
#<?php #
$newsFolder='announce';
if($handle = opendir($newsFolder))
{
While($currentNews = readdir($handle))
{
if(!ereg('^\.',$currentNews))
{
echo'<a href="index.php?news='.$currentNews.'" ">'.$currentNews.'</a><br/>';
}
}
}
if ($_GET['news']!="")
{
echo '<script language="JavaScript"> window.location.href="announce/'.$_GET['news'].'"</script>';
}
closedir($handle);
#?>

jag har läst igenom ditt inlägg ett par gångar, men jag hänger inte riktigt med?

Vill du att länkarna du skapar när loopar igenom katalogen ska peka direkt till filen?

isf borde det väl vara bara vara att lägga in rätt sökväg när du generar länkerna, typ:
echo'<a href="index.php?news='$newsFolder.$currentNews.'" ">'.$currentNews.'</a><br/>';

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-18 15:20

Ja, länken skall peka direkt på filen.
Nu har jag kommit på att jag gör det mer komplicerat än nödvändigt.

Det skall helt enkelt vara:
echo'<a href="announce/'.$currentNews.'">'.$currentNews.'</a><br/>';

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-18 15:21

Man skall skippa allt vad href="index.php?news= heter och gå direkt på katalogen.
Jag fick dock inte till det att ersätta "announce" med variabeln $newsFolder i den strängen. Då sökte han i katalogen "newsFolder" istället. Och det blev fel.

Tack för ditt svar Johan. Det var ändå den som ledde mig på spåret.

I denna tråd så hittar du en ASP-version, en PHP-version och en Lasso-version och även ett terminalscript för att skapa en lista med länkar till ett valfritt antal filer som ligger i en mapp. Jag har skrivit Lasso-versionen.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=23719

Kan det vara något?

(I samma diskussion hittar du instruktioner för att "sätta ett kryss i en ruta" så att alla filer som finns i en mapp listas när man hoppar till den)

1
Bevaka tråden