Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få panther att funka med xp i internt nätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.. kör ett internt nätverk bakom en netgear 814 router med accesspoint med ibook (PANTHER 10.3.2) och min pc (xp pro) men har aldrig fått det interna nätverket att fungera smärtfritt. Något som det ironiskt nog är något apple hävdar att det ska göra.

PÅ min pc delar jag ut en filmmapp i MSHOME. PÅ ibooken hittas MSHOME och namnet på min PC men den ansluter inte och filerna i FILM mappen syns inte på ibooken. Otroligt irriterande. Testade Dave network men samma problem där, den hittar inte filerna i den utdelade mappen på PC´n (visste inte vad jag skulle fylla in i DOMAIN fältet när jag ville logga in på pc´n)

hur ska jag göra... dett aborde väl inte vara nåt problem, känns som detta är det mest fundamentala i nätverkskoppling.

Sen undrar jag även om det går att använda min skrivare som är inkopplad på pc´n och är utdelad via ibooken. Samma här.. ibooken hittar inte den skrivare jag delar ut på pc´n

Fattar ingenting av problemet, det finns ju bara två datorer bakom routern
pcn på 192.168.0.2 ochibooken på192.168.0.3... hur svårt ska det vara för dessa att hitta varandra

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 22:36

Jepp Panther suger verkligen på denna punkt. Finders nätverksbrowser är oanvändbar, och dessvärre verkar det ont om bra alterativ.

Det ryktas om att detta skall komma att rättas till med nästa patch d.v.s 10.3.3 som bör dyka upp ganska snart.

Go -> Connect to Server...

skriv smb://192.168.0.2/FILM (om din share heter film)

lämna "Workgroup/Domain" som den är eller töm fältet
Username: Administrator/Administratör/eller ett windows konto som har rättigheter att läsa den utdelade mappen
Password: det använda kontonamnets lösenord.

Fortfarande problem?

Personligen tycker att det fungerar smärtfritt mot XP Pro.. *peppar peppar*

Har du brandvägg aktiverad på PC:n, Zone Alarm eller något liknande? Brukar inte fungera så bra med fildelning då dessa är igång.

ingen brandvägg.... hittar filmmappen med wwwandis förslag.... ska inte nätverket hitta pc´ns utdelade mappar självmant? Behöver dock ej skriva i lösenord och username

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-17 23:09

iockmed att panther använder samba för att ansluta till en utdelad windows mapp så går det inte att browsa sig fram till den.

Om man i network mappen i findern dubbelklickar på den maskin man vill ansluta till kommer dialogrutan upp och du får ange ett lösenord om det behövs, därefter går det att browsa som vanligt.

Ursprungligen av zingoalla:

hittar filmmappen med wwwandis förslag....

tolkar det som om att det löste ditt lilla problem.
jag använder alltid fullständiga sökvägar och har egentlige inte reflekterat
över "problemet". givetvis är det som då narogh säger att unix och windows
snackar olika "språk", därför får man hjälpa till och berätta vilket den ska välja.
därav smb:// som alltså innebär samba.

/A

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 23:08

Du kan testa att starta om findern (alt+äpple+esc), funkar ibland.

Mina kamrater i lägemheten kör båda Xp, men vi har inte haft några problem att ansluta till varandra. Det enda jag behövde göra var att aktivera Windows-delning på min iMac och låta dem skriva in \\MittDatornamnEllerIP\ i Kör... och jag gör likadant, ansluter till dem via: smb:\\DerasDatornamnEllerIP\UtdeladMapp. Enda krånglet var när en av dem aktiverade en brandvägg, fast det löstes genom att öppna port 139 på Xp-maskinen. De syns ibland även underNätverk > Workgroup, men det är sporadiskt.

1
Bevaka tråden