Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

regler för länkning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-17 09:38

Hallå hallå,

Jag har gjort en webbsida åt en bilhandlare, och från dem länkat till deras sida på bytb*l.com. Eftersom jag fortfarande lever i utopin (?) att Internet är fantastiskt, underbart och alldeles gratis blev jag lite paff när min kund talar om för mig att ovan nämnda bilkrängarsajt kontaktat dem och bett dem plocka bort länken. Jag har alltså direktlänkat till min kunds register, inte till förstasidan. Det är detta bytb*l lackat ur på, eftersom länkning till kundens eget register är en "tjänst" de normalt tar betalt för.

Nu undrar jag om nån vet vad som gäller. Har jag rätten på min sida? Det känns som att jag har det, men eftersom det inte är för egen del jag länkat är det ganska viktigt att det blir rätt. Det optimala vore ju typ om nån hade nån bra länk till nåt i stil med www.lagen.se/internet/klartmanfårlänkavadmanvill.html att bidra med

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 10:01

Mig veterligen är det 100% tillåtet att direktlänka till underliggande sidor. Det enda de kan göra är att försöka stoppa det rent tekniskt. Det var ett mål i Danmark för ett tag sedan då ngn tidning inte fick länka direkt till nyheter på en annan tidnings webbplats. Tror dock att det var speciella förutsättningar i det målet.

Kör på! (men kanske vill du inte bråka med bytbil av andra orsaker även om du har "rätt"?)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-17 10:28
Ursprungligen av mattan:

Mig veterligen är det 100% tillåtet att direktlänka till underliggande sidor. Det enda de kan göra är att försöka stoppa det rent tekniskt. Det var ett mål i Danmark för ett tag sedan då ngn tidning inte fick länka direkt till nyheter på en annan tidnings webbplats. Tror dock att det var speciella förutsättningar i det målet.

Kör på! (men kanske vill du inte bråka med bytbil av andra orsaker även om du har "rätt"?)

Varken jag eller kunden ifråga har något emot att bråka med bytbil - känns nästan motiverat när de beter sig såhär. Så jag kör väl på.

Ursprungligen av Eclipse:

Jag förstår inte hur man kan ta betalt för en tjänst som finns tillgänglig för allmänheten, tioll allmänt beskådande! Det verkar konstigt!

Nej, det är lite konstigt, helt klart. Först tar de betalt för att handlarna ska kunna ha sina begagnatregister hos dem (helt rimligt såklart), men handlarna "får" inte länka till registersidorna, tycker de. Så de säljer en tjänst där handlarna ifråga får en länk som är "skräddarsydd" för just dem, där deras beg.register öppnas inuti bytbils framestruktur. Jag har ju alltså valt att länka direkt till registersidan. Fortfarande finns dock knappar för att komma tillbaka till bytbil.com i överkanten av sidan. Så att betala för att få länka känns ganska fånigt.

Hade jag "ägt" en smart databas (som bytbil) hade jag naturligtvis velat ha betalt om någon använder den. Bytbil har massor av tjänster att välja på, var och en med sitt pris.

Om de skippade dessa separata tjänster och satte ett (högt) pris för fritt utnyttjande, skulle många bilhandlare få betala för mer än vad de använder.

Några exempel från mina hemtrakter:

Skånebil www.skanebil.se köper egen sökning hos Bytbil med ett snyggt och bra resultat. Men om man går direkt till www.bytbil.com, så finns inte dessa bilar med i sökresultatet.

Bilpartner www.bilpartner.se har valt en egen lösning med sämre sökmöjligheter och missat möjligheten att se sortimentet på varje försäjningsställe. På bytbil finns dock alla deras bilar med full sökmöjlighet. Inklusive per försäljningsställer.
Man måste på något sätt underhålla två databaser, eftersom alla deras bilar finns på Bytbil också. Bilpartners söksida är dessutom en interfacekatastrof.

Så bilhandlare resonerar olika. Och kanske väl är det. (Fast jag tror att Skånebil missar affärer genom sin lösning.....)

Jag vet inget om specifikt svenska fall av detta, men för (mestadels) amerikanska artiklar i ämnet kan man gå till http://directory.google.com/Top/Society/Law/Legal_Information/Computer_and_Technology_Law/Internet/Linking_Law/Deep_Linking/

Nyheter är inte samma sak.. Jag tror man ska passa sig för att länka hur som helst till nyhetswebbplatser. Nu rör tråden inte en nyhetswebbplats (som jag fattar det).

Jag förstår inte hur man kan ta betalt för en tjänst som finns tillgänglig för allmänheten, tioll allmänt beskådande! Det verkar konstigt!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-02-17 12:45
Ursprungligen av skamuel:

Hallå hallå,

Jag har gjort en webbsida åt en bilhandlare, och från dem länkat till deras sida på bytb*l.com. Eftersom jag fortfarande lever i utopin (?) att Internet är fantastiskt, underbart och alldeles gratis blev jag lite paff när min kund talar om för mig att ovan nämnda bilkrängarsajt kontaktat dem och bett dem plocka bort länken. Jag har alltså direktlänkat till min kunds register, inte till förstasidan. Det är detta bytb*l lackat ur på, eftersom länkning till kundens eget register är en "tjänst" de normalt tar betalt för.

Nu undrar jag om nån vet vad som gäller. Har jag rätten på min sida? Det känns som att jag har det, men eftersom det inte är för egen del jag länkat är det ganska viktigt att det blir rätt. Det optimala vore ju typ om nån hade nån bra länk till nåt i stil med www.lagen.se/internet/klartmanfårlänkavadmanvill.html att bidra med

denna sida kan man läsa följande:

"Den svenska upphovsrättslagen (SFS 1960:729), vanligen förkortad URL, ger alla upphovsmän oavsett nationalitet samma skydd. Den eller de personer som skapar ett verk ska ha rätt att bestämma över hur det används. Upphovsrätten gäller även på Internet."

[klipp]

"Länkning
Du får länka till andra webbsidor utan att be om lov om det är tydligt att du genom att klicka på länken förflyttas till en annan webbsida. Däremot bör du inte länka inom ramar, djuplänka, då det inte är lika tydligt att det inte är din egen sida som du har länkat till."

Eller på denna sida under "Upphovsrätt":

"Upphovsrätt och länkning
Man kan tala om två typer av länkning

I det första fallet innebär det inte direkt exemplarframställning att hämta material från en annan plats på nätet, men ur etisk synpunkt är det tillrådligt att fråga om lov innan man använder material från andra webbplatser. I det andra fallet förekommer inget direkt upphovsrättsintrång.
Webbproducenten kan skydda den webbplats han lägger ut mot hämtning från andra webbplatser genom att möjliggöra åtkomst endast via entrésidan."

Jag tycker alltså att läget är solklart till din fördel så länge du inte presenterar det länkade i en frame så att det ser ut som det tillhör "din" site.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-17 13:06

Suveränt! Tack för hjälpen!

Känns bra att veta om man gör rätt eller inte. Och eftersom den länkade sidan öppnas i ett nytt fönster är det ju kategori två den faller under.

Återigen, tusen tack!

1
Bevaka tråden