Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Close The Lid And Not Sleep!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nån program som gör det så att datorn ej går i vila när man stänger ner luckan!?!

(iBook)

  • Medlem
  • 2004-02-15 15:09

Det finns ett program som heter KisMAC som stänger av den funktionen. Det står att det man måste ha OS 10.2 och köra med datorn ansluten till strömuttaget annars går den i vila efter 4 minuter. Det funkade bra på en iBook G3 600 men det är inte rekommenderat att köra så under hög belastning eller över huvudtaget eftersom iBookarna inte är konstruerade för att klara värmeutvecklingen med stängt lock. Däremot så fick jag det inte att fungera på en iBook G4 som gick i vila efter ett par minuter.

Hmm, det verkar ha kommit i en nyare version nu som hittas här.

ok hade bara tänkt o lyssna på musik,,,,

ok hade bara tänkt o lyssna på musik,,,, men är itne progget för typ wireless grejjs?!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 17:48
Ursprungligen av MarMan Hollow:

ok hade bara tänkt o lyssna på musik,,,, men är itne progget för typ wireless grejjs?!

Jo men det kan också användas till det du vill ha ett program till...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 15:38

Sleepless är kanske vad du letar efter?

Ursprungligen av stefanw:

Sleepless är kanske vad du letar efter?

Funkar sjyst på Pismo med Panther!

Med ibookens bildskärmshack ska man ju kunna köra datorn med skärmen nere.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-16 09:26

Om du stänger öppnar och snabbt stänger igen så funkar det...

  • Medlem
  • 2004-02-16 10:46
Ursprungligen av Max Wik:

Om du stänger öppnar och snabbt stänger igen så funkar det...

Funkar vilan eller ickevilan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-16 12:03

Icke vilan, men jag vet inte hur länge den håller i sig... Samma sak om man pluggar i en usb så vaknar han, men då somnar han med en gång igen...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-16 13:12

Vill man vara lite proffsigare använder man kommandot "pmset", där ställer du in energispararfunktioner och dylikt.
"pmset clamshell 1" borde vara det som du vill använda. Kolla "man pmset" för alla funktioner.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 00:16
Ursprungligen av Creops:

Vill man vara lite proffsigare använder man kommandot "pmset", där ställer du in energispararfunktioner och dylikt.
"pmset clamshell 1" borde vara det som du vill använda. Kolla "man pmset" för alla funktioner.

dedär funkar inte för mig ? när jag skriver "pmset clamshell 1" så får ja bara upp en lista på lite pmset saker man kan göra,
nån som kan hjälpa mig med vad jag ska skriva in för att skiten inte ska gå i vila... gud va ja hatar det
har testat sleepless och kismac men som ja fattar det så funkar de bara när man kör med strömmen inkopplad =/

jag vill att min powerbook aldrig ska gå till vila (om inte jag säger till de det).

  • Medlem
  • 2004-07-11 02:20
Ursprungligen av Creops:

Vill man vara lite proffsigare använder man kommandot "pmset", där ställer du in energispararfunktioner och dylikt.
"pmset clamshell 1" borde vara det som du vill använda. Kolla "man pmset" för alla funktioner.

pmset var ju ett klockrent kommando! av någon anledning så har jag inte fått inställningarna för reducerad processorhastighet med batteri att funka samtidigt som man kör full hastighet när den är inkopplad i vägguttaget. pmset -b reduce 1 grejade biffen däremot

-edit- det här var ju lite intressant:
(pmset -a) dps - dynamically change processor speed based on load (value = 0/1)
tyvärr verkar det inte funka på min pb 12"

  • Oregistrerad
  • 2004-07-11 08:39

så "pmset clamshell 1" funkade för dig ?
om ja, skulle ni isåfall kunna stegvis gå igenom för mig exakt hur man ska gå tillväga... har precis skaffat mac och tidigare aldrig kört unix/linux så jag är inte så van vid att köra terminal o sånt.
vore snällt av er.

  • Medlem
  • 2004-07-11 15:27
Ursprungligen av skummis:

så "pmset clamshell 1" funkade för dig ?
om ja, skulle ni isåfall kunna stegvis gå igenom för mig exakt hur man ska gå tillväga... har precis skaffat mac och tidigare aldrig kört unix/linux så jag är inte så van vid att köra terminal o sånt.
vore snällt av er.

Nej, det funkade inte. Blev samma som för dig, dvs att den listade möjliga parametrar. "clamshell" verkar inte vara en parameter överhuvudtaget (iaf inte dokumenterad), den listas ej om man kollar "man pmset".

1
Bevaka tråden