Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Skapa Adobe PDF" - Aaargh!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-20 16:49

Jag har råkat ut för att jag får upp skrivbordsskrivare med namnet "Skapa Adobe PDF" på skrivbordet (i Mac OS 9). Jag antar att det har att göra med att jag installerade Acrobat 5. Dessvärre lyckas jag inte vad som orsakar eländet. Jag har kollat i Systemmappen, men hittar inget. Någon som har någon bra idé?

Skapa Adobe PDF är en del av AdobePS skrivare i väljaren i OS 9.

Om du gör PDF filer från t ex Quark Xpress så kan du markera skrivbordsskrivaren, göra den till standardskrivare med tangentbordskommande APPLE-L. På detta sätt gör du PDF direkt från Xpress istället för att först göra en postscriptfil och sedan köra den i Distiller.

Om du vill ta bort den går du in i /System/Tillägg och kastar AdobePS.

Jag skulle rekommendera att ha den kvar, det går mycket snabbare att göra PDF-filer.

Enda problemet är om man har s k olika "automatiska" mappar för olika upplösning typ "Skärm", "Utskrift" eller "Tryck" av PDF kopplade till Distiller, då måste man först skriva ut till postscriptfil.

Hoppas detta räcker.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-21 09:54

Man ska passa sig för att göra PDF med skrivbordsskrivaren. Jag har råkat ut för mycket märkliga saker där, plus att man har färre inställningsmöjligheter än i Distiller.

Det är heller inte rekommenderat av någon i branchen att använda den heller.

Det där är ju ett Väljartillägg - minns bara inte vad det heter...

Öppna mappen Tillägg och sortera i listform - sortera filerna i typordning. Nu har du alla väljartillägg på rad nånstans i listan. Du kan säkert lista ut vilken fil det är. Ta bort filen och starta om.

Sen är det iofs upp till dig vilket sätt du vill göra PDF på. Distiller behöver inte detta tillägg men fördelen med detta skrivbordsskrivartillägg är att fler program kan skriva rätt ut till distillermotorn. Utan blir du tvungen att skriva ut postscript som du droppar in i Distiller manuellt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-23 10:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bubbadotcom:
Skapa Adobe PDF är en del av AdobePS skrivare i väljaren i OS 9.

Det där köper jag inte. Jag har kört Adobe PS länge, det gör vi alla här på kontoret. Men "Skapa Adobe PDF" dök upp nu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-23 10:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Det där är ju ett Väljartillägg - minns bara inte vad det heter...

fel igen. Jag har inga andra Väljartillägg än Adobe PS. Det är ju rätt lätt att kolla, genom att öppna Väljaren.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-23 11:20

Ha! Jag hittade skiten till slut!

"pdfmaker" heter eländet, och ligger i tilläggsmappen, som vanligt. Jag vet inte varför jag inte hittade den först, men jag antar att det var för att den hade en så diskret profil. Om den hade hetat "Adobe PDF Maker" så hade den ju stuckit ut lite mer. Dessutom gömde den sig bakom en vanlig lib-ikon.

Är lite skeptisk... ett kodbibliotek skulle normalt sett inte sköta om att lägga ut en skrivare på skrivbordet. Det normala vore att någon annan del av PDF-systemet lägger ut skrivaren och läser i kodbiblioteket för att göra så.

Att du tar bort biblioteket kan så klart förhindra andra tillägg att lägga ut skrivaren. Effekten blir densamma men risken finns att PDF-makers kodbibliotek används av andra delar av PDF-systemet.

  • Medlem
  • 2002-09-23 12:36

Om du inaktiverar "Skrivbordsutskrift" i Tilläggskontrollen - får det någon effekt?

/Ulf A

Jag tog en titt i en OS 9 maskin. Det handlar om ett väljartillägg precis som jag anade.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-23 13:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Jag tog en titt i en OS 9 maskin. Det handlar om ett väljartillägg precis som jag anade.

Det där är ett väljartillägg, ja. Men jag har inte det där tillägget. Om det vore så enkelt hade jag inte bråkat här.

Det är nästan ett år sen jag gick över till OS X så minnet börjar tyvärr tryta vad gäller OS 9. På den tiden jag körde OS 9 så finns inget annat sätt att få till den där PDF skrivaren på än just med väljartillägget.

Kan det vara så att Adobe uppdaterat Adobe PS under det här året och att de lagt in PDF Writer där?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-23 15:51

Hmm. Jag trodde jag hade löst problemet.

Nu upptäckte jag att det plötsligt kommit tillbaka. Kan det vara så illa att det senaste bygget (build) av Adobe PS inkluderar "Skapa Adobe PDF"? Jag har uppdaterat Adobe PS tidigare i år utan att det här har dykt upp. Det kom i och med att jag installerade Acrobat 5 under OS X.

Ska det behöva vara så illa som att man ska behöva installera en äldre Adobe PS för att slippa skiten? Nej, jag hoppas på en bättre lösning. Tacksam för tips.

Nu gissar jag lite...

Det slår mig nu att när man installerar Acrobat 5.0.5 så finns det nog ett tillval under anpassad installation. Tillvalets namn minns jag inte men det är systemtillägg som jobbar tätt ihop med Officeprogrammen. Det dyker upp 2 knappar inne i Word som man kan klicka för att direkt skapa en PDF. När man gör så så använder den PDF-writer på skrivbordet.

Om du tar bort Acrobat + Adobe PS och gör en anpassad installation av Acrobat och inte installerar detta tillägg så kanske... först gäller ju dock att få bort det hela.

1
Bevaka tråden