Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rysk spegelreflex

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-01 01:49

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2983529653&category=15241

Rätt cool. bjuder på den om det blir bra pris.. Undra om det går att monera en digital sensor i den?

  • Medlem
  • 2004-02-01 02:09

såna finns det gott om. I princip värdelösa (i den meningen att de inte kostar särskilt mycket pengar). Går att fota med men kvaliteten är minst sagt varierande. Jag har ett par ryska gluggar med Nikonbajonett, vilka jag inte haft några problem med, men det var lika mycket tur som att det var bra märken...

Tveksamt om en Zenith går att digitalisera...

Ryssland var ju typ experter på att kopiera västerländska kameror från tidigt 1900tal - typ 60talet. Finns tydligen massor av kopior + fabrikernas egna kameror.

  • Medlem
  • 2004-02-01 10:38

En sån där for man för en eller två hundralappar. Skitful och dålig.

Ful, det vet jag inte om jag tycker. Snarast gammaldags charmig och rustik. Om den går att ta bilder med är förstås en annan femma.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-02-01 11:09

Den där väcker gamla minnen till liv. När jag som skolgrabb började på nuvarande jobbet 1973 så sålde vi modellen Zenith 3e som på den tiden hade en svensk generalagent. Gluggen hette även då Helios och jag tror faktiskt att det var en 58mm/2 även då. Minns att den hade lite längre brännvidd än kollegorna.
385:- sålde vi ekipaget för vilket var ett par hundralappar billigare än Praktica Super TL som var nästa budgetval.

Rustik beredskapsväska i skinn ingick till Zenith-kameran.

Jag hade en sån när jag var 13 bast.

1
Bevaka tråden