Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkrav för OS X?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-13 00:55

Vad krävs för prestanda för att Os X ska flyta någolunda bra??

EDIT: Förtydligade topic. / Mats

Det mesta över en G3 300MHz klarar OSX 10.3.2 bra. Ett GeForce 2-kort eller bättre och 512MB RAM fungerar utmärkt till daglig användning för min familj. Det vill säga, ordbehandling, enkla spel (The Sims och liknande), surfande, musik och sådana saker.

Men i slutändan bestämmer vad som är bra av vad du vill använda din OSX-dator till hur bra prestanda du har.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-13 10:12

Jag har kört osx 10.3 på Rev A av Imacen. Förutsatt att man har hyfsat med minne (helst mer än 384) är det acceptabelt att ordbehandla, mejla och surfa. Det är åtminstone acceptabelt tills man vant sig vid en modernare maskin.

Det är svårt att ge exakt svar eftersom det är så mycket beroende på vad man är van vid. Personligen skulle jag inte vilja sitta vid en dator och jobba längre tider om burken är långsammare än G4 500 Mhz och 512 Mb minne.

Det är också en väldig skillnad i fartupplevelse mellan 10.2 och 10.3. Den sistnämnda är betydligt bättre och ställer mindre krav på hårdvaran. Tillkomsten av 10.3 gav en hyfsad förlängning av den praktiska livslängden på äldre hårdvara.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 10:55

Körde de första OSX versionerna på en rev B iMac, upplevelsen fick mig att tillfälligt migrera till PC... Det sägs dock att version 1.3 "panther" är bättre optimerad för äldre G3:or. Just nu kör jag 10.3.2 på in iBook G3 500 med blott 8 meg videominne och 640 mb RAM och det flyter på riktigt skapligt!

Jag provar just nu 10.3 från en fristående fw-disk på familjeimacen (DV 400). I 10.2 går dvd visning sämre än i OS9. Ska se om det blir sämre (ellerr bättre) i 10.3. En fingervisning kan vara att Redigering i Imovie går utmärkt i 0s9 men är aningen hackigt i 10.2 och (verkar det som) förbi det acceptablas gräns i 10.3. Det vill säga återgivningen så ryckig att det stör redigeringsarbetet. I 10.2 kan man köra imovie 2 vilken fungerar helt ok i OS 10 på denna maskin, men det verkar inte gå att köra imovie 2 i 10.3 (osäker på det).

1
Bevaka tråden