Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Befarat hårddiskproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:12

Jag har en Firesmart Alu 120 som jag köpte för cirka ett år sedan. På senaste tiden har den börjat uppföra sig konstigt. Den varvar upp och ner, ibland verkar den upprepade gånger försöka varva upp men den lyckas inte riktigt. Ibland när den används kan den varva ner under medan man kopierar en fil för att sedan omedelbart varva upp igen.

Just nu håller jag på med att bränna innehållet på DVD-skivor så fort jag kan för jag tror att den snart är kaputtnik. Eller har ni några förslag på lösning?
Jag är inte säker på om jag har någon garanti kvar. Jag köpte den på Macoteket men jag tycks inte hitta leveransbeskedet. Får leta vidare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-10 00:44

Du kan skruva ur och felanmäla hårddisken direkt på tillverkarens hemsida och oftast se hur mycket garanti den har kvar genom att skriva in serienummret. Kostar ca 150-200kr i frakt till nederländerna eller irland beroende på vilket märke det är på hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 01:49
Ursprungligen av molia:

Du kan skruva ur och felanmäla hårddisken direkt på tillverkarens hemsida och oftast se hur mycket garanti den har kvar genom att skriva in serienummret. Kostar ca 150-200kr i frakt till nederländerna eller irland beroende på vilket märke det är på hårddisken.

Tack, jag ska prova det. Först ska jag låna några lämpliga verktygsprogram och se om det går att lösa på det billiga sättet.

Ursprungligen av Doktor G:

Jag har en Firesmart Alu 120 som jag köpte för cirka ett år sedan. På senaste tiden har den börjat uppföra sig konstigt. Den varvar upp och ner, ibland verkar den upprepade gånger försöka varva upp men den lyckas inte riktigt. Ibland när den används kan den varva ner under medan man kopierar en fil för att sedan omedelbart varva upp igen.

Just nu håller jag på med att bränna innehållet på DVD-skivor så fort jag kan för jag tror att den snart är kaputtnik. Eller har ni några förslag på lösning?

Kan det inte vara så att den är väldigt fragmenterad ?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 01:50
Ursprungligen av jazzper:

Kan det inte vara så att den är väldigt fragmenterad ?

Jag ska prova att lågnivåformattera den när jag har kopierat allt till DVD-skivorna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 09:33

Sitter det en Maxtordisk i den så är det kanske samma strul som jag har.
Verkar vara någon inkompabilitetsproblem mellan FireWire och IDE-disken.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 23:45

Har kontaktat Macoteket nu i alla fall, eftersom Hitatchi hade så jäkla många villkor (i princip: andas inte på den och förpacka den sprängsäkert)

Fast idag har den dock fungerat som den ska. Vilket är konstigt. Ibland fungerar den i några dagar och sedan kommer det tillfällen då den helt enkelt inte vill.

Skivverktyg sa att skivarmen behövde reapreras, men efter omformatering och allehanda verktygsprogram som jag lånat återkommer inte det felet, men den har ändå inte slutat ge ifrån sig konstiga läten emellanåt.

  • Medlem
  • 2004-02-20 10:35
Ursprungligen av Doktor G:

Har kontaktat Macoteket nu i alla fall, eftersom Hitatchi hade så jäkla många villkor (i princip: andas inte på den och förpacka den sprängsäkert)

Fast idag har den dock fungerat som den ska. Vilket är konstigt. Ibland fungerar den i några dagar och sedan kommer det tillfällen då den helt enkelt inte vill.

Skivverktyg sa att skivarmen behövde reapreras, men efter omformatering och allehanda verktygsprogram som jag lånat återkommer inte det felet, men den har ändå inte slutat ge ifrån sig konstiga läten emellanåt.

Lita inte på den! Jag har haft exakt samma problem i samma firesmart låda fast med en Seagate disk. Och det slutade naturigvis med att en icke så vacker dag så satt den där på skrivbordet utan att reagera alls och 80 gig var borta...
Kan det vara Firesmarts produkter som inte är så smarta?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 18:28

Jag hoppas att det löser sig när Macoteket byter FW-brygga, som de sa att de skulle göra. Är felet kvar så är det nog skivan det är fel på och då får jag väl skicka in Firesmarten en gång till.

1
Bevaka tråden