Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern skärm till iMac DV

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en iMac DV vars skärm har blivit ganska dålig o svårläst. Nu har jag skaffat en extern flat 15-tummare. Jag undrar om någon därute vet hur man kopplar bort den inbyggda skärmen, om man kan stänga av den med något kommando eller om man måste koppla loss den inne i datorn?? År detta möjligt eller är det något mera som påverkas???
Har någon gjort detta och har kunskap om detta ??? Tacksam för att få veta!!
MVH
Bullen Berglund

Har ingen erfarenhet, men misstänker att det finns någon strömmatning till skärmen som kan kopplas ur. Däremot bör nog moderkortet få fortsätta att hitta grafikkortet, om nu det sitter på nåt separat dotterkort.

EDIT: Dessutom är det ju naturligtvis samma grafikkort som driver en eventuell extern skärm....

Du kan faktiskt fixa till iMacens skärm själv om det är suddigheten som spökar.
Man får skruva loss hela överdelen på burken. Sitter du framför skärmen så ska det sitta en justeringspotentiometer för "focus" på vänstra sidan. Då kan man bättra på skärpan på skärmen.

(Kommer inte i håg men det kan finnas ett vred till för ljusstyrkan. Den ska man inte pilla på. Men det står vad som är vad vid vreden)

  • Avstängd
  • 2004-02-09 14:22

för att köra en iMac SL med död skärm måste du tyvärr ha kvar hela schabraket. det går inte likt rev A-C att köra headless. det finns dock lösningar, bl.a. Marathon Computers har en men den kostar typ 400 USD.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 16:37

Om det inte räcker med att skruva på focus & brightness pottarna så finns det även ett program vid namn apple display adjustment utility som faktiskt gör underverk med gamla imacar där skärminställningarna spökar. Det enda man måste göra innan man kör programmet är att koppla en jumper kabel mellan en punkt på kortet som sitter monterat på bildrörshalsen och jord på chassit, i annat fall så sparas inte ändringarna.

1
Bevaka tråden